Formacja katechetów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-R-FK |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Formacja katechetów |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Omówione zostaną zagadnienia formacji katechetów w świetle współczesnych dokumentów Kościoła i literatury katechetyczno-dydaktycznej. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Refleksja koncentrowała się przede wszystkim wokół czterech wymiarów formacji teologiczno-doktrynalnej (wymiar biblijny, eklezjalny, liturgiczny, egzystencjonalno-kulturowy) oraz formacji dydaktycznej. Ponadto podjęta zostanie refleksja nad aktualnymi wymaganiami kościelnymi i państwowymi stawianymi katechecie. W oparciu o badania empiryczne przeprowadzone w szkołach wszystkich poziomów określone zostaną konstytutywne cechy, którymi winien charakteryzować się współczesny katecheta. Metody oceny: Egzamin ustny, do którego studenci przystępują pojedynczo. |
Literatura: |
Lektura podstawowa: ŁABENDOWICZ S., Formacja katechetów w Dokumentach Kościoła i literaturze katechetyczno-dydaktycznej po Soborze Watykańskim II, Sandomierz 1997. Literatura uzupełniająca: CZEKALSKI R., Katecheza komunikacją wiary, Płock 2006. JANCEWICZ E., Formacja katechetów w diecezji płockiej po 1990 roku, Płock 2010. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student uczestniczący w zajęciach 1. Prezentuje i przybliża główne wskazania dokumentów Kościoła na temat formacji katechetów. _W 2. Charakteryzuje tożsamość współczesnego katechety. _W, _U 3. Omawia wymiary formacji teologicznej katechety. _W, _U 4. Wyjaśnia potrzebę formacji katechety w zakresie kompetencji dydaktyczno-wychowawczych. _W, _U 5. Analizuje zadania instytucji odpowiedzialnych za formację katechetów. _W, _U 6. Uzasadnia potrzebę stałej formacji osobowej katechety. _W, _U, _K |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt kształcenia 1. Student prezentuje i przybliża główne wskazania dokumentów Kościoła na temat formacji katechetów. - na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi wymienić dokumentów Kościoła podejmujących tematykę formacji katechetów; - na ocenę 3 (dst.): potrafi wymienić dokumenty Kościoła podejmujące tematykę formacji katechetów i omówić jej założenia na przykładzie jednego z dokumentów; - na ocenę 4 (db.): prezentuje i przybliża dokumenty Kościoła podejmujące tematykę formacji katechetów i omawia ewolucję myśli Kościoła; - na ocenę 5 (bdb.): precyzyjnie prezentuje i przybliża dokumenty Kościoła podejmujące tematykę formacji katechetów i omawia ewolucję myśli Kościoła, a także wyprowadza wnioski praktyczne. Efekt kształcenia 2. Student charakteryzuje tożsamość współczesnego katechety. - na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi określić cech definiujących tożsamość katechety; - na ocenę 3 (dst.): potrafi poprawnie określić cechy definiujące tożsamość katechety; - na ocenę 4 (db.): szczegółowo charakteryzuje tożsamość katechety; - na ocenę 5 (bdb.): szczegółowo charakteryzuje tożsamość katechety, a także analizuje współczesne zagrożenia na tym tle. Efekt kształcenia 3. Student omawia wymiary formacji teologicznej katechety. - na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi podać przynajmniej trzech podstawowych wymiarów formacji teologicznej katechety; - na ocenę 3 (dst.): podaje i przybliża przynajmniej trzy podstawowe wymiary formacji teologicznej katechety; - na ocenę 4 (db.): prezentuje założenia wszystkich wymiarów formacji teologicznej katechety; - na ocenę 5 (bdb.): prezentuje założenia wszystkich wymiarów formacji teologicznej katechety i dokonuje ich analizy w odniesieniu do praktyki. Efekt kształcenia 4. Student wyjaśnia potrzebę formacji katechety w zakresie kompetencji dydaktyczno-wychowawczych. - na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi opisać podstawowych kompetencji dydaktyczno-wychowawczych katechety; - na ocenę 3 (dst.): podaje opis podstawowych kompetencji dydaktyczno-wychowawczych katechety; - na ocenę 4 (db.): podaje opis kompetencji dydaktyczno-wychowawczych katechety oraz omawia dokumenty prawa oświatowego dotyczące doskonalenia zawodowego nauczycieli; - na ocenę 5 (bdb.): dokonuje analizy kompetencji dydaktyczno-wychowawczych katechety, omawia dokumenty prawa oświatowego dotyczące doskonalenia zawodowego nauczycieli, a także uzasadnia konieczność stałej formacji katechety w zakresie kompetencji. Efekt kształcenia 5. Student analizuje zadania instytucji odpowiedzialnych za formację katechetów. - na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi podać instytucji odpowiedzialnych za formację katechetów; - na ocenę 3 (dst.): wymienia instytucje odpowiedzialne za formację katechetów; - na ocenę 4 (db.): omawia działalność instytucji odpowiedzialnych za formację katechetów; - na ocenę 5 (bdb.): precyzyjnie charakteryzuje działalność instytucji odpowiedzialnych za formację katechetów, określa preferowane wymiary formacji katechetów prowadzonej w tych instytucjach. Efekt kształcenia 6. Student uzasadnia potrzebę stałej formacji osobowej katechety. - na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi wskazać podstawowych cech osobowości katechety istotne dla jego posługi; - na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać podstawowe cechy osobowości katechety istotne dla jego posługi; - na ocenę 4 (db.): omawia sposoby formacji osobowej katechety; - na ocenę 5 (bdb.): analizuje sposoby formacji osobowej katechety, uzasadnia potrzebę automotywacji w zakresie procesie formacji osobowej oraz ukazuje jej wpływ na skuteczność pracy katechety. Na ocenę podsumowującą składa się: a) aktywny udział w zajęciach; b) opanowanie materiału z wykładów uzupełnionego o wskazaną literaturę; c) ocena wiedzy i umiejętności studenta dokonana w trakcie egzaminu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.