Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Homiletyka materialna i formalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-R-HMF
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Homiletyka materialna i formalna
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

TD_W04

TD_W08

TD_U04

TD_U06

TD_K06


Skrócony opis:

Homiletyka materialna zajmuje się doktrynalnymi i antropologicznymi źródłami homilii i kazania, jak też sposobami ich wykorzystania i aktualizacji w procesie przygotowywania jednostek przepowiadania słowa Bożego. Studenci poznają podstawowe źródła i tworzywo homiletyczne: Pismo Święte, elementy kerygmatyczne, mistagogiczno-liturgiczne, moralne, antropologiczne (egzystencjalno-kulturowe). Zdobytą na wykładach znajomość zasad analizy materii przepowiadania wykorzystują później w ramach ćwiczeń, dokonując analizy różnorodnych źródeł, harmonie łącząc różne elementy w całość.

Homiletyka formalna zajmuje się zasadami tworzenia oraz wygłaszania jednostek przepowiadania w świetle wskazań retoryki i teorii komunikacji. Studenci poznane zasady wykorzystują później w ramach ćwiczeń, ucząc się tworzyć i wygłaszać jednostki przepowiadania tak, aby być wiernym Bogu i człowiekowi.

Pełny opis:

1. Pismo św. podstawowym źródłem przepowiadania

2. Podstawowe treści kerygmatu biblijnego.

3. Refleksja teologiczna w służbie kaznodziejstwa (chrystocentryczny, eklezjalny i eschatologiczny wymiar przepowiadania).

4. Elementy mistagogiczno-liturgiczne w przepowiadaniu (teksty, znaki, gesty liturgiczne).

5. Elementy moralne w przepowiadaniu.

6. Elementy współczesnej kultury w przepowiadaniu (egzystencjalny i personalistyczny wymiar przepowiadania).

7. 8. Proces tworzenia jednostek przepowiadania a psychologia twórczości.

9. 10. Klasyczny i współczesne modele kompozycyjne.

11. 12. Retoryczny wymiar przepowiadania.

13. 14. Przepowiadanie słowa Bożego w konwencji teorii komunikacji.

15. Przepowiadanie z wykorzystaniem współczesnych technik medialnych.

Literatura:

Literatura:

Adamek Z., Homiletyka, Tarnów 1992.

Dyk S., Zasady interpretacji tekstu biblijnego w praktyce kaznodziejskiej, „Perspectiva–Legnickie Studia Teologiczno‑Historyczne” 14 (2009) z. 1, s. 99–121.

Dyk S., Hermeneutyka słowa Bożego w liturgii, „Studia Pastoralne” 2011 nr 7, s. 148-165.

Garpiel R., Perswazja w przekazach kaznodziejskich, Kraków 2003.

Korolko M., Podręcznik retoryki homiletycznej, Kraków 2010.

Przybylska R. (red.), Retoryka dziś. Teoria i praktyka, Kraków 2001.

Przyczyna W. Kaznodziejski przekaz opowiadań biblijnych, Kraków 2000.

Przyczyna W. (red.), Liturgia i przepowiadanie, Kraków 2010.

Przyczyna W. (red.), Prawdy wiary w przepowiadaniu, Kraków 2000.

Rusinek M., Załazińska A, Jak się dogadać czyli retoryka codzienna, Kraków 2018.

Schwarz A., Jak pracować nad kazaniem, Warszawa 1993.

Sikora J., Jurkowski J. (red.), Kazanie a literatura dawniej i dziś, Warszawa 2017.

Szewczyk L., Chrystocentryczne głoszenie zasad życia chrześcijańskiego, w: H. Sławiński (red.), Głosimy Pana Jezusa. Treść przepowiadania, Kraków 2017, s. 173-196.

Szewczyk L., Zagadnienia moralne w wypowiedzi kaznodziejskiej, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 37 (2004), z. 2, s. 48–57.

Twardy J., Koncepcja pracy twórczej nad kazaniem. Inspiracje psychologiczne w niemieckojęzycznych publikacjach homiletycznych 1970–1996, Rzeszów 1998.

Twardy J., Proces przygotowywania homilii, „Roczniki Teologiczne” tom LXI, z. 12, s. 73-87.

Urbański P. (red.), Retoryka na ambonie, Kraków 2003.

Wasilewski E., ABC dobrego przygotowania homilii, Tarnów 2017.

Zdunkiewicz-Jedynak, Językowe środki perswazji w kazaniu, Kraków 1996.

Zerfass R. Od aforyzmu do kazania, Kraków 1995.

Zerfass R., Od perykopy do homilii, Kraków 1995.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA

EK nr 1.

Student „wymienia zasady dotyczące harmonijnego łączenia tworzywa homiletycznego pochodzącego z różnych źródeł, będące efektem podejmowania refleksji na pograniczu homiletyki, dyscyplin teologicznych oraz pozateologicznych”.

