Catholic Family Ministry
General data
Course ID: | WT-R-DR |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Catholic Family Ministry |
Name in Polish: | Duszpasterstwo rodzin |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
Course homepage: | http://wz3h1dm |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Jan Paweł II w adhortacji apostolskiej „Familiaris consortio” wezwał cały Kościół do towarzyszenia rodzinom „krok w krok na różnych etapach jej formacji i rozwoju” (FC 65). Z kolei Franciszek w adhortacji apostolskiej „Amoris laetita” podkreślił, że: „konieczny jest wysiłek ewangelizacyjny i katechetyczny skierowany do wnętrza rodziny” tak, aby mogły się one stawać aktywnymi podmiotami duszpasterstwa" (AL 200). Celem wykładu jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie jakie powinno być współczesne duszpasterstwo rodzin w Polsce, aby w obliczu zachodzących wielorakich przemian tak im towarzyszyć, by odczytując zamysł Boży, dobrze realizowały swoje powołanie. |
Full description: |
(in Polish) 1. Pojęcie i istota duszpasterstwa rodzin. 2. Geneza i rozwój duszpasterstwa rodzin w Polsce. 3. Biblijne podstawy duszpasterstwa rodzin. 4. Teologiczne podstawy duszpasterstwa rodzin. 5. 6. Pozateologiczne podstawy duszpasterstwa rodzin. 7. Blaski i cienie współczesnej rodziny w Polsce. 8. Duszpasterstwo rodzin jako działalność zbawcza ukierunkowna na rodzinę (cel, podmiot, przedmiot). 9. Struktury i funkcje duszpasterstwa rodzin. 10. 11. Zasady i zadania duszpasterstwa rodzin. 12. Rodzina podmiotem urzeczywistnia się Kościoła. 13. Przygotowanie i formacja pracowników duszpasterstwa rodzin. 14. Duszpasterstwo rodzin w Polsce w praktyce. 15. Duszpasterstwo rodzin wobec wyzwań współczesności. |
Bibliography: |
(in Polish) Jan Paweł II, Adhortacja apostolska „Familiaris consortio”, Watykan 1981. Franciszek, Adhortacja apostolska „Amoris laetitia”, Watykan 2016. Dyrektorium Duszpasterstwa Rodzin, Warszawa 2003. Rada ds. Rodziny KEP, Służyć prawdzie o małżeństwie i rodzinie, Łomża 2009. Wskazania duszpasterskie biskupów polskich dla towarzyszenia rodzinie w świetle posynodalnej adhortacji apostolskiej „Amoris laetitia”, Janów Podlaski 2018. Stanowisko KEP w sprawie LGBT+, Częstochowa 2020. Goleń J. (red.), Towarzyszyć małżeństwu i rodzinie. Inspiracje adhortacji apostolskiej „Amoris laetitia” dla duszpasterstwa rodzin, Lublin 2017. Goleń J., Lipiec D. (red.), Duszpasterstwo rodzin w parafii, Lublin 2016. Kamiński R., Pyźlak G., Goleń J. (red.), Duszpasterstwo rodzin. Refleksja naukowa i działalność pastoralna, Lublin 2013. Zarembski Z., Troska Kościoła w Polsce o małżeństwo i rodzinę po Soborze Watykańskim II. Studium teologicznopastoralne, Toruń 2013. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) KOD DOSTEPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: wz3h1dm Student uczestniczący w zajęciach w zakresie: WIEDZY ma pogłębioną wiedzę na temat biblijnych i teologicznych podstaw duszpasterstwa rodzin oraz jego zasad i zadań (EK 1); ma ugruntowaną wiedzę interdyscyplinarną dotyczącą duszpasterstwa rodzin będącą wynikiem oryginalnego integrowania perspektyw właściwych dla nauk pomocniczych teologii pastoralnej (EK 2); UMIEJĘTNOŚCI korzystając z własnego warsztatu badawczego potrafi, właściwie interpretując zachodzące procesy i dokonując prognoz, budować teologiczny model duszpasterstwa rodzin i planować jego wcielanie w życie w działalności duszpasterskiej (EK 3); KOMPETENCJI potrafi współpracować w grupie, zespołowo tworząc i realizując model duszpasterstwa rodzin (EK 4); jest kreatywny w poszukiwaniu nowych obszarów badań dotyczących duszpasterstwa rodzin i kierowaniu ich przebiegiem ze szczególnym uwzględnieniem „znaków czasu” (EK 5). Opis ECTS: aktywny i obowiązkowy udział w wykładach on-line: 30 h praca własna studenta: 30 h razem: 60 h = 2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) EK 1: Student "ma pogłębioną wiedzę na temat biblijnych i teologicznych podstaw duszpasterstwa rodzin oraz jego zasad i zadań". Ndst (2) - student nie ma wiedzy na temat biblijnych i teologicznych podstaw duszpasterstwa rodzin oraz jego zasad i podstaw; Dst (3) – student w ograniczonym stopniu posiada wiedzę na temat biblijnych i teologicznych podstaw duszpasterstwa rodzin oraz jego zasad i podstaw; Db (4) - student poprawnie