(in Polish) Organizacja duszpasterstwa
General data
Course ID: | WT-P-FW-BPOD |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Organizacja duszpasterstwa |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Podstawowym celem zajęć jest wskazanie jak w rzeczywistości bosko-ludzkiej Kościoła skorzystać ze wskazań prakseologii. W perspektywie ma to posłużyć do zdobycia umiejętności planowania, organizowania i koordynowania działalności duszpasterskiej na poziomie parafialnym i ponadparafialnym. |
Full description: |
(in Polish) 1) Relacje pomiędzy teorią a praktyką kościelną 2) Funkcja kierownicza na szczeblu diecezjalnym i parafialnym 3) Planowanie strategiczne duszpasterstwa w parafii 4) Podstawowe cele, formy i środki planowania duszpasterskiego 5) Tworzenie programu duszpasterskiego dla parafii 6) Organizowanie działalności duszpasterskiej 7) Koordynowanie i kontrolowanie działań duszpasterskich |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1) R. Kamiński, Duszpasterstwo jako działalność zorganizowana. W: Teologia pastoralna. T. 1. Teologia pastoralna fundamentalna. Red. R. Kamiński, Lublin 2000, s. 423-443. 2) R. Kamiński, Parafia miejscem realizacji duszpasterstwa. W: Teologia pastoralna. T. 2. Teologia pastoralna szczegółowa. Red. R. Kamiński, Lublin 2000, s. 11-108. 3) J. Mariański, Żyć parafią. Socjologiczne aspekty kierowania wspólnotą parafialną. Wrocław 1984. 4) W. Przygoda, Pastoralno-teologiczne kryteria planowania duszpasterskiego. W: „Universitati serviens”. Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Stanisława Wilka SDB. Red. J. Walkusz, M. Krupa, Lublin 2014, s.211-218 5) T. Wielebski., Cele, sposoby, formy i środki programowania duszpasterskiego, „Teologia praktyczna” 9(2008), s. 19-48. Literatura uzupełniająca: 1) R. W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 1997. R. Hajduk, Planowanie ma przyszłość…także w Kościele. Kilka uwag o planie pastoralnym dla parafii, „Homo Dei”. R. 2004 nr 2 s. 33–46. 2) Z. Jasiński Zarządzanie pracą. Organizowanie, planowanie, motywowanie, kontrola, Warszawa 1999. 3) R. Kamiński, Wspólnotowość życia prezbiterium parafialnego. W: Powołanie człowieka. W służbie Ludowi Bożemu. T. 6. Poznań-Warszawa 1983, s. 678-688. 4) Kongregacja ds. Duchowieństwa, Nawrócenie duszpasterskie wspólnoty parafialnej w służbie ewangelizacyjnej misji Kościoła. 5) K. Misiaszek, Programy duszpasterskie: pomoc czy przeszkoda? „Ateneum Kapłańskie”. R. 1993 nr 506 s. 75–88. 6) M. Olszewski, Duszpasterstwo parafialne w świetle programów duszpasterskich Episkopatu Polski 1967–2000, Białystok 2005. 7) M. Olszewski, Planowanie duszpasterskie. W: Leksykon teologii pastoralnej. Red. R. Kamiński, W. Przygoda, M. Fiałkowski, Lublin 2006, s. 619-622. 8) K. Piechaczek., Teoria i praktyka w programach duszpasterskich. Rola materiałów praktycznych dla duszpasterzy, „Teologia praktyczna” 9(2008), s. 65-7 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student w zakresie wiedzy: EK 1 - ma uporządkowana, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorie i metody organizacji duszpasterstwa (PBP_W03); EK 2 - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi potrzebnymi przy tworzeniu programu duszpasterskiego (PBP_W07); w zakresie umiejętności: EK 3 - potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem ogólnej wiedzy teologicznej w celu właściwego planowania i organizowania duszpasterstwa (PBP_U01); w zakresie kompetencji społecznych: EK 4 - potrafi odpowiednio określić priorytety przy tworzeniu programu duszpasterskiego parafii i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności (PBP_K04); EK 5 - ma świadomość złożoności rzeczywistości życia kościelnego, w tym parafialnego, i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (PBP_K05). Opis ECTS: Aktywny udział w wykładach i ćwiczeniach: 15 godzin praca własna studenta: 15 godzin razem: 30 godzin = 1 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena z przedmiotu przyznawana jest na podstawie pisemnej pracy zaliczeniowej. Student ma opracować program duszpasterski dla parafii lub wybranej grupy formacyjnej. Stopień 5: Student wykazuje się szeroką wiedzą teologicznych pojęć oraz teorii dotyczących planowania i organizowania duszpasterstwa parafialnego. Potrafi opracować program duszpasterski adekwatny do aktualnych zadań i potrzeb danej parafii/wspólnoty. Stopień 4: Student wykazuje się wystarczającą wiedzą z zakresu teologicznych pojęć oraz teorii dotyczących planowania i organizowania duszpasterstwa parafialnego. Potrafi opracować program duszpasterski dla parafii/wspólnoty. Stopień 3: Student wykazuje się wybiórczą wiedzą z zakresu pojęć oraz teorii dotyczących planowania i organizowania duszpasterstwa parafialnego. Potrafi opracować zarys programu duszpasterskiego dla parafii/wspólnoty. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.