Homiletyka materialna i formalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-R-HMF |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Homiletyka materialna i formalna |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TD_W04 TD_W08 TD_U04 TD_U06 TD_K06 |
Skrócony opis: |
Homiletyka materialna zajmuje się doktrynalnymi i antropologicznymi źródłami homilii i kazania, jak też sposobami ich wykorzystania i aktualizacji w procesie przygotowywania jednostek przepowiadania słowa Bożego. Studenci poznają podstawowe źródła i tworzywo homiletyczne: Pismo Święte, elementy kerygmatyczne, mistagogiczno-liturgiczne, moralne, antropologiczne (egzystencjalno-kulturowe). Zdobytą na wykładach znajomość zasad analizy materii przepowiadania wykorzystują później w ramach ćwiczeń, dokonując analizy różnorodnych źródeł, harmonie łącząc różne elementy w całość. Homiletyka formalna zajmuje się zasadami tworzenia oraz wygłaszania jednostek przepowiadania w świetle wskazań retoryki i teorii komunikacji. Studenci poznane zasady wykorzystują później w ramach ćwiczeń, ucząc się tworzyć i wygłaszać jednostki przepowiadania tak, aby być wiernym Bogu i człowiekowi. |
Pełny opis: |
1. Pismo św. podstawowym źródłem przepowiadania 2. Podstawowe treści kerygmatu biblijnego. 3. Refleksja teologiczna w służbie kaznodziejstwa (chrystocentryczny, eklezjalny i eschatologiczny wymiar przepowiadania). 4. Elementy mistagogiczno-liturgiczne w przepowiadaniu (teksty, znaki, gesty liturgiczne). 5. Elementy moralne w przepowiadaniu. 6. Elementy współczesnej kultury w przepowiadaniu (egzystencjalny i personalistyczny wymiar przepowiadania). 7. 8. Proces tworzenia jednostek przepowiadania a psychologia twórczości. 9. 10. Klasyczny i współczesne modele kompozycyjne. 11. 12. Retoryczny wymiar przepowiadania. 13. 14. Przepowiadanie słowa Bożego w konwencji teorii komunikacji. 15. Przepowiadanie z wykorzystaniem współczesnych technik medialnych. |
Literatura: |
Literatura: Adamek Z., Homiletyka, Tarnów 1992. Dyk S., Zasady interpretacji tekstu biblijnego w praktyce kaznodziejskiej, „Perspectiva–Legnickie Studia Teologiczno‑Historyczne” 14 (2009) z. 1, s. 99–121. Dyk S., Hermeneutyka słowa Bożego w liturgii, „Studia Pastoralne” 2011 nr 7, s. 148-165. Garpiel R., Perswazja w przekazach kaznodziejskich, Kraków 2003. Korolko M., Podręcznik retoryki homiletycznej, Kraków 2010. Przybylska R. (red.), Retoryka dziś. Teoria i praktyka, Kraków 2001. Przyczyna W. Kaznodziejski przekaz opowiadań biblijnych, Kraków 2000. Przyczyna W. (red.), Liturgia i przepowiadanie, Kraków 2010. Przyczyna W. (red.), Prawdy wiary w przepowiadaniu, Kraków 2000. Rusinek M., Załazińska A, Jak się dogadać czyli retoryka codzienna, Kraków 2018. Schwarz A., Jak pracować nad kazaniem, Warszawa 1993. Sikora J., Jurkowski J. (red.), Kazanie a literatura dawniej i dziś, Warszawa 2017. Szewczyk L., Chrystocentryczne głoszenie zasad życia chrześcijańskiego, w: H. Sławiński (red.), Głosimy Pana Jezusa. Treść przepowiadania, Kraków 2017, s. 173-196. Szewczyk L., Zagadnienia moralne w wypowiedzi kaznodziejskiej, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 37 (2004), z. 2, s. 48–57. Twardy J., Koncepcja pracy twórczej nad kazaniem. Inspiracje psychologiczne w niemieckojęzycznych publikacjach homiletycznych 1970–1996, Rzeszów 1998. Twardy J., Proces przygotowywania homilii, „Roczniki Teologiczne” tom LXI, z. 12, s. 73-87. Urbański P. (red.), Retoryka na ambonie, Kraków 2003. Wasilewski E., ABC dobrego przygotowania homilii, Tarnów 2017. Zdunkiewicz-Jedynak, Językowe środki perswazji w kazaniu, Kraków 1996. Zerfass R. Od aforyzmu do kazania, Kraków 1995. Zerfass R., Od perykopy do homilii, Kraków 1995. