(in Polish) Duszpasterstwo dzieci i młodzieży
General data
Course ID: | WT-R-DUD |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Duszpasterstwo dzieci i młodzieży |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | TMA_W12 TMA_U01 TMA_U03 TMA_K05 |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest ukazanie interdyscyplinarnego modelu duszpasterstwa młodzieżowego.Realizuje się to w praktyce duszpasterskiej, uwzględniającej podmiotowe traktowanie młodych ludzi, przyczyniając się do kształtowania w nich nowego człowieka w Chrystusie. Wymienione elementy mają doprowadzi ich do dojrzałości w wierze i zaangażowania się w apostolstwo. Celem przedmiotu jest także wyjaśnienie na czym polega owocne przepowiadanie do dzieci i młodzieży pod względem treści i metody dotarcia do młodego słuchacza. Przedmiot ma za zadanie zapoznać słuchaczy ze strukturą i teoretycznymi założeniami duszpasterstwa dzieci i młodzieży. |
Full description: |
(in Polish) 1. Definicja, istota i podział duszpasterstwa (duszpasterstwo zwyczajne, specjalne i specjalistyczne) 2. Definicja i rozwój dzieci i młodzieży 3. Podstawy biblijno-teologiczne duszpasterstwa dzieci i młodzieży 4. Religijność polskiej młodzieży w świetle badań społecznych 5. Polskie konteksty uwarunkowań duszpasterstwa dzieci i młodzieży 6. Historia duszpasterstwa młodzieżowego w Polsce 7. Funkcja wychowawcza duszpasterstwa dzieci i młodzieży 8. Indywidualne formy duszpasterstwa dzieci i młodzieży 9. Wspólnotowe formy duszpasterstwa dzieci i młodzieży 10. Media w duszpasterstwie dzieci i młodzieży 11. Katecheza i rekolekcje parafialne dzieci i młodzieży 12-13. Duszpasterstwo specjalistyczne: Duszpasterstwo dzieci niepełnosprawnych Duszpasterstwo dzieci z rodzin patologicznych Duszpasterstwo „dzieci ulicy” Duszpasterstwo dzieci z domów dziecka Duszpasterstwo dzieci z rodzin zastępczych i rodzinnych domów dziecka. 14. Wpływ duszpasterstwa dzieci na religijność ludzi dorosłych 15. Współdziałanie duszpasterstwa parafialnego i duszpasterstwa dzieci. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: Jan Paweł II, List apostolski do młodych całego świata z okazji Światowego Roku Młodzieży, Watykan 1985. Orędzia papieskie na Światowe Dni Młodzieży, Watykan 1985-2015. Konferencja Episkopatu Polski, Młodość z Chrystusem. Biskupi polscy do młodzieży, Warszawa 2008. Bieleń R., Kościół katolicki we współczesnej Polsce w służbie młodzieży. Podstawowe kierunki i zadania, formy i metody duszpasterstwa młodzieży, Seminare 2004 nr 20, s. 313-330. Bieleń R., Duszpasterstwo rodzin mających dzieci, czy duszpasterstwo dzieci? Posługa Kościoła Katolickiego w Polsce wobec dziecka., „Seminare. Poszukiwania naukowe” 23 (2006). Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003 Kalinowski M., Duszpasterstwo młodzieży, w: R. Kamiński, B. Drożdż (red.), Duszpasterstwo specjalne, Lublin 1998, s. 21-38. Potocki A., Wychowanie religijne w polskich przemianach, Warszawa 2007. Tomasik H., (red.), Z młodzieżą do Chrystusa, Siedlce 2007. Warszawskie Studia Pastoralne 2014 nr 2 (cały numer poświęcony duszpasterstwu młodzieżowemu). Filipiak M. , Dziecko w Biblii, w: Dziecko, red. W. Piwowarski, W. Zdaniewicz, Warszawa-Poznań 1984, s. 5-20. Długosz A. , Duszpasterstwo dzieci, w: Leksykon teologii pastoralnej, red. R. Kamiński, Lublin 2006. Rak R. , Duszpasterstwo dzieci. w: Dziecko, red. W. Piwowarski, W. Zdaniewicz, Warszawa-Poznań 1984, s. 143-154. Mazur P., Podstawy pedagogiki pastoralnej, Kraków 2011. Literatura uzupełniająca: Kurosz J., Szkolne nauczanie religii w spotkaniu z duszpasterstwem dzieci i młodzieży. Wyzwania i szanse, Poznań 2008. Pawlina K., Organizacja duszpasterstwa młodzieży w Polsce po II wojnie światowej, Roczniki Teologiczne t. 38-39:1991-1992, z. 6, s. 133-146. Plech J., Ewangelizacja i nowa ewangelizacja młodzieży polskiej jako nowe wyzwanie dla Kościoła w Polsce, w: B. Biela (red. ), Nowa ewangelizacja wyzwaniem dla Kościoła w Polsce, Katowice 2011, s. 315-337. Półtorak K., Rola parafii w duszpasterstwie młodzieży. Kierunki odnowy w warunkach przemian, Teologia praktyczna 5:2004, s. 39-58 Przybyłowski J., Funkcja wychowawcza w teorii i praktyce eklezjalnej, Warszawa 2010. Przybyłowski J., Znaczenie nowej ewangelizacji dla duszpasterstwa młodzieży. Studium pastoralne, Lublin 2001. Szymkowiak R., Siedem ważnych kroków w pracy z młodzieżą trudną, Warszawskie Studia Pastoralne 2008 nr 7 s. 114-122. