Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka prowadzenia sporu i debaty publicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-P-P-SP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sztuka prowadzenia sporu i debaty publicznej
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:

Cele przedmiotu:

Student uzyska wiedzę na temat głównych celów i typów dyskusji. Zapozna się z podstawowymi zasadami argumentowania. Nauczy się identyfikować główne chwyty erystyczne (m.in. argumentum ad hominem, argumentum ad ignorantiam, argumentum ad vanitatem) i zabiegi taktyczne stosowane w dyskusjach. Zaznajomi się z metodami analizy fragmentów debat publicznych. Przedstawi własną próbę analizy wybranego fragmentu debaty publicznej.

Wymagania wstępne:

Student powinien dysponować podstawową wiedzą na temat typowych tematów debat publicznych prowadzonych aktualnie w mediach. Powinien formułować myśli w sposób jasny, wypowiadać się w sposób uporządkowany oraz uzasadniać zajmowane stanowisko.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Pojęcie i typy dyskusji.

2. Zasady argumentowania.

3. Erystyka jako sztuka prowadzenia sporów.

4. Chwyty erystyczne.

5. Zabiegi taktyczne w dyskusji

6. Charakterystyka debat publicznych: typy debat, struktura debaty, prawa i obowiązki uczestników, prawa i obowiązki moderatora, rola publiczności.

Metody oceny:

Zaliczenie na ocenę udzielane jest na podstawie pracy pisemnej poświęconej analizie i ocenie wybranego fragmentu debaty publicznej (80%) i udziału w dyskusji prowadzonej podczas zajęć (20%).

Literatura:

Budzyńska-Daca A., Kwosek J., Erystyka, czyli o sztuce prowadzenia sporów. Komentarze do Schopenhauera, Warszawa 2009.

Legutko P., Sztuka debaty, czyli jak się nie dać, Kraków 2009.

Marciszewski W., Sztuka dyskutowania, wydanie czwarte, poszerzone o "Sztukę negocjowania", Warszawa 1994.

Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2000.

Tokarz M., Argumentacja. Perswazja. Manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańsk 2006.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)