Ndst (2): nie potrafi wymienić zasad dotyczących harmonijnego łączenia tworzywa homiletycznego pochodzącego z różnych źródeł;

Dst (3): ogólnie wymienia zasady dotyczące harmonijnego łączenia tworzywa homiletycznego pochodzącego z różnych źródeł;

Db (4): szczegółowo wyjaśnia zasady dotyczące harmonijnego łączenia tworzywa homiletycznego pochodzącego z różnych źródeł;

Bdb (5): w pogłębiony sposób wyjaśnia zasady dotyczące harmonijnego łączenia tworzywa homiletycznego pochodzącego z różnych źródeł, odnosząc je do konkretnych przykładów.

EK nr 2.

Student „prezentuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą powiązania homiletyki z innymi naukami humanistycznymi, szczególnie w zakresie teologicznych i pozateologicznych zasad tworzenia i wygłaszania jednostek przepowiadania”.

Ndst (2): nie potrafi podać teologicznych i pozateologicznych zasad tworzenia i wygłoszenia jednostek przepowiadania;

Dst (3): potrafi poprawnie podać ogólne teologiczne i pozateologiczne zasady tworzenia i wygłaszania jednostek przepowiadania;

Db (4): szczegółowo wyjaśnia teologiczne i pozateologiczne zasady tworzenia i wygłaszania jednostek przepowiadania;

Bdb (5): w pogłębiony sposób wyjaśnia zasady tworzenia i wygłaszania jednostek przepowiadania, obrazując je konkretnymi przykładami.

UMIEJĘTNOŚCI

EK nr 3.

Student „poprawnie dobiera źródła, dokonuje ich analizy i oceny, poddając krytycznemu osądowi stwierdzenia naukowe i praktykę przepowiadania dotyczące zasad wykorzystywania tworzywa homiletycznego w perspektywie wskazań dokumentów homiletycznych Kościoła”.

Ndst (2): nie potrafi poddać stwierdzeń naukowych dotyczących zasad wykorzystywania tworzywa homiletycznego w perspektywie wskazań dokumentów homiletycznych Kościoła;

Dst (3): w sposób ogólny poddaje krytycznemu osądowi różne stwierdzenia naukowe i praktykę przepowiadania dotyczące zasad wykorzystywania tworzywa homiletycznego w perspektywie wskazań dokumentów homiletycznych;

Db (4): szczegółowo poddaje krytycznemu osądowi różne stwierdzenia naukowe i praktykę przepowiadania dotyczące zasad wykorzystywania tworzywa homiletycznego w perspektywie wskazań dokumentów homiletycznych; wskazując na wybrane problemy;

Bdb (5): w oparciu o konkretne przykłady poddaje krytycznemu osądowi różne stwierdzenia naukowe i praktykę przepowiadania dotyczące zasad wykorzystywania tworzywa homiletycznego w perspektywie wskazań dokumentów homiletycznych, proponując konkretne zmiany.

EK nr 4.

Student „proponuje badania interdyscyplinarne, w ramach których wykorzystuje wiedzę i umiejętności z innych dziedzin nauki do rozwiązywania problemów homiletycznych odnośnie tworzenia i wygłaszania jednostek przepowiadania”.

Ndst (2): nie potrafi zaproponować kierunków badań interdyscyplinarnych dotyczących zasad tworzenia i oceny skuteczności wygłaszanych jednostek przepowiadania;

Dst (3): w sposób ogólny proponuje kierunki badań interdyscyplinarnych dotyczące zasad tworzenia i oceny skuteczności wygłaszanych jednostek przepowiadania;

Db (4): proponuje szczegółowo kierunki badań interdyscyplinarnych dotyczące zasad tworzenia i oceny skuteczności wygłaszanych jednostek przepowiadania, zwracając uwagę na wybrane problemy;

Bdb (5): w oparciu o konkretne przykłady proponuje kierunki badań interdyscyplinarnych dotyczących zasad i skuteczności tworzenia i wygłaszania jednostek przepowiadania, tworząc ogólną strategię postępowania badawczego oraz wdrażania wyników badań w życie.

KOMPETENCJE

EK nr 5.

Student „jest kreatywny w dzieleniu się przyswojoną wiedzą i umiejętnościami, podejmując pracę wykładowcy homiletyki oraz prowadzącego warsztaty i szkolenia z praktyki przepowiadania”.

Ndst (2): nie potrafi zaplanować i realizować zadań związanych z prezentacją wiedzy oraz umiejętności dotyczących zasad i praktyki przepowiadania;

Dst (3): w sposób ogólny potrafi zaplanować i realizować zadania związane z prezentacją wiedzy oraz umiejętności dotyczących zasad i praktyki przepowiadania;

Db (4): w sposób ogólny potrafi zaplanować i realizować zadania związane z prezentacją wiedzy oraz umiejętności dotyczących zasad i praktyki przepowiadania, dokonując ich okresowej ewaluacji;

Bdb (5): w sposób szczegółowy potrafi zaplanować i realizować zadania związane z prezentacją wiedzy oraz umiejętności dotyczących zasad i praktyki przepowiadania; dokonując ich okresowej ewaluacji i wprowadzając potrzebne zmiany.

Metody i kryteria oceniania:

Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywna i obowiązkowa obecność w prowadzonych zajęciach oraz egzamin ustny obejmujący znajomość lektur i treści wykładu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)