(in Polish) Charytologia duchowości
General data
Course ID: | WT-R-CHD |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Charytologia duchowości |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: 1. Usystematyzowanie wiedzy na temat łaski jako fundamentu świętości chrześcijanina. 2. Poznawanie sposobów definiowania łaski oraz jej działania w ścisłym odniesieniu do dynamiki życia duchowego. 3. Zdobywanie umiejętności ukazywania działania łaski w odniesieniu do natury człowieka oraz zastosowanie tej wiedzy do określenia dynamiki rozwoju świętości chrześcijanina. |
Full description: |
(in Polish) 1. Pojęcie charytologii i jej miejsce w teologii duchowości. 2. Pojęcie łaski w Starym Testamencie. 3. Pojęcie łaski w Nowym Testamencie. 4. Teologia łaski u św. Pawła. 5. Pojęcie łaski u ojców Kościoła. 6. Teologia łaski u św. Augustyna. 7. Teologia łaski u św. Tomasza z Akwinu. 8. Historyczne spory o rozumienie łaski. 9. Łaska jako duchowe uczestnictwo w naturze Boga. 10. Łaska jako nadprzyrodzone zamieszkanie Ducha świętego w człowieku. 11. Łaska jako obdarowanie człowieka nadprzyrodzonym synostwem Boga. 12. Łaska uświęcająca i łaska uczynkowa. 13. Stosunek łask do natury człowieka. 14. Współczesne koncepcje rozumienia laski i ich odniesienie do teologii duchowości. 15. Grzech jako utracenie laski Bożej. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. C. Bartnik, Dogmatyka katolicka, t.1, Lublin 2012 r. 2. C. Bartnik, Dogmatyka katolicka, t.2, Lublin 2012 r. 3. L. Bouyer, Wprowadzenie do życia duchowego, Warszawa 2014 r. 4. W. Gogola, Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2012 r. 5. Z. Pawłowicz, Eucharystia – źródło i szczyt, Pelplin 2006 r. 6. B. Testa, Sakramenty Kościoła, Poznań 1998 r. 7. S. Urbański, Teologia modlitwy, Warszawa 1999 r. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Na płaszczyźnie wiedzy: Student wie czym jest łaska uświęcająca jako fundament nadprzyrodzonej relacji człowieka z Bogiem oraz podstawowy czynnik rozwoju chrześcijańskiego życia duchowego; zna dynamikę rozwoju łaski od chrztu aż po inne sakramenty; ma wiedzę na temat duchowości poszczególnych sakramentów. Na płaszczyźnie umiejętności: Student umie określić czym charakteryzuje dynamika rozwoju łaski uświęcającej w duchowości chrześcijanina; potrafi scharakteryzować teologię łaski w Piśmie świętym oraz u wybranych autorów duchowych; potrafi omówić rozumienie łaski we współczesnych koncepcjach związanych z teologią duchowości. Na płaszczyźnie kompetencji: Student może kompetentnie określić kondycję duchową chrześcijanina na podstawie aktywnej współpracy wierzącego z łaską uświęcającą; jest w stanie pomóc osobom żyjącym w zjednoczeniu z łaską Boga w rozeznaniu ich aktualnej sytuacji duchowej; potrafi prawidłowo posługiwać się pojęciami charakterystycznymi dla teologii duchowości ujmowanej w aspekcie charytologii duchowości. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Bardzo dobry (5): student posiada umiejętność łączenia zdobytej wiedzy z praktyką życia chrześcijańskiego; swobodnie korzystając z posiadanych wiadomości potrafi wejść w debatę interdyscyplinarną, której tematyka łączy się z zagadnieniami duchowości w kontekście łaski; biegle posługuje się pojęciami związanymi z teologią łaski zarówno w odniesieniu do nauki Kościoła jak i wybranych autorów duchowych; posiada poszerzoną wiedzę na temat duchowości zbudowanej na łasce uświęcającej; prawidłowo charakteryzuje sposoby działania łaski z uwzględnieniem specyfiki natury ludzkiej. Dobry (4): student potrafi precyzyjnie określić terminy odnoszące się do zagadnienia duchowości opartej na współpracy chrześcijanina z łaską uświęcającą; poprawnie definiuje pojęcia związanych z charytologią duchowości oraz ich odniesienie do rozwoju życia duchowego; postrzega łaskę jako istotne źródło warunkujące i dynamizujące drogę duchową chrześcijanina; potrafi posługiwać się zdobytą wiedzą w pracy z tekstami twórców duchowych zajmujących się problematyką opisującą działanie łaski. Dostateczny (3): student posiada wystarczającą wiedzę z zakresu rozumienia problematyki charytologii duchowości; zna podstawowe pojęcia opisujące sposoby działania łaski w chrześcijaninie oraz jego życiu duchowym; potrafi podać ogólne przykłady jak łaska oddziałuje na człowieka i stymuluje go w procesie rozwoju życia duchowego. Niedostateczny (2): student nie wie na czym polega działanie łaski jako istotnego źródła życia duchowego; nie potrafi określić podstawowych sposobów działania łaski oraz ukazać ich jako kryteriów rozwoju duchowości; ma trudności z określeniem podstawowych pojęć odnoszących się do rozumienia charytologii duchowości; nie potrafi podać definicji łaski oraz określić jej istoty jako sposobu samo udzielania się Boga. Metody weryfikacji efektów kształcenia: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie założonych celów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: - zaliczenia: dst-dst plus 50-60%, db - db plus 60-85%, bdb 85-100% - obecności na zajęciach: dst- od 65%; db- 65-95%, bdb - 95-100% Metody dydaktyczne: Wykład lub wykład z prezentacją multimedialną; praca własna studenta połączona z analizą tekstów biblijnych oraz tekstów z literatury teologiczno-duchowej, będących fundamentem właściwego rozumienia charytologii duchowości; praca osobista studenta związana z wyłożonym materiałem oraz zagadnieniami uzupełniającymi w postaci zadanej lektury, filmów formacyjnych lub opracowań z zakresu charytologii duchowości. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.