Homiletyka fundamentalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-R-HFU |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Homiletyka fundamentalna |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TD_W03 TD_W07 TD_U04 TD_U10 TD_K03 |
Skrócony opis: |
Homiletyka zajmuje się urzeczywistnianiem Kościoła we współczesności poprzez przepowiadanie Słowa Bożego. W jej ramach podstawowe znaczenie odgrywa homiletyka fundamentalna, podejmując zagadnienia związane z podstawami teologicznymi tej dyscypliny, obejmujące kwestie związane z teologią słowa Bożego i jego przepowiadania, posoborowej teologii homilii. Omawia się też kwestie istoty i celu przepowiadania, jego skuteczności zbawczej, elementów konstytutywnych: podmiotu, przedmiotu, adresatów, typologii. W perspektywie ma to się przyczynić się do wzrostu u studentów teologicznej świadomości misji przepowiadania i odpowiedzialności za głoszenie słowa Bożego. W ramach homiletyki fundamentalnej podejmuje się też historię kaznodziejstwa pokazując, jak w poszczególnych okresach życia Kościoła realizowano posługę przepowiadania. Historia kaznodziejstwa została ujęta w oddzielnym przedmiocie. |
Pełny opis: |
1. Miejsce i rola homiletyki w strukturze nauk teologicznych. 2. Magisterium o przepowiadaniu Słowa Bożego. 3. Postacie słowa Bożego. 4. Relacja między przepowiadaniem a Kościołem. 5. Istota przepowiadania. 6. Pierwszorzędny i narzędny podmiot przepowiadania. 7. Przedmiot przepowiadania. 8. Adresaci przepowiadania. 9. Cele przepowiadania. 10. Skuteczność zbawcza przepowiadania. 11. Relacja między słowem a sakramentem. 12. Typologia przepowiadania. 13. Homilia jako podstawowa jednostka przepowiadania. 14. Homilia a kazanie. 15. Przepowiadanie w służbie (nowej) ewangelizacji. |
Literatura: |
Literatura: Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium, Watykan 2013. Benedykt XVI, Adhortacja apostolska Verbum Domini, Watykan 2010. Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, Dyrektorium homiletyczne, Watykan 2015. Broński W., Homilia w dokumentach Kościoła współczesnego, Lublin 1999. Dyk S., Nowa ewangelizacja. Konkretne wyzwanie, Gubin 2015. Dyk S., Podmiot przepowiadania homilijnego w świetle współczesnych dokumentów Kościoła, „Kieleckie Studia Teologiczne” 8 (2009), s. 283-297. Lewandowski T., Kościelna posługa słowa: opis terminologii stosowanej w Polsce, „Studia Włocławskie 5 (2002), s. 179-197. Lewek A., Współczesna odnowa kaznodziejstwa. Zarys homiletyki ogólnej, Warszawa 1980. Przyczyna W.(red.), Fenomen kazania, Kraków 1984. Przyczyna W.(red.), Słuchacz słowa, Kraków 1998. Przyczyna W., Siwek G., O metodologii homiletyki, „Studia Nauk Teologicznych” 2007, t. 2, s. 289-300. Siwek G., Przepowiadanie słowa Bożego, w: R. Kamiński (red.), Teologia pastoralna szczegółowa, t. 2, Lublin 2002, s. 131-179. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA EK nr 1. Student „prezentuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą teologii przepowiadania Słowa Bożego. Ndst (2): nie potrafi zaprezentować teologicznych podstaw przepowiadania Słowa Bożego; Dst (3): potrafi poprawnie zaprezentować podstawy teologiczne przepowiadania Słowa Bożego ogólnie objaśniając ich sens; Db (4): szczegółowo prezentuje podstawy teologiczne przepowiadania Słowa Bożego, charakteryzując ich istotę, cele, skuteczność zbawczą, elementy konstytutywne; Bdb (5): szczegółowo prezentuje podstawy teologiczne przepowiadania Słowa Bożego, w sposób pogłębiony charakteryzując