Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Catholic Family Ministry

General data

Course ID: WT-R-DR
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Catholic Family Ministry
Name in Polish: Duszpasterstwo rodzin
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups:
Course homepage: http://wz3h1dm
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Jan Paweł II w adhortacji apostolskiej „Familiaris consortio” wezwał cały Kościół do towarzyszenia rodzinom „krok w krok na różnych etapach jej formacji i rozwoju” (FC 65). Z kolei Franciszek w adhortacji apostolskiej „Amoris laetita” podkreślił, że: „konieczny jest wysiłek ewangelizacyjny i katechetyczny skierowany do wnętrza rodziny” tak, aby mogły się one stawać aktywnymi podmiotami duszpasterstwa" (AL 200). Celem wykładu jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie jakie powinno być współczesne duszpasterstwo rodzin w Polsce, aby w obliczu zachodzących wielorakich przemian tak im towarzyszyć, by odczytując zamysł Boży, dobrze realizowały swoje powołanie.

Full description: (in Polish)

1. Pojęcie i istota duszpasterstwa rodzin.

2. Geneza i rozwój duszpasterstwa rodzin w Polsce.

3. Biblijne podstawy duszpasterstwa rodzin.

4. Teologiczne podstawy duszpasterstwa rodzin.

5. 6. Pozateologiczne podstawy duszpasterstwa rodzin.

7. Blaski i cienie współczesnej rodziny w Polsce.

8. Duszpasterstwo rodzin jako działalność zbawcza ukierunkowna na

rodzinę (cel, podmiot, przedmiot).

9. Struktury i funkcje duszpasterstwa rodzin.

10. 11. Zasady i zadania duszpasterstwa rodzin.

12. Rodzina podmiotem urzeczywistnia się Kościoła.

13. Przygotowanie i formacja pracowników duszpasterstwa rodzin.

14. Duszpasterstwo rodzin w Polsce w praktyce.

15. Duszpasterstwo rodzin wobec wyzwań współczesności.

Bibliography: (in Polish)

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska „Familiaris consortio”, Watykan 1981.

Franciszek, Adhortacja apostolska „Amoris laetitia”, Watykan 2016.

Dyrektorium Duszpasterstwa Rodzin, Warszawa 2003.

Rada ds. Rodziny KEP, Służyć prawdzie o małżeństwie i rodzinie, Łomża 2009.

Wskazania duszpasterskie biskupów polskich dla towarzyszenia rodzinie w świetle posynodalnej adhortacji apostolskiej „Amoris laetitia”, Janów Podlaski 2018.

Stanowisko KEP w sprawie LGBT+, Częstochowa 2020.

Goleń J. (red.), Towarzyszyć małżeństwu i rodzinie. Inspiracje adhortacji apostolskiej „Amoris laetitia” dla duszpasterstwa rodzin, Lublin 2017.

Goleń J., Lipiec D. (red.), Duszpasterstwo rodzin w parafii, Lublin 2016.

Kamiński R., Pyźlak G., Goleń J. (red.), Duszpasterstwo rodzin. Refleksja naukowa i działalność pastoralna, Lublin 2013.

Zarembski Z., Troska Kościoła w Polsce o małżeństwo i rodzinę po Soborze Watykańskim II. Studium teologicznopastoralne, Toruń 2013.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

KOD DOSTEPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: wz3h1dm

Student uczestniczący w zajęciach w zakresie:

WIEDZY

ma pogłębioną wiedzę na temat biblijnych i teologicznych podstaw duszpasterstwa rodzin oraz jego zasad i zadań (EK 1);

ma ugruntowaną wiedzę interdyscyplinarną dotyczącą duszpasterstwa rodzin będącą wynikiem oryginalnego integrowania perspektyw właściwych dla nauk pomocniczych teologii pastoralnej (EK 2);

UMIEJĘTNOŚCI

korzystając z własnego warsztatu badawczego potrafi, właściwie interpretując zachodzące procesy i dokonując prognoz, budować teologiczny model duszpasterstwa rodzin i planować jego wcielanie w życie w działalności duszpasterskiej (EK 3);

KOMPETENCJI

potrafi współpracować w grupie, zespołowo tworząc i realizując model duszpasterstwa rodzin (EK 4);

jest kreatywny w poszukiwaniu nowych obszarów badań dotyczących duszpasterstwa rodzin i kierowaniu ich przebiegiem ze szczególnym uwzględnieniem „znaków czasu” (EK 5).

Opis ECTS:

aktywny i obowiązkowy udział w wykładach on-line: 30 h

praca własna studenta: 30 h

razem: 60 h = 2 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

EK 1: Student "ma pogłębioną wiedzę na temat biblijnych i teologicznych podstaw duszpasterstwa rodzin oraz jego zasad i zadań".

