Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fenomen miłości w ujęciu filozoficzno-dogmatycznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-R-FMD
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fenomen miłości w ujęciu filozoficzno-dogmatycznym
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Strona przedmiotu: http://gplqatf
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Skrócony opis:

wykład stawia sobie za cel ukazanie integralnej wizji problemu miłości w kulturze chrześcijańskiej, biorącej swój początek z przekazu biblijnego, ubogacanego prze wpływy kulturowo-historyczno-filozoficzne. Miłość to jedna z zasadniczych determinant życia człowieka. zagadnienia stanowią rozważania na styku teologii dogmatycznej, ze szczególnym uwzględnieniem inspiracji filozoficznych w kluczu historycznym.

Pełny opis:

1. Czy istnieje możliwość zbudowania teologii miłości?

2. Miłość w terminologii greckiej i łacińskiej

3. Biblijne ujęcie miłości - Stary Testament i Ewangelie

4. Biblijne ujęcie miłości - Listy Apostolskie

5. Próby interpretacji biblijnych ujęć miłości w filozofii

6. Caritas - ujęcie miłości u św. Augustyna

7. Miłość w mistyce - św. Bernard z Clairvaux

8. Filozofia i teologia miłości - święty Tomasz z Akwinu

9. Święty Tomasz - Miłość a inne uczucia i władze

10. Święty Tomasz - Prakseologia miłości

11. Miłość w świeckiej literaturze średniowiecza. Protestancka teologia miłości M. Lutra i P. Tilicha

12. Koncepcja miłości F. Sawickiego: Bóg jako miłość uosobiona

13. Koncepcja miłości F. Sawickiego: miłość międzyludzka

14. C. S. Lewis: "Wielobarwność" miłości

15. Współczesne ujecie miłości - filozofia dialogu, K..Wojtyła, Benedykt XVI

Literatura:

1. F. Sawicki. Bóg jest miłością, Pelplin 2001

2. T. Bartoś, Tomasza z Akwinu teoria miłości, Kraków 2004

3. A. Siemianowski, Zrozumieć miłość. Fenomenologia i metafizyka miłości, Bydgoszcz 1999

Literatura dodatkowa:

1. T. Gadacz, O miłości o nienawiści, Kraków 1995

2. K. Bukowski, Oblicza miłości , Kraków 1994

Efekty kształcenia i opis ECTS:

KOD DOSTĘPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: gplqatf

E 1: student zna podstawowe terminy, związane z przedstawianą na wykładzie problematyką, potrafi przedstawiając jej integralną syntezę oraz wskazać uwarunkowania ideowo-historyczne jej rozwoju

E 2: posiada umiejętność posługiwania się terminologią w rozwiązywaniu podstawowych aporii, związanych z prezentowaną w ramach wykładu problematyką

E 3: ocenia wartość propozycji z zakresu zajęć pod kątem możliwości ich prakseologicznego wykorzystania

Metody i kryteria oceniania:

1)Ek_1: potrafi kompetentnie korzystać z terminologii i zna zagadnienia poruszane w ramach wykładu w związku z tematyką miłości w filozofii i teologii;

- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji

- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia w ujęciu historycznym i problemowym

- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić zasadnicze problemy związane z badaniami nad problemem miłości w filozofii i teologii, z uwzględnianiem, historyczno-filozoficznego kontekstu powstania i przedstawić ich rozwój

- na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę teologiczną dla oceny współczesnych propozycji interpretacyjnych

2)Ek-2: potrafi prezentować i dyskutować wyniki swych badań;

- na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swych badań

- na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy związane z problemem miłości w filozofii i teologii

na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań

na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę

3) Ek-3: ocenia wartość wiedzy dotyczącej problemu miłości w filozofii i teologii pod kątem ich implikacji prakseologicznych:

na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu problematyki teologicznie badanego problemu miłości na człowieka i jego życie, na jego postrzeganie świata

na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy przedstawiane na zajęciach, często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe

na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące w świecie zjawiska i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje

na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy.

Weryfikacja:

egzamin pisemny w formie krótkiego eseju na zadany temat

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z

testu: dst-dst plus - 50-60%, db-db plus - 60-85%, bdb - 85-100%

obecności na zajęciach: dst - od 60%, db 60-95%, bdb - 95-100%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)