Christianity versus Islam
General data
Course ID: | WT-R-CHI |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Christianity versus Islam |
Name in Polish: | Chrześcijaństwo wobec Islamu |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Wydarzeniem najważniejszym w życiu Kościoła XX wieku było zwołanie przez Jana XXIII i kontynuowanie przez Pawła VI obrad Soboru Watykańskiego II (1962-1965). Sobór chcąc „uwspółcześnić” misję Kościoła określił i wyznaczył szereg dróg, na które powinni wstąpić i wytrwale nimi kroczyć wszyscy ochrzczeni. Jedną z nich jest droga dialogu z islamem. Od VII w. po Chrystusie chrześcijanie żyją między muzułmanami. Chrześcijaństwo przez wieki zajmowało określone stanowisko wobec islamu. Wzajemne relacja znaczone były dramatycznymi wydarzeniami ale i znakami nadziei. Chrześcijaństwo przechodziło drogę wyzwalania się z teologii lęku przed islamem. Zadawało przy tym pytanie, czy dialog teologiczny z tą religią jest możliwy? Nauczanie Kościoła potwierdziło ostatecznie nie tylko możliwość, ale i konieczność dialogu, w tym teologicznego. |
Full description: |
(in Polish) 1. Od teologii lęku do teologii dialogu. 2. Chrześcijanie wśród muzułmanów - muzułmanie w otoczeniu chrześcijan. 3. Islam w Europie i w Polsce. 4. Dialog teologiczny z islamem? 5. Jan Paweł II wobec islamu - wymiar teoretyczny 6. Jan Paweł II wobec islamu - wymiar praktyczny 7. Benedykt XVI wobec islamu 8. Franciszek wobec islamu. 9. Bóg - w spotkaniu chrześcijan z muzułmanami 10. Jezus i jego Matka - tematem dialogu 11. Człowiek - w refleksji chrześcijaństwa islamu 12. Cele dialogu chrześcijaństwa z islamem 13. Formy dialogu 14. Duch dialogu - szanse dialogu - przeszkody dialogu 15. Perspektywa przyszłości |
Bibliography: |
(in Polish) BORRMANS M., Guidelines for Dialogue between Christians and Muslims, New York 1990 (edycja francuska - Orientations pour un Dialogue entre Chrétiens et Musulmans, Paris 1981). GIOIA F. (red.), Interreligious Dialogue. The Official Teaching of the Catholic Church (1963-1995), Boston 1997. KOŚCIELNIAK K., Chrześcijanie na ziemiach islamu – wczoraj i dziś, w: SAKOWICZ E., Czy islam jest religią terrorystów?, Kraków 2002, s. 180-192. MARKOWSKI R., SAKOWICZ E., Islam. III. W kulturze Zachodu, w: Encyklopedia Katolicka, t. 7, Lublin 1997, kol. 509-513. NOSOWSKI J., SAKOWICZ E., Islam. I. Doktryna. II. Dzieje, w: Encyklopedia Katolicka, t. 7, Lublin 1997, kol. 501-507. SAKOWICZ E., Chrześcijaństwo wobec islamu, „Homo Dei” 68(1998) nr 1, s. 45-49; przedruk: SZCZOTOK E., LISKOWACKA A. (red.), Wierzę w Boga. Komisja Duszpasterska Episkopatu Polski. Program Duszpasterski na rok 1998/99, Katowice 1998, s. 454-458. SAKOWICZ E., Czy islam jest religią terrorystów?, Kraków 2002. SAKOWICZ E., Dialog chrześcijaństwa z islamem, „Collectanea Theologica” 59(1989) nr 4, s. 148-152. SAKOWICZ E., Dialog chrześcijaństwa z islamem według dokumentów Urzędu Nauczycielskiego Kościoła (1963-1998), „Biuletyn. Instytut Filozoficzno-Historyczny. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie” 1999 nr 20(6), s. 43-61. SAKOWICZ E., Dialog Kościoła z islamem według dokumentów soborowych i posoborowych (1963-1999), Warszawa 2000. SAKOWICZ E., Fundamentalizm muzułmański, w: Encyklopedia „Białych Plam”, t. 19, Radom 2005, s. 99-102. SAKOWICZ E., Islam. III. W kulturze Zachodu. 3. I.[slam] w nauczaniu Jana Pawła II, w: Encyklopedia Katolicka, t. 7, Lublin 1997, kol. 513-515. TEISSIER H., Chrześcijanin wobec islamu, w: SAKOWICZ E., Czy islam jest religią terrorystów?, Kraków 2002, s. 147-171. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: s3u0k4n Wiedza Student: - ma podstawową wiedzę o islamie, - ma elementarną wiedzę z zakresu historii relacji chrześcijaństwa i islamu, - ma podstawową wiedzę o islamie w Europie i w Polsce, - ma podstawową wiedzę o teorii i pragmatyce dialogu Kościoła z islamem papieży: Jana Pawła II, Benedykta XVI, Franciszka, - ma wiedzę o teologicznych tematach dialogu, - zna główne formy dialogu chrześcijaństwa z islamem. Umiejętności Student: - potrafi posługiwać się terminologią z zakresu religiologii, w tym religioznawstwa, - potrafi analizować genezę i przebieg relacji chrześcijaństwa i islamu, - posiada umiejętności prezentowania zdobytej wiedzy. ale też własnych poglądów, - potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu relacji chrześcijaństwa z islamem z wykorzystaniem różnych źródeł, - potrafi formułować krytyczne sądy z wykorzystaniem zdobytej wiedzy, - potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów związanych z dialogiem chrześcijańsko-muzułmańskim, - umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny, - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać relacje między chrześcijaństwem i islamem. Kompetencje społeczne Student: - zna zakres swojej wiedzy i poziom umiejętności, ma świadomość konieczności ciągłego rozwijania się; - jest otwarty na podejmowanie kontaktów społecznych i zawodowych; - przestrzega zasad etyki naukowej i norm współżycia społecznego; - ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności; - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; - uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Rozmowa sprawdzająca zdobytą wiedzę. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.