przedstawia, nawiązując do Pisma św. i wskazań Magisterium, teologiczne podstawy duszpasterstwa rodzin oraz jego zasady i podstawy; Bdb (5) – student wykazuje się bardzo dużą wiedzą dotyczącą teologicznych podstaw duszpasterstwa rodzin oraz jego zasad i podstaw, twórczo interpretując nauczanie Magisterium odnośnie wspomnianej problematyki. EK 2: Student ma "ma ugruntowaną wiedzę interdyscyplinarną dotyczącą duszpasterstwa rodzin będącą wynikiem oryginalnego integrowania perspektyw właściwych dla nauk pomocniczych teologii pastoralnej". Ndst (2) - student nie ma elementarnej wiedzy interdyscyplinarnej na temat duszpasterstwa rodzin; Dst (3) – student posiada niewielką wiedzę interdyscyplinarną na temat duszpasterstwa rodzin; Db (4) - student ma ugruntowaną interdyscyplinarną wiedzę na temat duszpasterstwa rodzin; Bdb (5) – student wykazuje się bardzo dużą interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą duszpasterstwa rodzin potrafiąc harmonijnie i twórczo łączyć dane z różnych dyscyplin naukowych. EK 3: Student "korzystając z własnego warsztatu badawczego potrafi, właściwie interpretując zachodzące procesy i dokonując prognoz, budować teologiczny model duszpasterstwa rodzin i planować jego wcielanie w życie w działalności duszpasterskiej". Ndst (2) – student nie potrafi przygotować jakichkolwiek propozycji działań duszpasterstwa rodzin, ujmując je w prostym modelu pastoralnym; Dst (3) - student tworzy prostą, ujętą w modelu pastoralnym, propozycję duszpasterstwa rodzin; Db (4) - student przygotowuje w miarę pełną propozycję duszpasterstwa rodzin, ujmując ją ramach modelu pastoralnego uwzględniającego nauczanie Magisterium i wskazania nauk pozateologicznych oraz wyniki badań empirycznych; Bdb (5) – student przygotowuje kreatywną propozycję duszpasterstwa rodzin. ujmując ją w ramach modelu pastoralnego uwzględniającego nauczanie Magisterium oraz refleksję nauk pozateologicznych i wyniki badań empirycznych, zawierającym także prognozę zachodzących zmian. EK 4: Student "potrafi współpracować w grupie, zespołowo tworząc i realizując model duszpasterstwa rodzin". Ndst (2) – student nie potrafi współpracować w grupie; Dst (3) - student w ograniczonym stopniu potrafi współpracować w grupie; Db (4) – student w dosyć dobrym stopniu potrafi współpracować w grupie, zespołowo tworząc model duszpasterstwa rodzin; Bdb (5) - student bardzo dobrze potrafi współpracować w grupie, zespołowo tworząc model duszpasterstwa rodzin, realizując go i dokonując jego ewaluacji, wprowadzając później twórcze zmiany. EK 5: Student "jest kreatywny w poszukiwaniu nowych obszarów badań dotyczących duszpasterstwa rodzin i kierowaniu ich przebiegiem ze szczególnym uwzględnieniem <<znaków czasu>>”. Ndst (2) – student nie potrafi dokonywać samodzielnej obserwacji oraz krytycznej interpretacji procesów społecznych wpływających na uwarunkowania duszpasterstwa rodzin; Dst (3) - student w ograniczonym stopniu dokonuje analizy uwarunkowań duszpasterstwa rodzin; Db (4) – student w dosyć dobrym stopniu potrafi zanalizować uwarunkowania duszpasterstwa rodzin uwzględniając owoce swojej refleksji w budowaniu modelu pastoralnego odpowiadającego na wezwania współczesności; Bdb (5) - student przeprowadza samodzielną analizę wielorakich uwarunkowań duszpasterstwa rodzin, wskazując na ich przyczyny i prognozując jego dalszy rozwój, zawierając swoją refleksję w tworzonym modelu pastoralnym i dokonując później jego twórczej ewaluacji. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwia śródsemestralne oraz ustne kolokwium końcowe. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność, z wykorzystaniem technologii informatycznych, w prowadzonych zajęciach, zaliczenie dwóch śródsemestralnych testów ze znajomości dokumentów Magisterium oraz końcowe kolokwium ustne obejmujące znajomość lektur i treści wykładu. Wykłady oraz zaliczenie przedmiotu będą realizowane zgodnie z: DECYZJA Nr 15/2020 Prorektora ds. Studenckich i Kształcenia Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie z dnia 21 września 2020 r. w sprawie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, zaliczania zajęć i przeprowadzania egzaminów z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację oraz opracowywania materiałów dydaktycznych i użytkowania tych materiałów. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.