Ekologia w perspektywie teologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-R-EPT |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Ekologia w perspektywie teologicznej |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Ekoteologia to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się obecnie dziedzin teologii. powodem tego jest fakt, iż funkcjonuje ona jako tzw. supernauka - porządkująca wyniki różnych nauk podejmujących problematykę ekologiczną przy zachowaniu tak swojej, jak i innych nauk autonomiczności. Jednocześnie w jej ramach podejmowane interpretacje zagadnień ekologicznych, posiadają wyjątkowo prakseologiczny charakter, szczególnie efektywnie wzywający do podjęcia działań zmierzających do rozwiązania stwierdzanego obecnie kryzysu ekologicznego |
Pełny opis: |
1. Ekologia jako wyraz czytania przez Kościół znaków czasu 2. Ekologia jako nauka przyrodnicza 3. Współczesne kierunki myśli ekologicznej 4. Potrzeba teologicznego uzasadnienia ochrony przyrody 5. Ekoteologia jako owoc dialogu ekologii i teologii 6. Kryzys ekologiczny w perspektywie ekologicznej 7. Przyroda jako dobro wspólne 8. "Grzech ekologiczny" alienacją natury 9. Ekologiczna interpretacja biblijnych tekstów o stworzeniu 10 Stworzoność człowieka podstawą jego odpowiedzialności za ziemie. 11. Wcielenie jako recreatio mundi 12. Perspektywa eschatologiczna ekoteologii 13. Świadomość ekologiczna i działalność człowieka jako "panującego" 14. Kontrowersje wokół ekologizmu 15. Chrześcijańskie formy aktywności na rzecz środowiska naturalnego |
Literatura: |
1. Franciszek, Laudato si, Kraków 2015 2. Babiński J., Współczesna ekoteologia w perspektywie swych zadań, "Studia Pelplińskie", 2014, s. 25-38 3. Ochrona środowiska w filozofii i teologii, red. J. M. Dołęga, J. W. Czartoszewski, Warszawa 1999. Literatura uzupełniająca: 1. Pieniek J., Drzewa owocowe zakwitną wraz z trawą. Ekoteologia Kościoła Anglii, Świdnica 2008 2. Ablińska E., Człowiek w środowisku przyrodniczym i społecznym, Lublin 2005 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
E 1: student zna podstawowe terminy, związane z przedstawianą na wykładzie problematyką, potrafi przedstawiając jej integralną syntezę oraz wskazać uwarunkowania ideowo-historyczne jej rozwoju E 2: posiada umiejętność posługiwania się terminologią w rozwiązywaniu podstawowych aporii, związanych z prezentowaną w ramach wykładu problematyką E 3: ocenia wartość propozycji z zakresu zajęć pod kątem możliwości ich prakseologicznego wykorzystania 1)Ek_1: potrafi kompetentnie korzystać z terminologii i zna zagadnienia poruszane w ramach wykładu w związku z tematyką ekoteologiczną; - na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji - na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia w ujęciu historycznym i problemowym - na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić zasadnicze problemy związane z badaniami w ramach ekoteologii z uwzględnianiem, historyczno-filozoficznego kontekstu powstania i przedstawić ich rozwój - na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę teologiczną dla oceny współczesnych propozycji interpretacyjnych 2)Ek-2: potrafi prezentować i dyskutować wyniki swych badań; - na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swych badań - na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy związane z problematyką ekoteologiczną na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę 3) Ek-3: ocenia wartość wiedzy dotyczącej problemu ekoteologii pod kątem ich implikacji prakseologicznych: na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu problematyki ekoteologicznej na człowieka i jego życie, na jego postrzeganie świata na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy przedstawiane na zajęciach, często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące w świecie zjawiska i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja: egzamin ustny Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z testu: dst-dst plus - 50-60%, db-db plus - 60-85%, bdb - 85-100% obecności na zajęciach: dst - od 60%, db 60-95%, bdb - 95-100% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.