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA EK nr 1. Student „wymienia zasady dotyczące harmonijnego łączenia tworzywa homiletycznego pochodzącego z różnych źródeł, będące efektem podejmowania refleksji na pograniczu homiletyki, dyscyplin teologicznych oraz pozateologicznych”. Ndst (2): nie potrafi wymienić zasad dotyczących harmonijnego łączenia tworzywa homiletycznego pochodzącego z różnych źródeł; Dst (3): ogólnie wymienia zasady dotyczące harmonijnego łączenia tworzywa homiletycznego pochodzącego z różnych źródeł; Db (4): szczegółowo wyjaśnia zasady dotyczące harmonijnego łączenia tworzywa homiletycznego pochodzącego z różnych źródeł; Bdb (5): w pogłębiony sposób wyjaśnia zasady dotyczące harmonijnego łączenia tworzywa homiletycznego pochodzącego z różnych źródeł, odnosząc je do konkretnych przykładów. EK nr 2. Student „prezentuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą powiązania homiletyki z innymi naukami humanistycznymi, szczególnie w zakresie teologicznych i pozateologicznych zasad tworzenia i wygłaszania jednostek przepowiadania”. Ndst (2): nie potrafi podać teologicznych i pozateologicznych zasad tworzenia i wygłoszenia jednostek przepowiadania; Dst (3): potrafi poprawnie podać ogólne teologiczne i pozateologiczne zasady tworzenia i wygłaszania jednostek przepowiadania; Db (4): szczegółowo wyjaśnia teologiczne i pozateologiczne zasady tworzenia i wygłaszania jednostek przepowiadania; Bdb (5): w pogłębiony sposób wyjaśnia zasady tworzenia i wygłaszania jednostek przepowiadania, obrazując je konkretnymi przykładami. UMIEJĘTNOŚCI EK nr 3. Student „poprawnie dobiera źródła, dokonuje ich analizy i oceny, poddając krytycznemu osądowi stwierdzenia naukowe i praktykę przepowiadania dotyczące zasad wykorzystywania tworzywa homiletycznego w perspektywie wskazań dokumentów homiletycznych Kościoła”. Ndst (2): nie potrafi poddać stwierdzeń naukowych dotyczących zasad wykorzystywania tworzywa homiletycznego w perspektywie wskazań dokumentów homiletycznych Kościoła; Dst (3): w sposób ogólny poddaje krytycznemu osądowi różne stwierdzenia naukowe i praktykę przepowiadania dotyczące zasad wykorzystywania tworzywa homiletycznego w perspektywie wskazań dokumentów homiletycznych; Db (4): szczegółowo poddaje krytycznemu osądowi różne stwierdzenia naukowe i praktykę przepowiadania dotyczące zasad wykorzystywania tworzywa homiletycznego w perspektywie wskazań dokumentów homiletycznych; wskazując na wybrane problemy; Bdb (5): w oparciu o konkretne przykłady poddaje krytycznemu osądowi różne stwierdzenia naukowe i praktykę przepowiadania dotyczące zasad wykorzystywania tworzywa homiletycznego w perspektywie wskazań dokumentów homiletycznych, proponując konkretne zmiany. EK nr 4. Student „proponuje badania interdyscyplinarne, w ramach których wykorzystuje wiedzę i umiejętności z innych dziedzin nauki do rozwiązywania problemów homiletycznych odnośnie tworzenia i wygłaszania jednostek przepowiadania”. Ndst (2): nie potrafi zaproponować kierunków badań interdyscyplinarnych dotyczących zasad tworzenia i oceny skuteczności wygłaszanych jednostek przepowiadania; Dst (3): w sposób ogólny proponuje kierunki badań interdyscyplinarnych dotyczące zasad tworzenia i oceny skuteczności wygłaszanych jednostek przepowiadania; Db (4): proponuje szczegółowo kierunki badań interdyscyplinarnych dotyczące zasad tworzenia i oceny skuteczności wygłaszanych jednostek przepowiadania, zwracając uwagę na wybrane problemy; Bdb (5): w oparciu o konkretne przykłady proponuje kierunki badań interdyscyplinarnych dotyczących zasad i skuteczności tworzenia i wygłaszania jednostek przepowiadania, tworząc ogólną strategię postępowania badawczego oraz wdrażania wyników badań w życie. KOMPETENCJE EK nr 5. Student „jest kreatywny w dzieleniu się przyswojoną wiedzą i umiejętnościami, podejmując pracę wykładowcy homiletyki oraz prowadzącego warsztaty i szkolenia z praktyki przepowiadania”. Ndst (2): nie potrafi zaplanować i realizować zadań związanych z prezentacją wiedzy oraz umiejętności dotyczących zasad i praktyki przepowiadania; Dst (3): w sposób ogólny potrafi zaplanować i realizować zadania związane z prezentacją wiedzy oraz umiejętności dotyczących zasad i praktyki przepowiadania; Db (4): w sposób ogólny potrafi zaplanować i realizować zadania związane z prezentacją wiedzy oraz umiejętności dotyczących zasad i praktyki przepowiadania, dokonując ich okresowej ewaluacji; Bdb (5): w sposób szczegółowy potrafi zaplanować i realizować zadania związane z prezentacją wiedzy oraz umiejętności dotyczących zasad i praktyki przepowiadania; dokonując ich okresowej ewaluacji i wprowadzając potrzebne zmiany. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywna i obowiązkowa obecność w prowadzonych zajęciach oraz egzamin ustny obejmujący znajomość lektur i treści wykładu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.