Homiletyka szczegółowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-R-HSZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Homiletyka szczegółowa |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TD_W6 TD_W10 TD_U04 TD_U6 TD_K03 |
Skrócony opis: |
Homiletyka szczegółowa zajmuje się różnymi rodzajami jednostek przepowiadania, które dzieli się ze względu na ich istotę i formę, związek z liturgią i celebracją sakramentów, rokiem liturgicznym, rodzajem słuchaczy, okoliczności, głoszoną treść, seryjność, sposobem komunikacji. W ramach zajęć studenci poznają zasady tworzenia poszczególnych jednostek przepowiadania, które później wykorzystują na ćwiczeniach przy ich tworzeniu, a następnie wygłaszaniu. |
Pełny opis: |
1. Homilia, kazanie i konferencja jako podstawowe jednostki przepowiadania. 2. Homilie wygłaszane podczas sprawowania Eucharystii. 3.4. Homilie wygłaszane podczas sprawowania innych sakramentów: chrzest, małżeństwo, pokuta i pojednanie, namaszczenie chorych. 5. Przepowiadanie pogrzebowe. 6.7. Przepowiadanie okolicznościowe: maryjne, hagiograficzne, patriotyczne, odpustowe, prymicyjne, jubileuszowe. 8. Kazania pasyjne i nowennowe. 9.10. Rekolekcje i misje. 11. Przepowiadanie dla dzieci. 12. Przepowiadanie dla młodzieży. 13. Przepowiadanie dla osób chorych i starszych. 14.15. Przepowiadanie medialne. |
Literatura: |
Literatura: Adamczyk J., Wybrane formy przepowiadania słowa Bożego w parafii (kan. 770), „Analectea Cracoviensia” 50(2018), s. 239-254. Bałoniak A. (red.), Szkolne rekolekcje wielkopostne. Teoria i praktyka, Poznań 2009. Chmielewski M., Rekolekcje w ujęciu Gerarda Siwka CSsR, „Studia Redemptorysowskie” 17(2019), s. 137-158. Dyk S., Mistagogiczna funkcja homilii pokutnej, „Przegląd Homiletyczny” 12(2008), s. 111–117. Janiga S., Chmielewski M., rekolekcje szkolne w polskiej praktyce katechetycznej, „Biuletyn Edukacji Medialnej KUL” 1(2013), s. 5-21. Kalbarczyk A., Celebracja homilii w kontekście celebracji Eucharystii i niedzieli, „Colloquia Theologica Ottoniana” 1(2012), s. 63–80. Kalbarczyk A., Egzystencjalny, personalny i eklezjalny wymiar homilii pogrzebowej, „Przegląd Homiletyczny” 15(2011), s. 135–147; Kalbarczyk A., Głoszenie słowa Bożego w ramach sakramentu pokuty i pojednania, w: „Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię”. Program duszpasterski Kościoła w Polsce na rok 2014/2015, red. S. Stułkowski, Poznań 2014, s. 253–268. Klimski W., Eschatologia na ambonie. Kazania i wiara Polaków w rzeczy ostateczne, Kraków 2018. Kudasiewicz J., Homilia w czasie udzielania sakramentu bierzmowania. Uwagi biblijno-pastoralne, „Przegląd Homiletyczny” 10(2006), s. 61-70. Lewandowski T., Chrystocentryzm maryjny w przepowiadaniu, w: H. Sławiński (red.), Głosimy Pana Jezusa. Treść przepowiadania, Kraków 2017, s. 237-260. Makowski A., Wykorzystanie technologii audiowizualnych w przepowiadaniu słowa Bożego, „Biuletyn Edukacji Medialnej KUL” 2(2017), s. 42-58. Mokrzycki B., Teologiczna i homiletyczno-katechetyczna treść nowych obrzędów sakraemntu małżeństwa. Liturgia słowa podczas sprawowania sakramentu małżeństwa, w: Tenże, Kościół w świętości, Warszawa 1984, s. 299-328. Mokrzycki B., Zagadnienie homilii podczas chrztu dzieci, w: Tenże, Droga chrześcijańskiego wtajemniczenia, Warszawa 1983, s. 274-282. Panuś K., Chrystocentryczne