(in Polish) Duszpasterstwo osób chorych i w podeszłym wielu
General data
Course ID: | WT-R-DOSCH |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Duszpasterstwo osób chorych i w podeszłym wielu |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Franciszek w bulli "Misericordiae vultus" zwrócił uwagę, że "główną belką, na której wspiera się życie Kościoła jest miłosierdzie" i że "jego wiarygodność weryfikuje się na drodze miłości miłosiernej i współczującej" (MV 10). W tej posłudze ważne miejsce zajmuje troska o chorych, którą, co podkreślał Jan Paweł II w adhortacji "Ecclesia in Europa" powinno się uważać za jeden z priorytetów (EE 88). Trzeba również zwrócić uwagę na los osób w podeszłym wieku, których sytuacja przynagla Kościół do rewizji działań duszpasterskich, przynaglając go do poszukiwania nowych metod i form pracy bardziej odpowiadających na ich potrzeby i duchowe oczekiwania (Papieska Rada ds. Świeckich, Godność i posłannictwo ludzi starszych w Kościele i świecie, Wstęp). Celem wykładu jest wszechstronne, uwzględniające podstawy biblijno-teologiczne i psychologiczne oraz wezwania demograficzne, przygotowanie studentów do podjęcia posługi duszpasterskiej wśród osób chorych i w podeszłym wieku i ich bliskich. |
Full description: |
(in Polish) 1. Wprowadzenie w problematykę i wyjaśnienie podstawowych pojęć. 2. Podstawy biblijne duszpasterskiej posługi Kościoła wobec osób chorych. 3. Sens starości w świetle Pisma Świętego. 4. Kościół katolicki wobec osób chorych i w podeszłym wieku w historii. 5. Wskazania Magisterium dotyczące duszpasterstwa osób chorych. 6. Wskazania Magisterium dotyczące duszpasterstwa osób w podeszłym wieku. 7. Świat ludzi chorych i w podeszłym wieku w Polsce w świetle badań socjologicznych. 8. Psychologiczne uwarunkowania pracy z ludźmi chorymi. 9. Psychologiczne uwarunkowania pracy z ludźmi w podeszłym wieku. 10. Metody i formy duszpasterstwa osób chorych. 11. Metody i formy duszpasterstwa osób w podeszłym wieku. 12. Medyczne i pozamedyczne aspekty opieki hospicyjno-paliatywnej. 13. 14. Duszpasterstwo hospicyjne. 15. Duszpasterstwo chorych i osób w podeszłym wieku jako przestrzeń współpracy duchownych i świeckich |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Jan Paweł II, List apostolski "Salvifici Doloris" o chrześcijańskim sensie ludzkiego cierpienia, Watykan 1984. Jan Paweł II, List do moich braci i sióstr - ludzi w podeszłym wieku, Watykan 1999. Papieskie Orędzia na Światowy Dzień Chorego 1993-2020. Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Nowa Karta Pracowników Służby Zdrowia, Katowice 2017. Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Światowy Dzień Chorego. Dlaczego i jak obchodzić?, Watykan 1992. Papieska Rada ds. Świeckich, Godność i posłannictwo ludzi starszych w Kościele i świecie, Watykan 1998. Sakramenty chorych. Obrzędy i duszpasterstwo, Katowice 2001. Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski dotycząca posługiwania chorym i umierającym, Zakopane 2017. GUS, Sytuacja demograficzna osób starszych i konsekwencje starzenia się ludności Polski w świetle prognozy na lata 2014-2050, Warszawa 2015. Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Raport na temat sytuacji osób starszych w Polsce, Warszawa 2012. Krakowiak P., Strata, osierocenie i żałoba. Poradnik dla pomagających i dla osób w żałobie, Gdańsk 2008. Krakowiak P., Krzyżanowski D., Modlińska A. (red.), Przewlekle chory w domu, Gdańsk 2011. Pełnia życia w starości: cały numer "Ateneum Kapłańskiego" 2011 nr 614. Starość I: cały numer „Ateneum Kapłańskiego” 2019 nr 661. Starość II: cały numer „Ateneum Kapłańskiego” 2019 nr 662. Przygoda W., Ludzie starzy i chorzy we wspólnocie Kościoła, w: Polska krajem misyjnym? 