Film - źródło wiedzy o społeczeństwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-R-FZW |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Film - źródło wiedzy o społeczeństwie |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia koncentrują się na analizie funkcji komunikacyjnej filmu jako tekstu kulturowego, przy użyciu koncepcji i metod socjologii, kulturoznawstwa i antropologii filmu. Dzieło filmowe będzie potraktowane jako ważne świadectwo kulturowe, a więc istotne źródło wiedzy o kulturze danego społeczeństwa w danym czasie i przestrzeni. Ćwiczenia analizy i interpretacji dzieł filmowych dadzą studentowi dziennikarstwa pogłębioną wiedzę o mediach, o ich ukrytych, głębokich warstwach komunikacyjnych. Celem ćwiczeń jest rozwinięcie warsztatu dziennikarza kulturowego, a więc przyszłego recenzenta dzieł kultury: nauczenie metod i technik analizy i interpretacji kulturowych tekstów, a jednocześnie dostarczenie wiedzy o społeczeństwie współczesnym i jego trendach kulturowych, tak potrzebnej w profesji dziennikarza. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia koncentrują się na analizie funkcji komunikacyjnej filmu jako tekstu kulturowego. Zajęcia bazują na koncepcjach i metodach socjologii, kulturoznawstwa i antropologii filmu. Nauki te badają człowieka i jego kulturę za pośrednictwem sztuki filmowej. W ich świetle należy badać dzieło filmowe jako ważne świadectwo kulturowe, a więc istotne źródło wiedzy o kulturze danego społeczeństwa w danym czasie i przestrzeni. Ćwiczenia analizy i interpretacji dzieł filmowych dają studentowi dziennikarstwa wiedzę o mediach, o ich ukrytych, głębokich warstwach komunikacyjnych. Ukazują, jak audiowizualność mieści w sobie ukryte kody kultury i jak przekaz medialny – jakim jest również dzieło filmowe – jest znaczący i ważny w perspektywie komunikacji społecznej. Ćwiczenia rozwijają warsztat dziennikarza kulturowego, a więc przyszłego recenzenta dzieł kultury. Uczą metod i technik analizy i interpretacji kulturowych tekstów, a jednocześnie dostarczają wiedzy o społeczeństwie współczesnym i jego trendach kulturowych. Analiza kulturowa interpretuje pozostawione w filmie znaki, rozpoznaje symbole i metafory, wartości i idee kulturowe, tropi znaczenia ukryte w tekście kultury. Socjologiczne „czytanie filmów” uwzględnia przede wszystkim kontekst społeczny. Naszym zadaniem będzie odnajdywanie w filmach zarówno zjawisk społecznych i kulturowych, jak i wizualnych wersji koncepcji socjologicznych i kulturoznawczych. |
Literatura: |
Z. Benedyktowicz. T. Rutkowska, D. Palczewska (red.), Sztuka na wysokości oczu. Film i antropologia (wybrane rozdziały), Warszawa 1988. M. Hendrykowski, Film jako źródło historyczne, Ars Nova, Poznań 2000. J. Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008. P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska (red.) Fotospołeczeństwo. Analiza tekstów z socjologii wizualnej, Kraków 2012. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność - dopuszczalne 3 nieobecności w semestrze aktywność - udział w dyskusji w czasie zajęć praca zaliczeniowa - napisanie recenzji filmowej w ujęciu socjologiczno-kulturoznawczym |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.