Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Formacja duchowa wobec problemów rozwojowych dzieci i młodzieży

General data

Course ID: WT-P-FW-KDF
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Formacja duchowa wobec problemów rozwojowych dzieci i młodzieży
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

program wykładów obejmuje wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, psychologi wychowawczej i teologii duchowości

Full description: (in Polish)

1. Jak skutecznie wspomagać rozwój?

2. Jak rozpoznawać problemy rozwojowe?

3. Ja rozpoznawać potencjał rozwojowy?

4. Przegląd ujęć w badaniach psychologii religii: antropologiczne i metodologiczne założenia poza systemowe, (nurty redukcjonistyczne i nieredukcjonistyczne).

5. Doświadczenie religijne.

6. Wiara i przesądy

7. Przejawy religijności w życiu dzieci i adolescentów

8. Rozwój religijny: periodyzacja rozwoju, kryteria dojrzałości religijnej

9. Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać zagrożenia rozwojowe?

10. Wiek po niemowlęcy. Jak rozpoznać zagrożenia rozwojowe?

11. Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać zagrożenia rozwojowe?

12. Wiek szkolny. Jak rozpoznać zagrożenia rozwojowe?

13. Okres dorastania. Jak rozpoznać zagrożenia rozwojowe?

Bibliography: (in Polish)

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka.Warszawa.PWN

Birch,A., (2005). Psychologia rozwojowa w zarysie.Warszawa: PWN

Brzezińska,A. , Czub,T.,Lutomski,G.,Smykowski,B.(1995). Dziecko w zabawie i świecie języka. Poznań: wyd.Zysk i S-ka

Brzezińska,A., Lutomski,G., Smykowski,B. (1995). Dziecko wśród rówieśników i dorosłych. Poznań: wyd.Zysk i S-ka.

Chlewiński, Z. (red.)(1982). Psychologia religii. Lublin: TN KUL.

Erikson, E.H. (1985/2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Rebis

Erikson,E.H. (2000). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Rebis

Głaz, S. (red.) (2006) Podstawowe zagadnienia psychologii religii. Kraków: WAM.

Grom, B. (2009) Psychologia religii. Kraków: WAM.

Grzymała-Moszczyńska, H. (2004) Religia a kultura. Wybrane zagadnienia z kulturowej psychologii religii. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Harwas-Napierała,B., Trempała, J.(2004). Psychologia rozwoju człowieka, t.2 i 3.Warszawa : PWN

Jaworski, R. (1989) Psychologiczne korelaty religijności personalnej. Lublin: RW KUL.

Kielar-Turska,M./2000/. Psychologia – podręcznik akademicki. Gdańsk : GWP

Kornas-Biela D., (1993). Wokół początku życia ludzkiego.

Kuczkowski, S.(1993). Psychologia religii. Kraków: Wydz. Filoz. Towarzystwa Jezusowego.

Piaget J., (1992). Mowa i myślenie u dziecka.

Przetacznik-Gierowska,M.,Tyszkowa,M.(2005). Psychologia rozwoju człowieka,t.1.Warszawa:PWN

Psychologia religii. Warszawa: WSiP

Schaffer,R.H.(2005). Psychologia dziecka.Warszawa:PWN

Turner, J.S., Helms, D./1999/. Rozwój człowieka. Warszawa : WSiP

Tyszkowa M., (1988) Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia. Warszawa.

Walesa, Cz.(2005) Rozwój religijności czlowieka Tom I Dziecko. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie:

1. Wiedza: student posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii religii metod badawczych, zna podstawowe czynniki rozwoju psychicznego i przykładowe fazy rozwoju człowieka i rozwoju religijności;

2. Umiejętności: student potrafi czytać ze zrozumieniem tekst z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii religii, rozumie sens badań oraz ich metodologię, potrafi krytycznie odnieść się do wyników badań.

3. Kompetencje: student potrafi analizować przypadki konkretnych osób, poprawnie ocenia poziom rozwoju religijnego dziecka, formułuje uzasadnione przewidywania dotyczące dalszego rozwoju religijności.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia (syntetycznie opisane stosowane metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji założonych efektów kształcenia):

Wykład z użyciem slajdów multimedialnych, dialog ze studentami nt. prezentowany w wykładzie

Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej):

Wynik egzaminu kończącego realizację przedmiotu.

Egzamin w formie testu, uwzględniającego zakres całości materiału, omówionego podczas zajęć. Student ma się wykazać podstawową wiedzą z zakresu rozwoju religijności oraz całościowego rozwoju człowieka wraz z mechanizmami regulujących ten rozwój od poczęcia do okresu dorastania włącznie.

Uzyskanie z testu 50 % punktów i powyżej gwarantuje pozytywną ocenę i świadczy o dostatecznym, dobrym lub bardzo dobrym opanowaniu materiału.

Uzyskanie 50% punktów i poniżej - brak podstawowej wiedzy i niezaliczenie przedmiotu.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 8 hours more information
Coordinators: Błażej Szostek
Group instructors: Błażej Szostek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - final test
Lectures - final test
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 8 hours more information
Coordinators: Błażej Szostek
Group instructors: Błażej Szostek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - final test
Lectures - final test
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)