Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Film - źródło wiedzy o społeczeństwie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-R-FZW
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Film - źródło wiedzy o społeczeństwie
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Skrócony opis:

Ćwiczenia koncentrują się na analizie funkcji komunikacyjnej filmu jako tekstu kulturowego, przy użyciu koncepcji i metod socjologii, kulturoznawstwa i antropologii filmu. Dzieło filmowe będzie potraktowane jako ważne świadectwo kulturowe, a więc istotne źródło wiedzy o kulturze danego społeczeństwa w danym czasie i przestrzeni. Ćwiczenia analizy i interpretacji dzieł filmowych dadzą studentowi dziennikarstwa pogłębioną wiedzę o mediach, o ich ukrytych, głębokich warstwach komunikacyjnych. Celem ćwiczeń jest rozwinięcie warsztatu dziennikarza kulturowego, a więc przyszłego recenzenta dzieł kultury: nauczenie metod i technik analizy i interpretacji kulturowych tekstów, a jednocześnie dostarczenie wiedzy o społeczeństwie współczesnym i jego trendach kulturowych, tak potrzebnej w profesji dziennikarza.

Pełny opis:

Ćwiczenia koncentrują się na analizie funkcji komunikacyjnej filmu jako tekstu kulturowego. Zajęcia bazują na koncepcjach i metodach socjologii, kulturoznawstwa i antropologii filmu. Nauki te badają człowieka i jego kulturę za pośrednictwem sztuki filmowej. W ich świetle należy badać dzieło filmowe jako ważne świadectwo kulturowe, a więc istotne źródło wiedzy o kulturze danego społeczeństwa w danym czasie i przestrzeni.

Ćwiczenia analizy i interpretacji dzieł filmowych dają studentowi dziennikarstwa wiedzę o mediach, o ich ukrytych, głębokich warstwach komunikacyjnych. Ukazują, jak audiowizualność mieści w sobie ukryte kody kultury i jak przekaz medialny – jakim jest również dzieło filmowe – jest znaczący i ważny w perspektywie komunikacji społecznej. Ćwiczenia rozwijają warsztat dziennikarza kulturowego, a więc przyszłego recenzenta dzieł kultury. Uczą metod i technik analizy i interpretacji kulturowych tekstów, a jednocześnie dostarczają wiedzy o społeczeństwie współczesnym i jego trendach kulturowych.

Analiza kulturowa interpretuje pozostawione w filmie znaki, rozpoznaje symbole i metafory, wartości i idee kulturowe, tropi znaczenia ukryte w tekście kultury. Socjologiczne „czytanie filmów” uwzględnia przede wszystkim kontekst społeczny. Naszym zadaniem będzie odnajdywanie w filmach zarówno zjawisk społecznych i kulturowych, jak i wizualnych wersji koncepcji socjologicznych i kulturoznawczych.

Literatura:

Z. Benedyktowicz. T. Rutkowska, D. Palczewska (red.), Sztuka na wysokości oczu. Film i antropologia (wybrane rozdziały), Warszawa 1988.

M. Hendrykowski, Film jako źródło historyczne, Ars Nova, Poznań 2000.

J. Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008.

P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska (red.) Fotospołeczeństwo. Analiza tekstów z socjologii wizualnej, Kraków 2012.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność - dopuszczalne 3 nieobecności w semestrze

aktywność - udział w dyskusji w czasie zajęć

praca zaliczeniowa - napisanie recenzji filmowej w ujęciu socjologiczno-kulturoznawczym

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)