Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Homiletics Didactics

General data

Course ID: WT-R-DYKA
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Homiletics Didactics
Name in Polish: Dydaktyka homiletyki
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest podanie zasad przygotowujących do prowadzenia zajęć (wykładów i ćwiczeń) z homiletyki w wyższych seminariach duchownych, jak też do permanentnej formacji kapłanów dostosowanej do specyfiki danej diecezji/zakonu. Zdobyta na wykładzie wiedza będzie wykorzystywana w ramach ćwiczeń dotyczących tworzenia i prowadzenia poszczególnych jednostek dydaktycznych.

Full description: (in Polish)

1. Duszpasterski charakter formacji kapłańskiej.

2. Przemiany kulturowo-społeczne a kształcenie homiletyczne kaznodziejów.

3. 4. Dokumenty Magisterium o kształceniu homiletycznym.

5. Wskazania Zasad formacji kapłańskiej w Polsce oraz Ratio studiorum dotyczące formacji homiletycznej.

6. Dydaktyka homiletyki w seminariach duchownych w Polsce w świetle badań.

7. Fonetyka pastoralna a kształcenie kaznodziejów.

8. Metodyka nauczania homiletyki w seminarium duchownym.

9. Zasady przygotowanie konspektów wykładów i ćwiczeń.

10. Rola parafii w formacji homiletycznej.

11. Mass media a formacja homiletyczna.

12. Integralne kształcenie kaznodziejów w seminarium duchownym.

13. 14. Metody permanentnej formacji kapłanów w zakresie homiletyki.

15. Jaki kaznodzieja na nowe czasy?

Bibliography: (in Polish)

Konferencja Episkopatu Polski, Zasady formacji kapłańskiej w Polsce, Częstochowa 1999.

Basista W., Program i metodyka nauczania homiletyki w wyższych seminariach duchownych, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 11(1978), s. 139-150.

Broński W., Formacja homiletyczna alumnów w wyższych seminariach duchownych w Polsce. Studium homiletyczne, Lublin 2007.

Broński W. (red.), Integralne kształcenie kaznodziei, Lublin 2006.

Grzegorski Z., Dydaktyka homiletyki. Z teorii i praktyki nauczania, w: Studia z teorii kaznodziejstwa i homiletyki, W. Wojdecki (red.), t. 2, Warszawa 1980, s. 96-117.

Szewczyk L., Głoszenie słowa Bożego w środowisku zsekularyzowanym, Katowice 2019.

Twardy J. (red.), Dydaktyka homiletyki, Katowice 2001.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA.

EK nr 1 i 2.

Student „prezentuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą dydaktyki i jej podstawowych założeń oraz innych nauk w odniesieniu do nauczaniu homiletyki”.

Ndst (2): nie potrafi wymienić podstawowych zasad dydaktyki i jej założeń;

Dst (3): potrafi poprawnie wymienić podstawowe zasady dydaktyki i jej założenia oraz innych nauk w odniesieniu do nauczania homiletyki;

Db (4): wymienia zasady dydaktyki i jej założenia oraz innych nauk w odniesieniu do nauczania homiletyki;

Bdb (5): szczegółowo wymienia zasady dydaktyki i jej założenia oraz innych nauk w odniesieniu do nauczania homiletyki, obrazując je konkretnymi przykładami.

UMIEJĘTNOŚCI.

EK nr 3.

Student „ potrafi poddać krytycznemu osądowi praktykę przepowiadania w perspektywie wskazań Magisterium i znaków czasu”.

Ndst (2): nie potrafi podda krytycznemu osądowi praktyki przepowiadania;

Dst (3): potrafi w ogólny sposób poddać krytycznemu osądowi praktykę przepowiadania;

Db (4): sięgając do różnych źródeł, potrafi podać krytycznemu osądowi praktykę przepowiadania odnosząc ją do wskazań Magisterium i znaków czasu;

Bdb (5): sięgając do różnych źródeł potrafi podać krytycznemu osądowi praktykę przepowiadania odnosząc ją do wskazań Magisterium i znaków czasu, proponując twórcze zmiany.

EK nr 4.

Student „opracowuje konspekty zajęć dydaktycznych (wykład, ćwiczenia) i je przeprowadza, stosując różne metody i środki dydaktyczne, dokonując później ich ewaluacji”.

Ndst (2): nie potrafi metodycznie zaplanować i sporządzić konspektu zajęć dydaktycznych;

Dst (3): potrafi w sposób ogólny zaplanować i sporządzić konspekt zajęć dydaktycznych oraz przeprowadzić na jego podstawie proste zajęcia;

Db (4): planuje i sporządza konspekt zajęć dydaktycznych, przeprowadzając na jego podstawie zajęcia z wykorzystaniem różnych metod i środków dydaktycznych;

Bdb (5): szczegółowo planuje i sporządza konspekty zajęć dydaktycznych, przeprowadzając na jego podstawie zajęcia z wykorzystaniem różnych metod i środków dydaktycznych oraz dokonuje ich ewaluacji, wprowadzając twórcze zmiany.

KOMPETENCJE.

EK nr 5.

Student „jest kreatywny w praktycznym wyrażaniu przyswojonej wiedzy i umiejętności, podejmując pracę wykładowcy homiletyki i prowadzącego warsztaty i szkolenia z praktyki przepowiadania”.

Ndst (2): nie potrafi wykorzystać przyswojonej wiedzy i umiejętności w pracy wykładowcy homiletyki i prowadzącego warsztaty oraz szkolenia z praktyki przepowiadania;

Dst (3): w bardzo ogólny sposób potrafi wykorzystać przyswojoną wiedzę i umiejętności, podejmując pracę wykładowcy homiletyki i prowadząc warsztaty oraz szkolenia z praktyki przepowiadania;

Db (4): w pogłębiony sposób potrafi wykorzystać przyswojoną wiedzę i umiejętności, podejmując pracę wykładowcy homiletyki i prowadzącego warsztaty oraz szkolenia z praktyki przepowiadania, dostosowując je do specyfiki odbiorców;

Bdb (5): w szczegółowy sposób potrafi wykorzystać przyswojoną wiedzę i umiejętności, podejmując pracę wykładowcy homiletyki i prowadzącego warsztaty oraz szkolenia z praktyki przepowiadania, dostosowując je do specyfiki odbiorców i dokonując ich twórczej ewaluacji.

Opis ECTS:

Aktywny udział w wykładach: 30 godzin

Praca własna studenta: 30 godzin

Razem 60 godzin = 2 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia wykładu jest aktywna i twórcza obecność na zajęciach, ustne kolokwium końcowe oraz samodzielne przygotowanie konspektów dwóch wykładów oraz dwóch ćwiczeń.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)