Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Eucharystia i apostolstwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-P-O-TAE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Eucharystia i apostolstwo
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki teologiczne

Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Wymagania wstępne:

Znajomość głównych, podstawowych założeń dogmatycznych w dyscyplinie teologii Eucharystii i teologii apostolstwa. Swobodne operowanie pojęciami, definicjami, oraz zasadniczymi tezami naukowymi obu przedmiotów. Orientacja współczesnej problematyki Eucharystycznej i apostolatu. Rozeznanie literatury dotyczącej przedstawionych treści wykładu.

Skrócony opis:

1. Autorytet chrześcijaństwa w panoramie wyznań i religii również pozachrześcijańskich: Osoba Jezusa Chrystusa.

2. Sakramenty jako filary Bożej budowli, Kościoła. Ich wartość i znaczenie.

3. Dogmatyczne określenie Eucharystii i rozumienie apostolstwa.

4. Pascha, Eucharystia ( Wydarzenie historyczne ), Ofiara Mszy Świętej ( Wydarzenie liturgiczne ): differentia specifica.

5. Eklezjalno- pneumahagijny wymiar Eucharystii i apostolstwa.

6. Misterium Trójcy Świętej. Egzystencja Trzech Osób Bożych jako ontyczne uzasadnienie i źródło apostolstwa.

7. Hipostaza Jezusa Chrystusa i Hipostaza Ducha Świętego. Ich apostolska i posłannicza istota.

8. Apostolski charakter osobowości Maryi. Wzór współdziałania człowieka z Bożą łaską.

9. Apostolstwo wspólne, hierarchiczne i osób świeckich, a sakramentalny wymiar Kościoła.

10. Eucharystia jako akt najwyższej miłości i zobowiązanie do apostolstwa.

Pełny opis:

Oryginalność chrześcijaństwa zasadza się od początku do końca na Osobie Jezusa Chrystusa, Tajemnicy Jego Wcielenia i Życia, oraz Misterium Paschy i Zmartwychwstania. Miejscem objawienia w religii Starego i Nowego Testamentu jest zawsze historia. Bóg nawiązuje kontakt z człowiekiem w konkretnym czasie i przestrzeni, oferując mu zbawienie. Poprzez swoje przyjście na ziemię Syn Boży odsłonił Tajemnicę Boga w całej pełni: Odwieczną Miłość Osób w Trójcy. Synonimem zatem Boskiego Istnienia nie może być pojęcie samotności. Bóg nie powołał człowieka z nicości do bytu po prostu z powodu braku towarzystwa. To Wewnętrzna Miłość, która łączy i zespala w Jedno Misterium Trzy Osoby Boskie, zachowujące swą odrębność personalną i tożsamość, jest przyczyną powołania świata i stworzenia. Żadna bowiem prawdziwa miłość nie zatrzymuje nic dla siebie, ale jest oddaniem, nie można jej zrozumieć bez ofiary. Tym bardzie Ta Nadprzyrodzona, Przedwieczna, nie mogła zawłaszczyć własnej, ale musiała ją uzewnętrznić, i podzielić się nią z człowiekiem. Jak dowodzi św. Tomasz "Bóg udziela stworzeniu godność bycia przyczyną" ( Suma teologiczna, I, q.22, a. 3. ). Immanentnym Życiem Boga rządzą samoistne relacje, konstytuujące Hipostazę Ojca, Syna i Ducha. Transcendentne pochodzenia w Bogu oraz posłannictwo Osób Bożych ad extra ( tj. Drugiej i Trzeciej Osoby Trójcy ) niejako znajdują swoje odzwierciedlenie w naturze ludzkiej. Człowiek jest powołany do Komunii z Bogiem, do uczestniczenia w Jego mistycznym Bytowaniu. Przejawem owego zjednoczenia jest przywilej apostolstwa. Ta ludzka, posłannicza misja realizuje się w łonie eklezjalnej wspólnoty, czerpiąc z Ofiary, którą Kościół każdego dnia składa Bogu w imieniu całej ludzkości. W sposób szczególny apostolstwo dokonuje się i spełnia podczas liturgii.

