Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Charytologia duchowości

General data

Course ID: WT-R-CHD
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Charytologia duchowości
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu:

1. Usystematyzowanie wiedzy na temat łaski jako fundamentu świętości chrześcijanina.

2. Poznawanie sposobów definiowania łaski oraz jej działania w ścisłym odniesieniu do dynamiki życia duchowego.

3. Zdobywanie umiejętności ukazywania działania łaski w odniesieniu do natury człowieka oraz zastosowanie tej wiedzy do określenia dynamiki rozwoju świętości chrześcijanina.

Full description: (in Polish)

1. Pojęcie charytologii i jej miejsce w teologii duchowości.

2. Pojęcie łaski w Starym Testamencie.

3. Pojęcie łaski w Nowym Testamencie.

4. Teologia łaski u św. Pawła.

5. Pojęcie łaski u ojców Kościoła.

6. Teologia łaski u św. Augustyna.

7. Teologia łaski u św. Tomasza z Akwinu.

8. Historyczne spory o rozumienie łaski.

9. Łaska jako duchowe uczestnictwo w naturze Boga.

10. Łaska jako nadprzyrodzone zamieszkanie Ducha świętego w człowieku.

11. Łaska jako obdarowanie człowieka nadprzyrodzonym synostwem Boga.

12. Łaska uświęcająca i łaska uczynkowa.

13. Stosunek łask do natury człowieka.

14. Współczesne koncepcje rozumienia laski i ich odniesienie do teologii duchowości.

15. Grzech jako utracenie laski Bożej.

Bibliography: (in Polish)

1. C. Bartnik, Dogmatyka katolicka, t.1, Lublin 2012 r.

2. C. Bartnik, Dogmatyka katolicka, t.2, Lublin 2012 r.

3. L. Bouyer, Wprowadzenie do życia duchowego, Warszawa 2014 r.

4. W. Gogola, Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2012 r.

5. Z. Pawłowicz, Eucharystia – źródło i szczyt, Pelplin 2006 r.

6. B. Testa, Sakramenty Kościoła, Poznań 1998 r.

7. S. Urbański, Teologia modlitwy, Warszawa 1999 r.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Na płaszczyźnie wiedzy:

Student wie czym jest łaska uświęcająca jako fundament nadprzyrodzonej relacji człowieka z Bogiem oraz podstawowy czynnik rozwoju chrześcijańskiego życia duchowego; zna dynamikę rozwoju łaski od chrztu aż po inne sakramenty; ma wiedzę na temat duchowości poszczególnych sakramentów.

Na płaszczyźnie umiejętności:

Student umie określić czym charakteryzuje dynamika rozwoju łaski uświęcającej w duchowości chrześcijanina; potrafi scharakteryzować teologię łaski w Piśmie świętym oraz u wybranych autorów duchowych; potrafi omówić rozumienie łaski we współczesnych koncepcjach związanych z teologią duchowości.

Na płaszczyźnie kompetencji:

Student może kompetentnie określić kondycję duchową chrześcijanina na podstawie aktywnej współpracy wierzącego z łaską uświęcającą; jest w stanie pomóc osobom żyjącym w zjednoczeniu z łaską Boga w rozeznaniu ich aktualnej sytuacji duchowej; potrafi prawidłowo posługiwać się pojęciami charakterystycznymi dla teologii duchowości ujmowanej w aspekcie charytologii duchowości.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Bardzo dobry (5): student posiada umiejętność łączenia zdobytej wiedzy z praktyką życia chrześcijańskiego; swobodnie korzystając z posiadanych wiadomości potrafi wejść w debatę interdyscyplinarną, której tematyka łączy się z zagadnieniami duchowości w kontekście łaski; biegle posługuje się pojęciami związanymi z teologią łaski zarówno w odniesieniu do nauki Kościoła jak i wybranych autorów duchowych; posiada poszerzoną wiedzę na temat duchowości zbudowanej na łasce uświęcającej; prawidłowo charakteryzuje sposoby działania łaski z uwzględnieniem specyfiki natury ludzkiej.

Dobry (4): student potrafi precyzyjnie określić terminy odnoszące się do zagadnienia duchowości opartej na współpracy chrześcijanina z łaską uświęcającą; poprawnie definiuje pojęcia związanych z charytologią duchowości oraz ich odniesienie do rozwoju życia duchowego; postrzega łaskę jako istotne źródło warunkujące i dynamizujące drogę duchową chrześcijanina; potrafi posługiwać się zdobytą wiedzą w pracy z tekstami twórców duchowych zajmujących się problematyką opisującą działanie łaski.

Dostateczny (3): student posiada wystarczającą wiedzę z zakresu rozumienia problematyki charytologii duchowości; zna podstawowe pojęcia opisujące sposoby działania łaski w chrześcijaninie oraz jego życiu duchowym; potrafi podać ogólne przykłady jak łaska oddziałuje na człowieka i stymuluje go w procesie rozwoju życia duchowego.

Niedostateczny (2): student nie wie na czym polega działanie łaski jako istotnego źródła życia duchowego; nie potrafi określić podstawowych sposobów działania łaski oraz ukazać ich jako kryteriów rozwoju duchowości; ma trudności z określeniem podstawowych pojęć odnoszących się do rozumienia charytologii duchowości; nie potrafi podać definicji łaski oraz określić jej istoty jako sposobu samo udzielania się Boga.

Metody weryfikacji efektów kształcenia:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie założonych celów kształcenia.

O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:

- zaliczenia: dst-dst plus 50-60%, db - db plus 60-85%, bdb 85-100%

- obecności na zajęciach: dst- od 65%; db- 65-95%, bdb - 95-100%

Metody dydaktyczne:

Wykład lub wykład z prezentacją multimedialną; praca własna studenta połączona z analizą tekstów biblijnych oraz tekstów z literatury teologiczno-duchowej, będących fundamentem właściwego rozumienia charytologii duchowości; praca osobista studenta związana z wyłożonym materiałem oraz zagadnieniami uzupełniającymi w postaci zadanej lektury, filmów formacyjnych lub opracowań z zakresu charytologii duchowości.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)