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po ukończeniu zajęć student: w zakresie wiedzy: • definiuje istotę i podział duszpasterstwa oraz jego podstawy teologiczne; • wymienia najważniejsze wątki dokumentów Magisterium dotyczące duszpasterstwa dzieci i młodzieży; • prezentuje najważniejsze metody i formy duszpasterstwa dzieci i młodzieży; • tłumaczy interdyscyplinarnie kwestię dorastania dzieci i młodzieży do dojrzałości; • wskazuje, na podstawie wyników badań socjologicznych, główne tendencje dotyczące postaw społeczno-religijnych polskiej młodzieży; w zakresie umiejętności: • analizuje wypowiedzi Magisterium dotyczące duszpasterstwa dzieci i młodzieży i konfrontuje je z wynikami badań socjologicznych dotyczących polskich uwarunkowań działalności pastoralnej oraz sytuacji społeczno-religijnej dzieci i młodzieży; • konstruuje, w oparciu o posiadaną wiedzę pastoralno-teologiczną, modele działalności duszpasterstwa dzieci i młodzieży odpowiadające wyzwaniom czasów współczesnych; • dobiera metody i formy pracy duszpasterskiej adekwatne do wyzwań współczesności; • weryfikuje stosowane do tej pory metody i formy pracy duszpasterstwa dzieci i młodzieży; • przewiduje skutki podejmowanych działań duszpasterskich wobec dzieci i młodzieży; w zakresie kompetencji: • wykazuje kreatywność w poszukiwaniu nowych metod i form pracy w duszpasterstwie dzieci i młodzieży • zachowuje otwartość na pracę w zespole; • postrzega relacje pomiędzy stosowanymi metodami i formami pracy duszpasterskiej a sytuacją społeczno-religijną dzieci i młodzieży; • jest zdolny do elastycznego modelowania podejmowanych działań duszpasterskich; • chętnie podejmuje się wyzwań duszpasterskich związanych z odczytywaniem i interpretowaniem znaków czasu dotyczących dzieci i młodzieży; |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) EK nr 1 określany jako „posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą problematyki wykładowej. Zna dokumenty Kościoła dotyczące duszpasterstwa indywidualnego(K_W10).” Na ocenę: Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu wykładowego Dst (3): zna kluczowe pojęcia z zakresu wykładu, potrafi ogólnie odnieść je do aktualnej sytuacji społecznej i duszpasterskiej dzieci i młodzieży Db (4): poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu wykładanego materiału potrafi właściwie odnieść je do aktualnej sytuacji społecznej i duszpasterskiej dzieci i młodzieży Bdb (5): precyzyjnie definiuje pojęcia z zakresu materiału wykładowego, wyprowadza własne, trafne wnioski i potrafi właściwie odnieść je do aktualnej sytuacji społecznej i duszpasterskiej dzieci i młodzieży EK nr 2 określany jako „posiada dobrą umiejętność posługiwania się dokumentami Kościoła w celu analizy danej problematyki” Ndst (2): Nie potrafi posługiwać się dokumentami Kościoła i materiałami źródłowymi, nie potrafi ich analizować Dst (3): Jest w stanie powiedzieć o ogólnych założeniach dokumentów Kościoła traktujących o duszpasterstwie dzieci i młodzieży Db (4): Trafnie przedstawia założenia dokumentów potrafi umieścić je w szerszym spektrum Magisterium Kościoła Bdb (5): Potrafi samodzielnie analizować dokumenty Kościoła dotyczące spraw duszpasterstwa indywidualnego, wyciąga trafne i oryginalne wnioski EK nr 3 określany jako „odnoszenie wiedzy do projektowania działań zawodowych, duszpasterskich, przewidując wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności ” Na ocenę: Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego spojrzenia na z problematykę wykładową Dst (3): Analizuje powierzchownie problematykę wykładową Db (4): Potrafi dostrzec możliwość wykorzystania zdobytej wiedzy w działalności duszpasterskiej wśród dzieci i młodzieży Bdb (5): posiada zaawansowane i oryginalne plany zastosowania zdobytej wiedzy w pracy duszpasterskiej wśród dzieci i młodzieży |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.