1050 lat chrześcijaństwa w Polsce. Warszawskie Studia Pastoralne - numer specjalny, T. Wielebski, P. Ochotny, M. J. Tutak (red.), Warszawa 2016, s. 371-390. Taylor E., Co powiedzieć? Jak rozmawiać z chorymi o duchowości?, Kraków 2008. Wielebski T., Duszpasterstwo chorych w Polsce. Między teorią a praktyką, "Teologia Praktyczna" 16:2015, s. 43-77. Literatura uzupełniająca: Kępiński A., Poznanie chorego, Warszawa 2002. Krakowiak Cz., Namaszczenie chorych. Sakrament uzdrowienia, Sandomierz 2005. Muszala A., Binnebesel J., Krakowiak P., Krobicki M. (red.), Dolentium hominum. Duchowni i świeccy wobec ludzkiego cierpienia, Kraków 2011. Pawlaczyk B., Biblia a medycyna, Poznań 2007. Wielebski T., Duszpasterska posługa Kościoła w szpitalach i hospicjach, "Roczniki Teologiczne Warszawsko-Praskie" 3:2003, s. 265-298. Wielebski T., Duszpasterstwo chorych w świetle nauczania Kościoła współczesnego, w: Duszpasterstwo chorych, T. Wielebski (red.), Warszawa 2005, s. 31-56. Wielebski T., Sakrament namaszczenia chorych w duszpasterskiej posłudze Kościoła. "Słowo krzyża. Rocznik poświęcony teologii krzyża oraz duchowości i historii Pasjonistów" 1:2007, s. 129-143. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student w zakresie wiedzy: EK 1 - posiada gruntowną wiedzę teologiczną w zakresie biblijno-teologicznych podsatw duszpasterstwa chorych i osób starszych, której źródłem jest Pismo Święte, Tradycja i Magisterium Kościoła (WT-R-TP_W02); EK 2 - zna powiązania teologii pastoralnej z naukami pozateologicznymi, szczególnie z teorią komunikacji oraz wskazaniami psychologii dotyczącymi uwarunkowań pracy z osobami chorymi i starszymi (WT-R-TP_W04); w zakresie umiejętności: EK 3 - potrafi prognozować zachodzące przemiany i budować, adekwatne do nich, teologiczne modele i programy działalności duszpasterskiej wobec osób chorych i starszych (WT-R-TP_U02); w zakresie kompetencji: EK 4 - potrafi współpracować w grupie osób duchownych i świeckich służącej osobom chorym i starszym (WT-R-TP_K05); EK 5 - zdolny jest do odpowiedzialnego podejmowania innowacyjnych zadań religijno-społecznych, szczególnie związanych z wyzwaniami pastoralnymi wiążącymi się ze starzeniem się społeczeństwa (WT-R_TP_K06). Opis ECTS: Aktywny udział w wykładach: 30 godzin Praca własna studenta: 30 godzin Razem 60 godzin = 2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) EK 1 określany jako "posiada gruntowną wiedzę teologiczną w zakresie biblijno-teologicznych podstaw duszpasterstwa chorych i osób starszych, której źródłem jest Pismo Święte, Tradycja i Magisterium Kościoła". Student na ocenę: ndst (2) - nie zna podstawowych pojęć z zakresu duszpasterstwa chorych i osób w podeszłym wieku oraz głównego przesłania Pisma Św. i dokumentów Magisterium dotyczących tej tematyki; dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować pojęcia z zakresu duszpasterstwa chorych i osób w podeszłym wieku oraz główne idee nauczania Pisma Św. i dokumentów Magisterium odnośnie wspomnianych zagadneń; db (4) - dobrze wyjaśnia podstawy terminologiczne oraz biblijno-teologiczne duszpasterstwa osób chorych oraz w podeszłym wieku; bdb (5) - wykazuje się rozległą wiedzą z zakresu biblijno-teologicznych podstaw duszpasterstwa osób chorych i w podeszłym wieku oraz twórczo potrafi akomodować swoją wiedzę do wyzwań współczesności. EK 2 określany jako "zna powiązania teologii pastoralnej z naukami pozateologicznymi, szczególnie z teorią