Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Formacja katechetów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-R-FK
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Formacja katechetów
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Skrócony opis:

Cele przedmiotu:

Omówione zostaną zagadnienia formacji katechetów w świetle współczesnych dokumentów Kościoła i literatury katechetyczno-dydaktycznej.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

Refleksja koncentrowała się przede wszystkim wokół czterech wymiarów formacji teologiczno-doktrynalnej (wymiar biblijny, eklezjalny, liturgiczny, egzystencjonalno-kulturowy) oraz formacji dydaktycznej. Ponadto podjęta zostanie refleksja nad aktualnymi wymaganiami kościelnymi i państwowymi stawianymi katechecie. W oparciu o badania empiryczne przeprowadzone w szkołach wszystkich poziomów określone zostaną konstytutywne cechy, którymi winien charakteryzować się współczesny katecheta.

Metody oceny:

Egzamin ustny, do którego studenci przystępują pojedynczo.

Literatura:

Lektura podstawowa:

ŁABENDOWICZ S., Formacja katechetów w Dokumentach Kościoła i literaturze katechetyczno-dydaktycznej po Soborze Watykańskim II, Sandomierz 1997.

Literatura uzupełniająca:

CZEKALSKI R., Katecheza komunikacją wiary, Płock 2006.

JANCEWICZ E., Formacja katechetów w diecezji płockiej po 1990 roku, Płock 2010.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student uczestniczący w zajęciach

1. Prezentuje i przybliża główne wskazania dokumentów Kościoła na temat formacji katechetów. _W

2. Charakteryzuje tożsamość współczesnego katechety. _W, _U

3. Omawia wymiary formacji teologicznej katechety. _W, _U

4. Wyjaśnia potrzebę formacji katechety w zakresie kompetencji dydaktyczno-wychowawczych. _W, _U

5. Analizuje zadania instytucji odpowiedzialnych za formację katechetów. _W, _U

6. Uzasadnia potrzebę stałej formacji osobowej katechety. _W, _U, _K

Metody i kryteria oceniania:

Efekt kształcenia 1. Student prezentuje i przybliża główne wskazania dokumentów Kościoła na temat formacji katechetów.

- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi wymienić dokumentów Kościoła podejmujących tematykę formacji katechetów;

- na ocenę 3 (dst.): potrafi wymienić dokumenty Kościoła podejmujące tematykę formacji katechetów i omówić jej założenia na przykładzie jednego z dokumentów;

- na ocenę 4 (db.): prezentuje i przybliża dokumenty Kościoła podejmujące tematykę formacji katechetów i omawia ewolucję myśli Kościoła;

- na ocenę 5 (bdb.): precyzyjnie prezentuje i przybliża dokumenty Kościoła podejmujące tematykę formacji katechetów i omawia ewolucję myśli Kościoła, a także wyprowadza wnioski praktyczne.

Efekt kształcenia 2. Student charakteryzuje tożsamość współczesnego katechety.

- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi określić cech definiujących tożsamość katechety;

- na ocenę 3 (dst.): potrafi poprawnie określić cechy definiujące tożsamość katechety;

- na ocenę 4 (db.): szczegółowo charakteryzuje tożsamość katechety;

- na ocenę 5 (bdb.): szczegółowo charakteryzuje tożsamość katechety, a także analizuje współczesne zagrożenia na tym tle.

Efekt kształcenia 3. Student omawia wymiary formacji teologicznej katechety.

- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi podać przynajmniej trzech podstawowych wymiarów formacji teologicznej katechety;

- na ocenę 3 (dst.): podaje i przybliża przynajmniej trzy podstawowe wymiary formacji teologicznej katechety;

- na ocenę 4 (db.): prezentuje założenia wszystkich wymiarów formacji teologicznej katechety;

- na ocenę 5 (bdb.): prezentuje założenia wszystkich wymiarów formacji teologicznej katechety i dokonuje ich analizy w odniesieniu do praktyki.

Efekt kształcenia 4. Student wyjaśnia potrzebę formacji katechety w zakresie kompetencji dydaktyczno-wychowawczych.

- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi opisać podstawowych kompetencji dydaktyczno-wychowawczych katechety;

- na ocenę 3 (dst.): podaje opis podstawowych kompetencji dydaktyczno-wychowawczych katechety;

- na ocenę 4 (db.): podaje opis kompetencji dydaktyczno-wychowawczych katechety oraz omawia dokumenty prawa oświatowego dotyczące doskonalenia zawodowego nauczycieli;

- na ocenę 5 (bdb.): dokonuje analizy kompetencji dydaktyczno-wychowawczych katechety, omawia dokumenty prawa oświatowego dotyczące doskonalenia zawodowego nauczycieli, a także uzasadnia konieczność stałej formacji katechety w zakresie kompetencji.

Efekt kształcenia 5. Student analizuje zadania instytucji odpowiedzialnych za formację katechetów.

- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi podać instytucji odpowiedzialnych za formację katechetów;

- na ocenę 3 (dst.): wymienia instytucje odpowiedzialne za formację katechetów;

- na ocenę 4 (db.): omawia działalność instytucji odpowiedzialnych za formację katechetów;

- na ocenę 5 (bdb.): precyzyjnie charakteryzuje działalność instytucji odpowiedzialnych za formację katechetów, określa preferowane wymiary formacji katechetów prowadzonej w tych instytucjach.

Efekt kształcenia 6. Student uzasadnia potrzebę stałej formacji osobowej katechety.

- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi wskazać podstawowych cech osobowości katechety istotne dla jego posługi;

- na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać podstawowe cechy osobowości katechety istotne dla jego posługi;

- na ocenę 4 (db.): omawia sposoby formacji osobowej katechety;

- na ocenę 5 (bdb.): analizuje sposoby formacji osobowej katechety, uzasadnia potrzebę automotywacji w zakresie procesie formacji osobowej oraz ukazuje jej wpływ na skuteczność pracy katechety.

Na ocenę podsumowującą składa się:

a) aktywny udział w zajęciach;

b) opanowanie materiału z wykładów uzupełnionego o wskazaną literaturę;

c) ocena wiedzy i umiejętności studenta dokonana w trakcie egzaminu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)