Wykład to dyskurs eksponujący znaczenie apostolstwa w paradygmacie teologii Eucharystii, relacjonujący i ukazujący nie tyle swoistą zależność, pewną subordynację prakseologii apostolstwa w odniesieniu do rzeczywistości Eucharystycznej, co konsekwencje tychże ( podejmowanych ) działań, wynikających z intymnej więzi człowieka z Bogiem w akcie Komunii.

Literatura:

E. Weron SAC, Apostolstwo katolickie, Poznań 1987.

Tenże, Eucharystia i apostolstwo, Poznań 2006; Czy istnieje apostolstwo ludzi świeckich?, Warszawa 1976; Budzenie olbrzyma. Laikat, duchowość, apostolstwo, akcja katolicka, Poznań 1995; Laikat i apostolstwo. Zarys teologii laikatu i apostolstwa ludzi świeckich, Poznań 1999; Apostolstwo laikatu w nauczaniu Jana Pawła II, Ząbki 2007.

K. Wojtyła, Apostolstwo świeckich, Kraków 1999.

Eucharystia, zesp. red. L. Balter, K. Czulak, P. Góralczyk, Poznań 1986.

C. S. Bartnik, Eucharystia, Lublin 2005.

J. Warzeszak, Tajemnica Eucharystii, Warszawa 2005.

D, Ange, Eucharystia miłość wcielona, Warszawa 2005.

F. - Xavier Durrwell. Eucharystia sakrament paschalny, Warszawa 1987.

J. Augustyn, Życie i Eucharystia, Kraków 1996.

J. Grześkowiak, Eucharystia, człowiek, świat, Włocławek 1997.

A. Żądło, Eucharystia w życiu Kościoła, Katowice 2005.

R. Forycki SAC, Prakseologia apostolstwa, Ołtarzew 1998.

M. Kowalczyk SAC, Teologia i apostolat hierarchii w służebnej misji Kościoła, Ząbki 2008; Tenże, Apostolat Maryjny w zbawczej misji Kościoła, Warszawa 2012.

J. Nowak SAC, Apostolski wymiar liturgii, Poznań 1999.

B. Cooke, Sakramenty. Między ołtarzem a codziennością, Kraków 2013.

F. J. Sheen, Sakramenty. Kraków 2021.

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia ustna, bądź pisemna.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Gołaszewska
Prowadzący grup: Karolina Gołaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

1. Autorytet chrześcijaństwa w panoramie wyznań i religii, również pozachrześcijańskich: Osoba Jezusa Chrystusa.

2. Sakramenty jako filary Bożej budowli, Kościoła. Ich wartość i znaczenie.

3. Dogmatyczne określenie Eucharystii i rozumienie apostolstwa.

4. Pascha, Eucharystia ( Wydarzenie historyczne ), Ofiara Mszy Świętej ( Wydarzenie liturgiczne ): differentia specifica.

5. Eklezjalno- pneumahagijny wymiar Eucharystii i apostolstwa.

6. Misterium Trójcy Świętej. Egzystencja Trzech Osób Bożych jako ontyczne uzasadnienie i źródło apostolstwa.

7. Hipostaza Jezusa Chrystusa i Hipostaza Ducha Świętego. Ich apostolska i posłannicza istota.

8. Apostolski charakter osobowości Maryi. Wzór współdziałania człowieka z łaską Bożą.

9. Apostolstwo wspólne, hierarchiczne i osób świeckich, a sakramentalny wymiar Kościoła.

10. Eucharystia jako akt najwyższej miłości i zobowiązanie do apostolstwa.

11. Wizja apostolstwa w paradygmacie eucharystiologiczno- eklezjalnym. Ukazanie jego dynamiki i rozwoju.

12. Doktryna apostolatu w optyce nauczania Vaticanum II.

13. Przymioty apostolstwa. Jego powszechność i pojęcie "uczestnictwa".

14. Aktywność apostolska: jako działanie apostolskie w jedności, czy w podporządkowaniu się hierarchii? Koncepcja św. Wincentego Pallottiego.

15.Apostolat jako współtworzenie bytu Kościoła.

