(in Polish) Formacja duchowa wobec problemów rozwojowych dzieci i młodzieży
General data
Course ID: | WT-P-FW-KDF |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Formacja duchowa wobec problemów rozwojowych dzieci i młodzieży |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00 (differs over time)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) program wykładów obejmuje wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, psychologi wychowawczej i teologii duchowości |
Full description: |
(in Polish) 1. Jak skutecznie wspomagać rozwój? 2. Jak rozpoznawać problemy rozwojowe? 3. Ja rozpoznawać potencjał rozwojowy? 4. Przegląd ujęć w badaniach psychologii religii: antropologiczne i metodologiczne założenia poza systemowe, (nurty redukcjonistyczne i nieredukcjonistyczne). 5. Doświadczenie religijne. 6. Wiara i przesądy 7. Przejawy religijności w życiu dzieci i adolescentów 8. Rozwój religijny: periodyzacja rozwoju, kryteria dojrzałości religijnej 9. Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać zagrożenia rozwojowe? 10. Wiek po niemowlęcy. Jak rozpoznać zagrożenia rozwojowe? 11. Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać zagrożenia rozwojowe? 12. Wiek szkolny. Jak rozpoznać zagrożenia rozwojowe? 13. Okres dorastania. Jak rozpoznać zagrożenia rozwojowe? |
Bibliography: |
(in Polish) Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka.Warszawa.PWN Birch,A., (2005). Psychologia rozwojowa w zarysie.Warszawa: PWN Brzezińska,A. , Czub,T.,Lutomski,G.,Smykowski,B.(1995). Dziecko w zabawie i świecie języka. Poznań: wyd.Zysk i S-ka Brzezińska,A., Lutomski,G., Smykowski,B. (1995). Dziecko wśród rówieśników i dorosłych. Poznań: wyd.Zysk i S-ka. Chlewiński, Z. (red.)(1982). Psychologia religii. Lublin: TN KUL. Erikson, E.H. (1985/2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Rebis Erikson,E.H. (2000). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Rebis Głaz, S. (red.) (2006) Podstawowe zagadnienia psychologii religii. Kraków: WAM. Grom, B. (2009) Psychologia religii. Kraków: WAM. Grzymała-Moszczyńska, H. (2004) Religia a kultura. Wybrane zagadnienia z kulturowej psychologii religii. Kraków: Wydawnictwo UJ. Harwas-Napierała,B., Trempała, J.(2004). Psychologia rozwoju człowieka, t.2 i 3.Warszawa : PWN Jaworski, R. (1989) Psychologiczne korelaty religijności personalnej. Lublin: RW KUL. Kielar-Turska,M./2000/. Psychologia – podręcznik akademicki. Gdańsk : GWP Kornas-Biela D., (1993). Wokół początku życia ludzkiego. Kuczkowski, S.(1993). Psychologia religii. Kraków: Wydz. Filoz. Towarzystwa Jezusowego. Piaget J., (1992). Mowa i myślenie u dziecka. Przetacznik-Gierowska,M.,Tyszkowa,M.(2005). Psychologia rozwoju człowieka,t.1.Warszawa:PWN Psychologia religii. Warszawa: WSiP Schaffer,R.H.(2005). Psychologia dziecka.Warszawa:PWN Turner, J.S., Helms, D./1999/. Rozwój człowieka. Warszawa : WSiP Tyszkowa M., (1988) Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia. Warszawa. Walesa, Cz.(2005) Rozwój religijności czlowieka Tom I Dziecko. Lublin: Wydawnictwo KUL. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie: 1. Wiedza: student posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii religii metod badawczych, zna podstawowe czynniki rozwoju psychicznego i przykładowe fazy rozwoju człowieka i rozwoju religijności; 2. Umiejętności: student potrafi czytać ze zrozumieniem tekst z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii religii, rozumie sens badań oraz ich metodologię, potrafi krytycznie odnieść się do wyników badań. 3. Kompetencje: student potrafi analizować przypadki konkretnych osób, poprawnie ocenia poziom rozwoju religijnego dziecka, formułuje uzasadnione przewidywania dotyczące dalszego rozwoju religijności. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia (syntetycznie opisane stosowane metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji założonych efektów kształcenia): Wykład z użyciem slajdów multimedialnych, dialog ze studentami nt. prezentowany w wykładzie Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej): Wynik egzaminu kończącego realizację przedmiotu. Egzamin w formie testu, uwzględniającego zakres całości materiału, omówionego podczas zajęć. Student ma się wykazać podstawową wiedzą z zakresu rozwoju religijności oraz całościowego rozwoju człowieka wraz z mechanizmami regulujących ten rozwój od poczęcia do okresu dorastania włącznie. Uzyskanie z testu 50 % punktów i powyżej gwarantuje pozytywną ocenę i świadczy o dostatecznym, dobrym lub bardzo dobrym opanowaniu materiału. Uzyskanie 50% punktów i poniżej - brak podstawowej wiedzy i niezaliczenie przedmiotu. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
|
Type of class: |
Lectures, 8 hours
|
|
Coordinators: | Błażej Szostek | |
Group instructors: | Błażej Szostek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
final test
Lectures - final test |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
|
Type of class: |
Lectures, 8 hours
|
|
Coordinators: | Błażej Szostek | |
Group instructors: | Błażej Szostek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
final test
Lectures - final test |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.