przepowiadanie hagiograficzne, w: H. Sławiński (red.), Głosimy Pana Jezusa. Treść przepowiadania, Kraków 2017, s. 261-280. Przyczyna W., Blaski i cienie rekolekcji szkolnych, „Homo Dei” 74(2004), s. 25-35. Rydz E. Psychologiczne podstawy kształtowania się religijności dzieci w wieku przedszkolnym, „Przegląd Homiletyczny” 7(2003), s. 213-226. Rydz E., Psychologiczne podstawy kształtowania się religijności dziecka w wieku młodszym szkolnym, „Przegląd Homiletyczny” 8(2004), s. 153-162. Rydz E., Psychologiczne podstawy kształtowania się religijności młodzieży w wieku od 18 do 24 lat, „Przegląd Homiletyczny” 10(2004), s. 117-129. Siwek G., Homilia chrzcielna, „Przegląd Homiletyczny” 9(2005), s. 107-119. Siwek G., Misje ludowe w teorii i praktyce Kościoła, Kraków 1999. Siwek G., Przepowiadanie słowa Bożego, w: R. Kamiński (red.), Teologia pastoralna szczegółowa, t. 2, Lublin 2002, s. 131-179. Siwek G., Rekolekcje wczoraj i dziś, Kraków 2011. Szewczyk L., Kaznodziejski przekaz treści o cierpieniu, w: A. Bartoszek (red.), W poszukiwaniu sensu cierpienia, Dialog interdyscplinarny, Katowice 2006, s. 207-217. Twardy J., Homilia do chorych, „Przegląd homiletyczny” 13(2009), s. 113-127. Wiszowaty E., Homilia dla dzieci jako współczesne wyzwanie duszpasterskie, „Teologia Praktyczna”, 2006, t. 17, s. 119-131. Wiszowaty E., Zellma A., Patriotyzm jako wartość w przepowiadaniu homilijnym i katechetycznym-kontekst Polski, „Studia Nauk Teologicznych” 2018, t. 13, s. 215-229. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA EK nr 1. Student „charakteryzuje zasady tworzenia i wygłaszania różnych rodzajów jednostek przepowiadania z uwzględnieniem okoliczności, wyzwań współczesności i potrzeb różnych grup odbiorców”. Ndst (2): nie potrafi podać zasad tworzenia i wygłaszania różnych rodzajów jednostek przepowiadania z uwzględnieniem okoliczności, wyzwań współczesności i potrzeb różnych grup odbiorców; Dst (3): potrafi poprawnie podać ogólne zasad tworzenia i wygłaszania różnych rodzajów jednostek przepowiadania z uwzględnieniem okoliczności, wyzwań współczesności i potrzeb różnych grup odbiorców; Db (4): ogólnie wyjaśnia zasady tworzenia i wygłaszania różnych rodzajów jednostek przepowiadania z uwzględnieniem okoliczności, wyzwań współczesności i potrzeb różnych grup odbiorców, ilustrując je konkretnymi przykładami; Bdb (5): szczegółowo wyjaśnia zasady tworzenia i wygłaszania różnych rodzajów jednostek przepowiadania z uwzględnieniem okoliczności, wyzwań współczesności i potrzeb różnych grup odbiorców, ilustrując je konkretnymi przykładami, wskazując na błędy i proponując konkretne zmiany. EK nr 2. Student „charakteryzuje zasady dydaktyki odnośnie przepowiadania do poszczególnych grup odbiorców”. Ndst (2): nie potrafi podać zasad dydaktyki odnośnie przepowiadania do poszczególnych grup odbiorców; Dst (3): potrafi poprawnie podać ogólne zasady dydaktyki odnośnie przepowiadania do poszczególnych grup odbiorców; Db (4): ogólnie wyjaśnia zasady dydaktyki odnośnie przepowiadania do poszczególnych grup odbiorców, ilustrując je konkretnymi przykładami; Bdb (5): szczegółowo wyjaśnia zasady dydaktyki odnośnie przepowiadania do poszczególnych grup odbiorców, ilustrując je konkretnymi przykładami, wskazując na błędy i proponując konkretne zmiany. UMIEJĘTNOŚCI EK nr 3. Student „poprawnie