Pełny opis:

Oryginalność chrześcijaństwa zasadza się od początku do końca na Osobie Jezusa Chrystusa, Tajemnicy Jego Wcielenia i Życia, oraz Misterium Paschy i Zmartwychwstania. Miejscem objawienia w religii Starego i Nowego Testamentu jest zawsze historia. Bóg nawiązuje kontakt z człowiekiem w konkretnym czasie i przestrzeni, oferując mu zbawienie. Poprzez swoje przyjście na ziemię Syn Boży odsłonił Tajemnicę Boga w całej pełni: Odwieczną Miłość Osób w Trójcy. Synonimem zatem Boskiego Istnienia nie może być pojęcie samotności. Bóg nie powołał człowieka z nicości do bytu z powodu braku towarzystwa. To Wewnętrzna Miłość, która łączy i zespala w Jedno Misterium Trzy Osoby Boskie, zachowujące swą odrębność personalną i tożsamość, jest przyczyną powołania świata i stworzenia. Żadna bowiem prawdziwa miłość nie zatrzymuje nic dla siebie, ale jest oddaniem, nie można jej zrozumieć bez ofiary. Tym bardziej Ta Nadprzyrodzona, Przedwieczna, nie mogła zawłaszczyć własnej, ale musiała ją uzewnętrznić, i podzielić się nią z człowiekiem. Jak dowodzi św. Tomasz "Bóg udziela stworzeniu godność bycia przyczyną" ( Suma teologiczna, I, q. 22, a. 3. ). Immanentnym Życiem Boga rządzą samoistne relacje , konstytuujące Hipostazę Ojca, Syna i Ducha. Transcendentne pochodzenia w Bogu oraz posłannictwo Osób Bożych ad extra ( tj. Drugiej i Trzeciej Osoby Trójcy ) niejako znajdują swoje odzwierciedlenie w naturze ludzkiej. Człowiek jest powołany do Komunii z Bogiem, do uczestniczenia w Jego mistycznym Bytowaniu. Przejawem owego zjednoczenia jest przywilej apostolstwa. Ta ludzka, posłannicza misja realizuje się w łonie eklezjalnej wspólnoty, czerpiąc z Ofiary, którą Kościół każdego dnia składa Bogu w imieniu całej ludzkości. W sposób szczególny apostolstwo dokonuje się i spełnia podczas liturgii.

Wykład to dyskurs eksponujący znaczenie apostolstwa w paradygmacie teologii Eucharystii, relacjonujący i ukazujący nie tyle swoistą zależność, pewną subordynację prakseologii apostolstwa w odniesieniu do rzeczywistości Eucharystycznej, co konsekwencję tychże ( podejmowanych ) działań, wynikających z intymnej więzi człowieka z Bogiem w akcie Komunii.

Literatura:

1. E. Weron SAC, Apostolstwo katolickie, Poznań 1987.

Tenże, Eucharystia i apostolstwo, Poznań 2006; Czy istnieje specyficzne apostolstwo ludzi świeckich?, Warszawa 1976; Budzenie olbrzyma. Laikat, duchowość, apostolstwo, akcja katolicka, Poznań 1995; Laikat i apostolstwo. Zarys teologii laikatu i apostolstwa ludzi świeckich, Poznań 1999; Apostolstwo laikatu w nauczaniu Jana Pawła II, Ząbki 2007.

2. K. Wojtyła, Apostolstwo świeckich, Kraków 1999.

3. Eucharystia, zesp. red. L. Balter, K. Czulak, P. Góralczyk, Poznań 1986.

4. J. Warzeszak, Tajemnica Eucharystii, Warszawa 2005.

5. D. Ange, Eucharystia miłość wcielona, Warszawa 2005.

6. C. S. Bartnik, Eucharystia, Lublin 2005.

7. F.- Xavier Durrwell, Eucharystia sakrament paschalny, Warszawa 1987.

8. J. Augustyn, Życie i Eucharystia, Kraków 1996.

9. J. Grześkowiak, Eucharystia, człowiek, świat, Włocławek 1997.

10. A. Żądło, Eucharystia w życiu Kościoła, Katowice 2005.

11. R. Forycki SAC, Prakseologia apostolstwa, Ołtarzew 1998.

12. M. Kowalczyk SAC, Teologia i apostolat hierarchii w służebnej misji Kościoła, Ząbki 2008; Tenże, Apostolat Maryjny w zbawczej misji Kościoła, Warszawa 2012.

13. J. Nowak SAC, Apostolski wymiar liturgii, Poznań 1999.

14. B. Cooke, Sakramenty. Między ołtarzem a codziennością, Kraków 2013.

15. F. J. Sheen, Sakramenty, Kraków 2021.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)