ich istotę, cele, skuteczność zbawczą, elementy konstytutywne oraz wskazując na przykłady ich naruszania w praktyce. EK nr 2. Student „wymienia aktualne problemy badawcze w zakresie teologicznych podstaw przepowiadania Słowa Bożego”. Ndst (2): nie potrafi zaprezentować aktualnych problemów badawczych w zakresie teologicznych podstaw przepowiadania Słowa Bożego; Dst (3): potrafi ogólnie zaprezentować aktualne problemy badawcze w zakresie teologicznych podstaw przepowiadania Słowa Bożego; Db (4): szczegółowo prezentuje aktualne problemy badawcze w zakresie teologicznych podstaw przepowiadania Słowa Bożego; Bdb (5): szczegółowo prezentuje aktualne problemy badawcze w zakresie teologicznych podstaw przepowiadania Słowa Bożego, w sposób pogłębiony charakteryzując stan badań oraz proponując ich nowe kierunki. UMIEJĘTNOŚCI EK nr 3. Student „analizuje, prezentuje oraz wykorzystuje dokumenty homiletyczne Kościoła do określania teologicznych podstaw przepowiadania słowa Bożego i krytycznego oceniania praktyki przepowiadania w ich świetle”. Ndst (2): nie potrafi zaprezentować dokumentów homiletycznych Kościoła; Dst (3): wymienia i w ogólny sposób analizuje najważniejsze dokumenty homiletyczne Kościoła pod kątem teologicznych podstaw przepowiadania Słowa Bożego; Db (4): wymienia i szczegółowo analizuje wskazane dokumenty homiletyczne Kościoła pod kątem teologicznych podstaw przepowiadania Słowa Bożego; Bdb (5): w oparciu o wskazane przykłady z praktyki przepowiadania, odwołuje się krytycznie do zauważonych błędów pod kątem teologicznych podstaw przepowiadania Słowa Bożego i proponuje ich korektę z uwzględnieniem wskazań dokumentów homiletycznych Kościoła. EK nr 4. Student „posługuje się posiadaną wiedzą i umiejętnościami prowadząc dyskusję naukową lub czynnie uczestnicząc w debacie poświęconej szczegółowym problemom z zakresu homiletyki fundamentalnej". Ndst (2): nie potrafi wymienić szczegółowych problemów z zakresu homiletyki fundamentalnej; Dst (3): w ogólny sposób wymienia szczegółowych problemy z zakresu homiletyki fundamentalnej; Db (4): wymienia i charakteryzuje problemy z zakresu homiletyki fundamentalnej, prowadząc dyskusję naukową lub czynnie uczestnicząc w debacie naukowej na ich temat; Bdb (5): wymienia i szczegółowo charakteryzuje problemy z zakresu homiletyki fundamentalnej, prowadząc dyskusję naukową lub czynnie uczestnicząc w debacie naukowej na ich temat, proponują twórcze ich rozwiązanie. KOMPETENCJE EK nr 5. Student „uczestniczący w zajęciach uzasadnia potrzebę weryfikacji własnej praktyki przepowiadania pod kątem wierności dokumentom Magisterium w kontekście teologicznych podstaw przepowiadania Słowa Bożego, będąc kreatywnym pod kątem jej udoskonalania i rozwoju”. Ndst (2): nie potrafi podać teologicznych kryteriów przepowiadania; Dst (3): ogólnie wymienia najważniejsze teologiczne kryteria przepowiadania, odnosząc je w ogólny sposób do swojej praktyki przepowiadania; Db (4): wymienia i analizuje najważniejsze teologiczne kryteria przepowiadania, odnosząc się krytycznie do swojej praktyki przepowiadania; Bdb (5): w oparciu o wskazane przykłady ze swojej praktyki przepowiadania odwołuje się do teologicznych kryteriów przepowiadania, dokonując ich korekty i proponując twórczej zmiany. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywna i obowiązkowa obecność w prowadzonych zajęciach oraz egzamin ustny obejmujący znajomość lektur i treści wykładu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.