Dialog międzyreligijny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-R-DMY |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Dialog międzyreligijny |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TD_W03 TD_W04 TD_W07 TD_W08 TD_U03 TD_U04 TD_U06 TD_K02 TD_K03 TD_K04 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowych wiadomości o dialogu międzyreligijnym oraz przygotowanie do podjęcia i kontynuowania dzieła dialogu. Wykład ma ukształtować w słuchaczu postawę dowartościowania własnej religii oraz otwartości wobec wyznawców innych religii. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć 1. Potrzeba dialogu 2. Możliwość dialogu 3. Rozumienie dialogu 4. Cechy dialogu 5. Tematy dialogu 6. Uwarunkowania dialogu - czynniki sprzyjające 7. Przeszkody w dialogu 8. Język dialogu 9. Formy dialogu 10. Cele, owoce i perspektywy dialogu 11. Dekalog dialogu |
Literatura: |
Dola T., Dialog chrześcijaństwa z religiami pozachrześcijańskimi, "Studia Nauk Teologicznych PAN" 2010 t. 5, s. 199-208. Fic L., Dialog międzyreligijny, "Paedagogia Christiana" 2010 t. 2, s. 51-64. Kasprzak S., Dialog międzyreligijny w kontekście współczesnego świata i Kościoła, "Nurt SVD" 38(2004) z. 2, s. 149-170. Sakowicz E., Dialog międzyreligijny, w: Sakowicz E. (red.), Jan Paweł II. Encyklopedia dialogu i ekumenizmu, Radom 2006, s. 129-161. Sakowicz E., Dialog międzyreligijny w świetle dokumentów Soboru Watykańskiego II, "Nurt SVD" 33(1999) z. 4, s. 57-74. Sakowicz E., Dialog z braćmi o innych przekonaniach religijnych, "Nurt SVD" 33(1999) z. 4, s. 75-83. Sakowicz E., Współczesny język dialogu międzyreligijnego, "Biuletyn Ekumeniczny" 34(2005) nr 1, s. 59-69. Sakowicz E., Piwko A., Dialog międzyreligijny, "Ateneum Kapłańskie" 153(2009) z. 3, s. 433-443. Szymczycha K., Dialog międzyreligijny w dokumentach Sekretariatu ds. Niechrześcijan i Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego, "Nurt SVD" 42(2008) z. 1-2, s. 181-212. Urban J., Dialog międzyreligijny w posoborowych dokumentach Kościoła, Opole 1999. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: hp895jv Wiedza Student: - zna główne nurty nauczania Kościoła, szczególnie w wybranej specjalizacji; - zna powiązania teologii z filozofią i innymi naukami humanistycznymi; - zna aktualne problemy badawcze w zakresie wybranej specjalizacji teologicznej; - ma ugruntowaną wiedzę interdyscyplinarną, będącą wynikiem oryginalnego integrowania perspektyw właściwych dla różnych dyscyplin teologicznych. Umiejętności Student: - potrafi planować badania naukowe w zakresie teologii, przewidywać ich rezultaty i analizować zebrane dane; - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje pochodzące z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy; - potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin nauki i oceniać jej merytoryczną oraz metodologiczną wartość. Kompetencje społeczne Student: - jest zdolny do czynnego uczestnictwa w życiu Kościoła w wymiarze lokalnym i globalnym; - jest krytyczny wobec własnych osiągnięć naukowo-badawczych i aktywnie dąży do wzrostu efektywności swoich działań; - ma nawyk poszukiwania aktualnej wiedzy, a także szukania inspiracji naukowej w innych dziedzinach wiedzy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa obejmuje - aktywne uczestnictwo w zajęciach; - zaliczenie w postaci krótkiej rozmowy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.