Fenomen miłości w ujęciu filozoficzno-dogmatycznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-R-FMD |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Fenomen miłości w ujęciu filozoficzno-dogmatycznym |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://gplqatf |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
wykład stawia sobie za cel ukazanie integralnej wizji problemu miłości w kulturze chrześcijańskiej, biorącej swój początek z przekazu biblijnego, ubogacanego prze wpływy kulturowo-historyczno-filozoficzne. Miłość to jedna z zasadniczych determinant życia człowieka. zagadnienia stanowią rozważania na styku teologii dogmatycznej, ze szczególnym uwzględnieniem inspiracji filozoficznych w kluczu historycznym. |
Pełny opis: |
1. Czy istnieje możliwość zbudowania teologii miłości? 2. Miłość w terminologii greckiej i łacińskiej 3. Biblijne ujęcie miłości - Stary Testament i Ewangelie 4. Biblijne ujęcie miłości - Listy Apostolskie 5. Próby interpretacji biblijnych ujęć miłości w filozofii 6. Caritas - ujęcie miłości u św. Augustyna 7. Miłość w mistyce - św. Bernard z Clairvaux 8. Filozofia i teologia miłości - święty Tomasz z Akwinu 9. Święty Tomasz - Miłość a inne uczucia i władze 10. Święty Tomasz - Prakseologia miłości 11. Miłość w świeckiej literaturze średniowiecza. Protestancka teologia miłości M. Lutra i P. Tilicha 12. Koncepcja miłości F. Sawickiego: Bóg jako miłość uosobiona 13. Koncepcja miłości F. Sawickiego: miłość międzyludzka 14. C. S. Lewis: "Wielobarwność" miłości 15. Współczesne ujecie miłości - filozofia dialogu, K..Wojtyła, Benedykt XVI |
Literatura: |
1. F. Sawicki. Bóg jest miłością, Pelplin 2001 2. T. Bartoś, Tomasza z Akwinu teoria miłości, Kraków 2004 3. A. Siemianowski, Zrozumieć miłość. Fenomenologia i metafizyka miłości, Bydgoszcz 1999 Literatura dodatkowa: 1. T. Gadacz, O miłości o nienawiści, Kraków 1995 2. K. Bukowski, Oblicza miłości , Kraków 1994 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KOD DOSTĘPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: gplqatf E 1: student zna podstawowe terminy, związane z przedstawianą na wykładzie problematyką, potrafi przedstawiając jej integralną syntezę oraz wskazać uwarunkowania ideowo-historyczne jej rozwoju E 2: posiada umiejętność posługiwania się terminologią w rozwiązywaniu podstawowych aporii, związanych z prezentowaną w ramach wykładu problematyką E 3: ocenia wartość propozycji z zakresu zajęć pod kątem możliwości ich prakseologicznego wykorzystania |
Metody i kryteria oceniania: |
1)Ek_1: potrafi kompetentnie korzystać z terminologii i zna zagadnienia poruszane w ramach wykładu w związku z tematyką miłości w filozofii i teologii; - na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji - na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia w ujęciu historycznym i problemowym - na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić zasadnicze problemy związane z badaniami nad problemem miłości w filozofii i teologii, z uwzględnianiem, historyczno-filozoficznego kontekstu powstania i przedstawić ich rozwój - na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę teologiczną dla oceny współczesnych propozycji interpretacyjnych 2)Ek-2: potrafi prezentować i dyskutować wyniki swych badań; - na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swych badań - na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy związane z problemem miłości w filozofii i teologii na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę 3) Ek-3: ocenia wartość wiedzy dotyczącej problemu miłości w filozofii i teologii pod kątem ich implikacji prakseologicznych: na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu problematyki teologicznie badanego problemu miłości na człowieka i jego życie, na jego postrzeganie świata na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy przedstawiane na zajęciach, często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące w świecie zjawiska i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy. Weryfikacja: egzamin pisemny w formie krótkiego eseju na zadany temat Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z testu: dst-dst plus - 50-60%, db-db plus - 60-85%, bdb - 85-100% obecności na zajęciach: dst - od 60%, db 60-95%, bdb - 95-100% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.