(in Polish) Dziedzictwo biblijnej wiary, nadzei i miłości
General data
Course ID: | WT-R-DBW |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Dziedzictwo biblijnej wiary, nadzei i miłości |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Zagadnienie cnót bardzo żywo obecne w starożytnej myśli greckiej, a później i helleńskiej oraz oczywiście rzymskiej. To zagadnienie wybitnie filozoficzne, a zdecydowanie mniej znaczące w kategoriach etycznych. Nie można pominąć także wpływów kultur Bliskiego Wschodu. Ten świat przekazał pewne dziedzictwo, które stało się fundamentem dla wielu późniejszych refleksji. Jest to czas jeszcze mało rozeznany w badaniach wokół tematyki cnót; wiary, nadziei i miłości. Dziedzictwo Starego Testamentu ma w sobie pewne propozycje dotyczące koncepcji cnoty, a w tym wiary, nadziei i miłości. Widać także spotkanie tych dziedzictw, tj. starożytności i przesłania Starego Przymierza. Specyfika spotkania tekstów hebrajskich oraz greckich ukazuje wyjątkowe miejsce w tamtejszej kulturze dla tych trzech cnót. Nowy Testament przynosi faktycznie nowe spojrzenie na całe zagadnienie cnoty, a zwłaszcza wiary, nadziei i miłości. To m.in. kwestie dwumianów i słynnej triady |
Full description: |
(in Polish) Treści tematyczne: 1. Etyka starożytnej Grecji; 2. Etyka starożytnego Rzymu; 3. Cnoty w świecie helleńskim i rzymskim; 4. Wiara, nadzieja i miłość w kulturze starożytnej; 5. Wiara w Starym Testamencie; 6. Stary Testament o nadziei; 7. Sens miłości w Starym Testamencie; 8. Spotkanie starożytnego świata pogańskiego z judaizmem; 9. Kultura i dziedzictwo w czasach międzytestamentalnych; 10. Koncepcja cnoty w Nowym Testamencie; 11. Wizja wiary w Nowym Testamencie; 12. Nowe Przymierze o nadziei; 13. Miłość jako centralna cnota Nowego Testamentu; 14. Dwumiany fides-spes; 15. Dwumiany spes-caritas; 16. Dwumiany fides-caritas; 17. Fenomen triady cnót teologalnych; 18. Pawłowy Hymn o miłości 19. Dziedzictwo biblijne wiary, nadziei i miłości. |
Bibliography: |
(in Polish) Franciszek, Encyklika "Lumen fidei". Citta del Vaticano 2013; C. Romanus, Le virtu. Milano 1994; J. Alfaro, Fides, spec, caritas. Adnotationes in tractatum de virtutibis theologicis. Romae 1968; A. F. Dziuba, Dynamika wiary. Częstochowa 1997; R. Guardini, Virtu. Temi e prospettive della vita morale, Brescia 1972; G. Quadrio, Trattato su "le virtu", Monteortone 1966; H. Langkammer, Wiara w Nowym Testamencie, "Roczniki Teologiczno-Kanoniczne" 22:1972, z. 3, s. 23-31; G. Lafon, Croire, esperer, aimer. Approchches de la raison religieus, Paris 1983, G. Abba, Felicita, vita buona e virtu. Saggio di filosofia morale, Roma 1989; W. Polak, Życie w Chrystusie. Teologiczny wymiar życia moralnego. Gniezno 1997; J. Ratzinger. Guardare Cristo. Esercizi di fede, speranza e carita, Milano 1989; Benedykt XVI, Encyklika "Spe salvi", Citta del Vaticano 2007; A. McIntyre, Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, Warszawa 1996; J. Alfaro, Fides in terminologia biblica. "Gregorianum" 42:1961, s. 463-504; H. Langkammer. Pojęcie wiary w Starym Testamencie. "Roczniki Teologiczno-Kanoniczne" 21:1974, z. 3, s. 75-80; D. Mieth, Die neuen Tugenden. Ein ethischer Entwurf. Dusseldorf 1984; Benedykt XVI. Encyklika "Deus caritas este". Citta del Vaticano 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Na płaszczyźnie wiedzy student: rozpoznaje treści kulturotwórcze i dziedzictwo wiary, nadziei i miłości; klasyfikuje różne propozycje, prądy, ideologie i interpretacje oraz autorów tematyki cnót wiary, nadziei i miłości w Starym i Nowym Testamencie. Na płaszczyźnie umiejętności student: analizuje treści pojęć: wiara, nadzieja i miłość oraz ich odniesienie do dziedzictwa w kręgu Starego i Nowego Testamentu; klasyfikuje różne propozycje analizy poznawanego dziedzictwa wiary, nadziei i miłości w przekazie Starego i Nowego Przymierza. Na płaszczyźnie kompetencji student: jest wrażliwy na różne propozycje kulturotwórcze w kwestii wiary, nadziei i miłości w Starym i Nowym Testamencie; jest zdolny do rozmowy na temat cnót wiary, nadziei i miłości w aspekcie etyczno-moralnym, kulturotwórczym z jednoczesnym odniesieniem do fenomenu dziedzictwa. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metod: Egzamin ustny. Udział: Ze względu na charakter tych zajęć, obecność i udział są kluczowe dla efektywnego uczenia się; Nieobecności będą miały wpływ na ocenę końcową. Konstruktywne uczestnictwo i zaangażowanie w zajęcia zostaną uwzględnione pozytywnie w ostatecznej ocenie. Składniki oceny końcowej: Na ocenę końcową podsumowującą składa się: Zaangażowanie oraz sposób dyskusji na wykładach; Ocena z egzaminu ustnego. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.