Ndst (2) - student nie ma wiedzy na temat biblijnych i teologicznych podstaw duszpasterstwa rodzin oraz jego zasad i podstaw;

Dst (3) – student w ograniczonym stopniu posiada wiedzę na temat biblijnych i teologicznych podstaw duszpasterstwa rodzin oraz jego zasad i podstaw;

Db (4) - student poprawnie przedstawia, nawiązując do Pisma św. i wskazań Magisterium, teologiczne podstawy duszpasterstwa rodzin oraz jego zasady i podstawy;

Bdb (5) – student wykazuje się bardzo dużą wiedzą dotyczącą teologicznych podstaw duszpasterstwa rodzin oraz jego zasad i podstaw, twórczo interpretując nauczanie Magisterium odnośnie wspomnianej problematyki.

EK 2: Student ma "ma ugruntowaną wiedzę interdyscyplinarną dotyczącą duszpasterstwa rodzin będącą wynikiem oryginalnego integrowania perspektyw właściwych dla nauk pomocniczych teologii pastoralnej".

Ndst (2) - student nie ma elementarnej wiedzy interdyscyplinarnej na temat duszpasterstwa rodzin;

Dst (3) – student posiada niewielką wiedzę interdyscyplinarną na temat duszpasterstwa rodzin;

Db (4) - student ma ugruntowaną interdyscyplinarną wiedzę na temat duszpasterstwa rodzin;

Bdb (5) – student wykazuje się bardzo dużą interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą duszpasterstwa rodzin potrafiąc harmonijnie i twórczo łączyć dane z różnych dyscyplin naukowych.

EK 3: Student "korzystając z własnego warsztatu badawczego potrafi, właściwie interpretując zachodzące procesy i dokonując prognoz, budować teologiczny model duszpasterstwa rodzin i planować jego wcielanie w życie w działalności duszpasterskiej".

Ndst (2) – student nie potrafi przygotować jakichkolwiek propozycji działań duszpasterstwa rodzin, ujmując je w prostym modelu pastoralnym;

Dst (3) - student tworzy prostą, ujętą w modelu pastoralnym, propozycję duszpasterstwa rodzin;

Db (4) - student przygotowuje w miarę pełną propozycję duszpasterstwa rodzin, ujmując ją ramach modelu pastoralnego uwzględniającego nauczanie Magisterium i wskazania nauk pozateologicznych oraz wyniki badań empirycznych;

Bdb (5) – student przygotowuje kreatywną propozycję duszpasterstwa rodzin. ujmując ją w ramach modelu pastoralnego uwzględniającego nauczanie Magisterium oraz refleksję nauk pozateologicznych i wyniki badań empirycznych, zawierającym także prognozę zachodzących zmian.

EK 4: Student "potrafi współpracować w grupie, zespołowo tworząc i realizując model duszpasterstwa rodzin".

Ndst (2) – student nie potrafi współpracować w grupie;

Dst (3) - student w ograniczonym stopniu potrafi współpracować w grupie;

Db (4) – student w dosyć dobrym stopniu potrafi współpracować w grupie, zespołowo tworząc model duszpasterstwa rodzin;

Bdb (5) - student bardzo dobrze potrafi współpracować w grupie, zespołowo tworząc model duszpasterstwa rodzin, realizując go i dokonując jego ewaluacji, wprowadzając później twórcze zmiany.

EK 5: Student "jest kreatywny w poszukiwaniu nowych obszarów badań dotyczących duszpasterstwa rodzin i kierowaniu ich przebiegiem ze szczególnym uwzględnieniem <<znaków czasu>>”.

Ndst (2) – student nie potrafi dokonywać samodzielnej obserwacji oraz krytycznej interpretacji procesów społecznych wpływających na uwarunkowania duszpasterstwa rodzin;

Dst (3) - student w ograniczonym stopniu dokonuje analizy uwarunkowań duszpasterstwa rodzin;

Db (4) – student w dosyć dobrym stopniu potrafi zanalizować uwarunkowania duszpasterstwa rodzin uwzględniając owoce swojej refleksji w budowaniu modelu pastoralnego odpowiadającego na wezwania współczesności;

Bdb (5) - student przeprowadza samodzielną analizę wielorakich uwarunkowań duszpasterstwa rodzin, wskazując na ich przyczyny i prognozując jego dalszy rozwój, zawierając swoją refleksję w tworzonym modelu pastoralnym i dokonując później jego twórczej ewaluacji.

Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwia śródsemestralne oraz ustne kolokwium końcowe.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność, z wykorzystaniem technologii informatycznych, w prowadzonych zajęciach, zaliczenie dwóch śródsemestralnych testów ze znajomości dokumentów Magisterium oraz końcowe kolokwium ustne obejmujące znajomość lektur i treści wykładu.

Wykłady oraz zaliczenie przedmiotu będą realizowane zgodnie z: DECYZJA Nr 15/2020 Prorektora ds. Studenckich i Kształcenia Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie z dnia 21 września 2020 r. w sprawie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, zaliczania zajęć i przeprowadzania egzaminów z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację oraz opracowywania materiałów dydaktycznych i użytkowania tych materiałów.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)