komunikacji oraz wskazaniami psychologii dotyczącymi uwarunkowań pracy z osobami chorymi i starszymi". Student na ocenę: ndst (2) - nie zna podstawowych pojęć i zasad teorii komunikacji oraz psychologii dotyczących uwarunkowań pracy z osobami chorymi i starszymi; dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować pojęcia i zasady teorii komunikacji i psychologii odnośnie pracy z osobami chorymi i starszymi; db (4) - dobrze wyjaśnia wielorakie podstawy warunkujące nawiązaniu kontaktu z osobami chorymi i starszymi; bdb (5) - wykazuje się rozległą wiedzą z zakresu psychologicznych podstaw pracy z osobami chorymi i starszymi, potrafiąc zarówno scharakteryzować ich świat wewnętrznych przeżyć, jak też opisując zasady związane z nawiązywaniem z nimi kontaktu i ich wsparciem. EK 3 określany jako "potrafi prognozować zachodzące przemiany i budować, adekwatne do nich, teologiczne modele i programy działalności duszpasterskiej wobec osób chorych i starszych". Student na ocenę: ndst (2) - nie potrafi przygotować jakichkolwiek propozycji działań duszpasterskich wobec ludzi chorych i starszych; dst (3) - tworzy, ujętą w prostym modelu pastoralnym, propozycję działań duszpasterskich wobec ludzi chorych i starszych; db (4) - przygotowuje w miarę pełną, ujętą w całościowym modelu pastoralnym, propozycję działań duszpasterskich wobec ludzi chorych i starszych, uwzględniającą nauczanie Magisterium Kościoła i wskazania nauk teologicznych oraz wyniki badań empirycznych; bdb (5) - przygotowuje kompleksową, ujętą w całościowym modelu pastoralnym, propozycję działań duszpasterskich wobec ludzi chorych i starszych, uwzględniającą nauczanie Magisterium Kościoła i wskazania nauk teologicznych oraz wyniki badań empirycznych, jak też propozycję jej wdrażania ujętą w ramach programu duszpasterskiego. EK 4 określany jako "potrafi współpracować w grupie osób duchownych i świeckich służącej osobom chorym i starszym". Student na ocenę: ndst (2) - nie potrafi twórczo współdziałać z osobami służącymi chorym i starszym; dst (3) - w ograniczonym stopniu współpracuje z osobami posługującymi chorym i starszym, zachowując się pasywnie; db (4) - w miarę dobrze współpracuje w zespołach opieki duszpasterskiej posługującym osobom chorym i starszym; bdb (5) - twórczo i aktywnie współpracuje w zespołach opieki duszpasterskiej posługującym osobom chorym i starszym, zachowując w nich rolę przywódczą i inicjując podejmowanie nowych metod i form działania. EK 5 określany jako "zdolny jest do odpowiedzialnego podejmowania innowacyjnych zadań religijno-społecznych, szczególnie związanych z wyzwaniami pastoralnymi wiążącymi się ze starzeniem się społeczeństwa". Student na ocenę: ndst (2) - nie potrafi zaplanować i podjąć żadnych zadań religijno-społecznych związanych z prognozami dotyczących starzenia się społeczeństwa; dst (3) - w ograniczonym stopniu, uwzględniając prognozy dotyczące starzenia się społeczeństwa, inicjuje pewne działania odpowiadające na wyzwania pastoralne; db (4) - przygotowuje w miarę pełną odpowiedź duszpasterską na prognozy dotyczące starzenia się społeczeństwa, próbując podejmować współpracę z różnymi środowiskami; bdb (5) - tworzy kompleksową, ujętą w całościowym modelu pastoralnym, propozycję działań duszpasterskich wobec osób starszych, współpracując w jej przygotowaniu, realizacji oraz ewaluacji z różnymi środowiskami. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywna i obowiązkowa obecność w prowadzonych zajęciach oraz egzamin obejmujący znajomość lektur i treści wykładu. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.