Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dialog międzyreligijny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-R-DMY
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dialog międzyreligijny
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

TD_W03

TD_W04

TD_W07

TD_W08


TD_U03

TD_U04

TD_U06


TD_K02

TD_K03

TD_K04

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowych wiadomości o dialogu międzyreligijnym oraz przygotowanie do podjęcia i kontynuowania dzieła dialogu. Wykład ma ukształtować w słuchaczu postawę dowartościowania własnej religii oraz otwartości wobec wyznawców innych religii.

Pełny opis:

Tematyka zajęć

1. Potrzeba dialogu

2. Możliwość dialogu

3. Rozumienie dialogu

4. Cechy dialogu

5. Tematy dialogu

6. Uwarunkowania dialogu - czynniki sprzyjające

7. Przeszkody w dialogu

8. Język dialogu

9. Formy dialogu

10. Cele, owoce i perspektywy dialogu

11. Dekalog dialogu

Literatura:

Dola T., Dialog chrześcijaństwa z religiami pozachrześcijańskimi, "Studia Nauk Teologicznych PAN" 2010 t. 5, s. 199-208.

Fic L., Dialog międzyreligijny, "Paedagogia Christiana" 2010 t. 2, s. 51-64.

Kasprzak S., Dialog międzyreligijny w kontekście współczesnego świata i Kościoła, "Nurt SVD" 38(2004) z. 2, s. 149-170.

Sakowicz E., Dialog międzyreligijny, w: Sakowicz E. (red.), Jan Paweł II. Encyklopedia dialogu i ekumenizmu, Radom 2006, s. 129-161.

Sakowicz E., Dialog międzyreligijny w świetle dokumentów Soboru Watykańskiego II, "Nurt SVD" 33(1999) z. 4, s. 57-74.

Sakowicz E., Dialog z braćmi o innych przekonaniach religijnych, "Nurt SVD" 33(1999) z. 4, s. 75-83.

Sakowicz E., Współczesny język dialogu międzyreligijnego, "Biuletyn Ekumeniczny" 34(2005) nr 1, s. 59-69.

Sakowicz E., Piwko A., Dialog międzyreligijny, "Ateneum Kapłańskie" 153(2009) z. 3, s. 433-443.

Szymczycha K., Dialog międzyreligijny w dokumentach Sekretariatu ds. Niechrześcijan i Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego, "Nurt SVD" 42(2008) z. 1-2, s. 181-212.

Urban J., Dialog międzyreligijny w posoborowych dokumentach Kościoła, Opole 1999.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: hp895jv

Wiedza

Student:

- zna główne nurty nauczania Kościoła, szczególnie w wybranej specjalizacji;

- zna powiązania teologii z filozofią i innymi naukami humanistycznymi;

- zna aktualne problemy badawcze w zakresie wybranej specjalizacji teologicznej;

- ma ugruntowaną wiedzę interdyscyplinarną, będącą wynikiem oryginalnego integrowania perspektyw właściwych dla różnych dyscyplin teologicznych.

Umiejętności

Student:

- potrafi planować badania naukowe w zakresie teologii, przewidywać ich rezultaty i analizować zebrane dane;

- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje pochodzące z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy;

- potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin nauki i oceniać jej merytoryczną oraz metodologiczną wartość.

Kompetencje społeczne

Student:

- jest zdolny do czynnego uczestnictwa w życiu Kościoła w wymiarze lokalnym i globalnym;

- jest krytyczny wobec własnych osiągnięć naukowo-badawczych i aktywnie dąży do wzrostu efektywności swoich działań;

- ma nawyk poszukiwania aktualnej wiedzy, a także szukania inspiracji naukowej w innych dziedzinach wiedzy.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa obejmuje

- aktywne uczestnictwo w zajęciach;

- zaliczenie w postaci krótkiej rozmowy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)