Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Metody pracy duszpasterskiej z Biblią

General data

Course ID: WT-P-FW-FBMPD
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Metody pracy duszpasterskiej z Biblią
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

theology

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Student powinien posiadać podstawową znajomość Pisma Świętego i sposobów jego egzegezy.

Short description: (in Polish)

II Sobór Watykański nawiązując do tradycji patrystycznej oraz wykorzystując doświadczenia ruchu biblijnego przywrócił Biblii należne miejsce w duszpasterstwie (KO 24). Rozwijając to nauczanie, Benedykt XVI w adhortacji apostolskiej „Verbum Domini” zaapelował o biblijną animację całego duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego, wzywając do weryfikacji tego, czy „zwyczajna działalność naszych wspólnot chrześcijańskich, w parafiach, stowarzyszeniach i ruchach rzeczywiście ma na celu osobiste spotkanie z Chrystusem, objawiającym się w swoim słowie” (VD 73). Z kolei Franciszek w liście „Aperuit illis” z 2019 roku ustanawiającym w całym Kościele III niedzielę zwykłą Niedzielą Słowa Bożego napisał że „dzień poświęcony Biblii nie powinien być <<raz w roku>>, ale w każdym dniu roku" (AI 8).

Studenci po ukazaniu teologicznych racji dotyczącymi roli Pisma Świętego w duszpasterstwie mają praktycznie zapoznać się z różnymi metodami pracy duszpasterskiej z Biblią.

Full description: (in Polish)

1. Wyjaśnienie podstawowych pojęć: teologia pastoralna/praktyczna; duszpasterstwo; ewangelizacja i nowa ewangelizacja; nawrócenie pastoralne i duszpasterstwo misyjne; synodalność.

2. Znaczenie Pisma św. w duszpasterstwie (dzieje, liturgia, kaznodziejstwo, katecheza).

3. 4. Metody kręgów biblijnych.

5. Nabożeństwo słowa Bożego.

6. Niedziele i Tygodnie biblijne, rekolekcje biblijne.

7. Czytanie Pisma św. w rodzinie.

8. Inne formy apostolatu biblijnego.

Bibliography: (in Polish)

Benedykt XVI, Posynodalna adhortacja apostolska "Verbum Domini", Watykan 2010.

Franciszek, Posynodalna adhortacja apostolska "Evangelii gaudium", Watykan 2013.

Franciszek, List apostolski "Aperuit illis" ustanawiający w całym Kościele III niedzielę zwykłą Niedzielą Słowa Bożego, Watykan 2019.

Haręzga S., Biblia w Kościele, Kraków 1998.

Haręzga S., Odnowa biblijna parafii, Przemyśl 2018.

Kamiński R., Biblia w życiu parafii i małych wspólnot religijnych, w: J. Kudasiewicz (red.), Biblia w nauczaniu chrześcijańskim, Lublin 1991, s. 139-168.

Kozyra J., Spotkania z Biblią, "Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne" 30 (1997), s. 209-220.

Kudasiewicz J. i inni,, Biblia w duszpasterstwie, Encyklopedia katolicka, Lublin 1995, t. 2 kol. 415-431.

Łabuda P. (red.), Krąg biblijny. Materiały dla duszpasterzy, animatorów i wszystkich, którzy pragną czytać Pismo Święte, Zeszyty nr 1-45, 2006-2021.

Tomczyk D., Krąg biblijny, "Ruch Biblijny i Liturgiczny" 37 (1984) nr 1, s. 79-83.

Witaszek G., Kamiński R., Pismo Święte w duszpasterstwie, w: R. Kamiński, W. Przygoda, M. Fiałkowski (red.), Leksykon teologii pastoralnej, Lublin 2006, s. 608-615.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

KOD DOSTEPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: r66lv2u

Po zakończeniu zajęć student

w zakresie wiedzy:

EK 1 - ma pogłębioną wiedzę w zakresie głównych zasad działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego (PFB_W05);

w zakresie umiejętności:

EK 2 - posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (np. w zakresie pracy parafialnej w zakresie prowadzenia grup biblijnych (PFB_U06);

EK 3 - potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego (PFB_U12);

w zakresie kompetencji:

EK 4 - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (PFB_K03).

Opis ECTS:

Aktywny udział w wykładach: 15 godzin

Praca własna studenta: 45 godzin

Razem 60 godzin = 2 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

EK 1: student ma pogłębioną wiedzę w zakresie głównych zasad działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego.

Na ocenę:

Ndst (2): nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej głównych zasad działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego.

Dst (3): posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą głównych zasad działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego.

Db (4): w dobrym stopniu przedstawia wiedzę dotyczącą głównych zasad działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego.

Bdb (5): wykazuje się bardzo dużą wiedzą na temat głównych zasad działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego, potrafiąc harmonijnie ją integrować.

EK 2: student posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (np. w zakresie pracy parafialnej w zakresie prowadzenia grup biblijnych).

Na ocenę:

Ndst (2): nie potrafi integrować wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz stosować jej w nietypowych sytuacjach profesjonalnych.

Dst (3): w ograniczonym stopniu potrafi integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz stosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych.

Db (4): w dobrym stopniu potrafi integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz stosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych.

Bdb (5): w bardzo dobrym stopniu potrafi integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz stosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych, dokonując ewaluacji prowadzonych działań pod kątem właściwie odczytanych znaków czasu.

EK 3: student potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego.

Na ocenę:

Ndst (2): nie potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego.

Dst (3): w ograniczonym stopniu potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego.

Db (4): w dobrym stopniu potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego.

Bdb (5): w bardzo dobrym stopniu potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dokonując ich ewaluacji pod kątem poprawnie odczytanych znaków czasu i proponując twórcze zmiany.

EK 4: student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.

Ndst (2): nie potrafi współdziałać i pracować w grupie.

Dst (3): w ograniczonym stopniu potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.

Db (4): w dobrym stopniu potrafi twórczo współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.

Bdb (5): w bardzo dobrym stopniu potrafi twórczo współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, rozwiązując występujące w niej konflikty oraz nadając nowe impulsy do jej działania.

Metody oceny: Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywna i obowiązkowa obecność w prowadzonych zajęciach, indywidualne przygotowanie szczegółowego konspektu spotkania biblijnego w grupie według wskazań przedstawionych na wykładzie jak też grupowe przedstawienie pantomimy biblijnej.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: Tomasz Wielebski
Group instructors: Tomasz Wielebski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - credit
Lectures - credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)