Homiletics Didactics
General data
Course ID: | WT-R-DYKA |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Homiletics Didactics |
Name in Polish: | Dydaktyka homiletyki |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest podanie zasad przygotowujących do prowadzenia zajęć (wykładów i ćwiczeń) z homiletyki w wyższych seminariach duchownych, jak też do permanentnej formacji kapłanów dostosowanej do specyfiki danej diecezji/zakonu. Zdobyta na wykładzie wiedza będzie wykorzystywana w ramach ćwiczeń dotyczących tworzenia i prowadzenia poszczególnych jednostek dydaktycznych. |
Full description: |
(in Polish) 1. Duszpasterski charakter formacji kapłańskiej. 2. Przemiany kulturowo-społeczne a kształcenie homiletyczne kaznodziejów. 3. 4. Dokumenty Magisterium o kształceniu homiletycznym. 5. Wskazania Zasad formacji kapłańskiej w Polsce oraz Ratio studiorum dotyczące formacji homiletycznej. 6. Dydaktyka homiletyki w seminariach duchownych w Polsce w świetle badań. 7. Fonetyka pastoralna a kształcenie kaznodziejów. 8. Metodyka nauczania homiletyki w seminarium duchownym. 9. Zasady przygotowanie konspektów wykładów i ćwiczeń. 10. Rola parafii w formacji homiletycznej. 11. Mass media a formacja homiletyczna. 12. Integralne kształcenie kaznodziejów w seminarium duchownym. 13. 14. Metody permanentnej formacji kapłanów w zakresie homiletyki. 15. Jaki kaznodzieja na nowe czasy? |
Bibliography: |
(in Polish) Konferencja Episkopatu Polski, Zasady formacji kapłańskiej w Polsce, Częstochowa 1999. Basista W., Program i metodyka nauczania homiletyki w wyższych seminariach duchownych, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 11(1978), s. 139-150. Broński W., Formacja homiletyczna alumnów w wyższych seminariach duchownych w Polsce. Studium homiletyczne, Lublin 2007. Broński W. (red.), Integralne kształcenie kaznodziei, Lublin 2006. Grzegorski Z., Dydaktyka homiletyki. Z teorii i praktyki nauczania, w: Studia z teorii kaznodziejstwa i homiletyki, W. Wojdecki (red.), t. 2, Warszawa 1980, s. 96-117. Szewczyk L., Głoszenie słowa Bożego w środowisku zsekularyzowanym, Katowice 2019. Twardy J. (red.), Dydaktyka homiletyki, Katowice 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA. EK nr 1 i 2. Student „prezentuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą dydaktyki i jej podstawowych założeń oraz innych nauk w odniesieniu do nauczaniu homiletyki”. Ndst (2): nie potrafi wymienić podstawowych zasad dydaktyki i jej założeń; Dst (3): potrafi poprawnie wymienić podstawowe zasady dydaktyki i jej założenia oraz innych nauk w odniesieniu do nauczania homiletyki; Db (4): wymienia zasady dydaktyki i jej założenia oraz innych nauk w odniesieniu do nauczania homiletyki; Bdb (5): szczegółowo wymienia zasady dydaktyki i jej założenia oraz innych nauk w odniesieniu do nauczania homiletyki, obrazując je konkretnymi przykładami. UMIEJĘTNOŚCI. EK nr 3. Student „ potrafi poddać krytycznemu osądowi praktykę przepowiadania w perspektywie wskazań Magisterium i znaków czasu”. Ndst (2): nie potrafi podda krytycznemu osądowi praktyki przepowiadania; Dst (3): potrafi w ogólny sposób poddać krytycznemu osądowi praktykę przepowiadania; Db (4): sięgając do różnych źródeł, potrafi podać krytycznemu osądowi praktykę przepowiadania odnosząc ją do wskazań Magisterium i znaków czasu; Bdb (5): sięgając do różnych źródeł potrafi podać krytycznemu osądowi praktykę przepowiadania odnosząc ją do wskazań Magisterium i znaków czasu, proponując twórcze zmiany. EK nr 4. Student „opracowuje konspekty zajęć dydaktycznych (wykład, ćwiczenia) i je przeprowadza, stosując różne metody i środki dydaktyczne, dokonując później ich ewaluacji”. Ndst (2): nie potrafi metodycznie zaplanować i sporządzić konspektu zajęć dydaktycznych; Dst (3): potrafi w sposób ogólny zaplanować i sporządzić konspekt zajęć dydaktycznych oraz przeprowadzić na jego podstawie proste zajęcia; Db (4): planuje i sporządza konspekt zajęć dydaktycznych, przeprowadzając na jego podstawie zajęcia z wykorzystaniem różnych metod i środków dydaktycznych; Bdb (5): szczegółowo planuje i sporządza konspekty zajęć dydaktycznych, przeprowadzając na jego podstawie zajęcia z wykorzystaniem różnych metod i środków dydaktycznych oraz dokonuje ich ewaluacji, wprowadzając twórcze zmiany. KOMPETENCJE. EK nr 5. Student „jest kreatywny w praktycznym wyrażaniu przyswojonej wiedzy i umiejętności, podejmując pracę wykładowcy homiletyki i prowadzącego warsztaty i szkolenia z praktyki przepowiadania”. Ndst (2): nie potrafi wykorzystać przyswojonej wiedzy i umiejętności w pracy wykładowcy homiletyki i prowadzącego warsztaty oraz szkolenia z praktyki przepowiadania; Dst (3): w bardzo ogólny sposób potrafi wykorzystać przyswojoną wiedzę i umiejętności, podejmując pracę wykładowcy homiletyki i prowadząc warsztaty oraz szkolenia z praktyki przepowiadania; Db (4): w pogłębiony sposób potrafi wykorzystać przyswojoną wiedzę i umiejętności, podejmując pracę wykładowcy homiletyki i prowadzącego warsztaty oraz szkolenia z praktyki przepowiadania, dostosowując je do specyfiki odbiorców; Bdb (5): w szczegółowy sposób potrafi wykorzystać przyswojoną wiedzę i umiejętności, podejmując pracę wykładowcy homiletyki i prowadzącego warsztaty oraz szkolenia z praktyki przepowiadania, dostosowując je do specyfiki odbiorców i dokonując ich twórczej ewaluacji. Opis ECTS: Aktywny udział w wykładach: 30 godzin Praca własna studenta: 30 godzin Razem 60 godzin = 2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem zaliczenia wykładu jest aktywna i twórcza obecność na zajęciach, ustne kolokwium końcowe oraz samodzielne przygotowanie konspektów dwóch wykładów oraz dwóch ćwiczeń. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.