dobiera źródła dla swoich badań, sięgając do publikowanych pomocy homiletycznych zawierających przykłady różnych jednostek przepowiadania, dokonując ich analizy i oceny, poddając krytycznemu osądowi w perspektywie wskazań dokumentów homiletycznych Kościoła”. Ndst (2): nie potrafi właściwie dobrać źródeł dla swoich badań w kontekście publikowanych pomocy homiletycznych zawierających przykłady różnych jednostek przepowiadania; Dst (3): potrafi dobrać źródła zawierające przykłady różnych jednostek przepowiadania i dokonać ich krytycznej analizy i oceny w perspektywie wskazań dokumentów homiletycznych Kościoła; Db (4): potrafi dobrać źródła zawierające przykłady różnych jednostek przepowiadania i podejść do nich krytycznie w perspektywie wskazań dokumentów homiletycznych i „znaków czasu”; Bdb (5): potrafi dobrać wielorakie źródła zawierające przykłady różnych jednostek przepowiadania i podejść do nich krytycznie w perspektywie wskazań dokumentów homiletycznych i „znaków czasu”, proponując konkretne zmiany. EK nr 4. Student „proponuje badania interdyscyplinarne, w ramach których wykorzystuje wiedzę i umiejętności z innych dziedzin nauki do rozwiązywania problemów homiletycznych odnośnie praktyki przepowiadania”. Ndst (2): nie potrafi zaproponować badań interdyscyplinarnych, w ramach których wykorzysta wiedzę i umiejętności z innych dziedzin nauki do rozwiązywania problemów homiletycznych odnośnie praktyki przepowiadania do poszczególnych grup odbiorców; Dst (3): ogólnie potrafi zaproponować kierunek badań interdyscyplinarnych, w ramach których wykorzysta wiedzę i umiejętności z innych dziedzin nauki do rozwiązywania problemów homiletycznych odnośnie praktyki przepowiadania do poszczególnych grup odbiorców; Db (4): szczegółowo potrafi zaproponować kierunek badań interdyscyplinarnych, w ramach których wykorzysta wiedzę i umiejętności z innych dziedzin nauki do rozwiązywania problemów homiletycznych odnośnie praktyki przepowiadania do poszczególnych grup odbiorców; Bdb (5): potrafi zaproponować całościową strategię badań interdyscyplinarnych, w ramach których wykorzysta wiedzę i umiejętności z innych dziedzin nauki do rozwiązywania problemów homiletycznych odnośnie praktyki przepowiadania do poszczególnych grup odbiorców, z uwzględnieniem ich potrzeb oraz odczytania „znaków czasu”. KOMPETENCJE EK nr 5. Student „zachowuje ostrożność i krytycyzm odnośnie do własnej refleksji homiletycznej i praktyki przepowiadania, nieustannie ją weryfikując i udoskonalając”. Ndst (2): nie potrafi podejść krytycznie do własnej refleksji homiletycznej i praktyki przepowiadania; Dst (3): ogólnie potrafi podejść krytycznie do własnej refleksji homiletycznej i praktyki przepowiadania; Db (4): ogólnie potrafi podejść krytycznie do własnej refleksji homiletycznej i praktyki przepowiadania, odnosząc ją do wskazań Magisterium i obowiązujących zasad; Bdb (5): szczegółowo potrafi podejść krytycznie do własnej refleksji homiletycznej i praktyki przepowiadania, krytycznie ją weryfikując w świetle wskazań Magisterium i obowiązujących zasad oraz proponując konkretne zmiany. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa, aktywna i twórcza obecność w prowadzonych zajęciach oraz egzamin ustny obejmujący znajomość lektur i treści wykładu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.