Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Metanoia na przykładzie kilku postaci biblijnych

General data

Course ID: WT-R-METBC
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Metanoia na przykładzie kilku postaci biblijnych
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Powiązane z wykładem o tym samym tytule, niniejsze ćwiczenia będą miały na celu poszukiwanie - wraz z aktywnie zaangażowanymi doktorantami - historii nawrócenia przykładowych postaci ze Starego i Nowego Testamentu. W interpretacji zachowań tych biblijnych bohaterów pomocne będzie zastosowanie narzędzi, jakie daje m. in. metoda narracyjna oraz retoryczna. Pozwoli to uchwycić, na czym polegała ich "metanoia", będąca jednocześnie zachętą skierowaną do czytelników Pisma Świętego, aby nieustannie się nawracać. Zwrócona będzie uwaga na takie zagadnienia, jak: na czym polegał ich grzech (lub niewiara w Boga / Chrystusa)? Co prowadziło do takiej postawy? (itp.) - a także: co stało się przyczyną ich nawrócenia? Na czym polega metanoia w każdym konkretnym przypadku? (itd.)

Full description: (in Polish)

Pod czujnym okiem wykładowcy i wraz z jego pomocną dłonią, przeanalizowane będą przez doktorantów wymienione niżej perykopy biblijne, prezentujące nawrócenie człowieka (lub jego brak). Będzie się to dokonywało przy uwzględnieniu kontekstu historycznego danej księgi, jej autora, adresatów, czasu i miejsca jej napisania, struktury treści itp.:

1. Dawid - 2 Sm 11-12; Ps 51;

2. Nawrócona grzesznica - Łk 7,36-50;

3. Syn marnotrawny - Łk 15,11-32;

4. Zacheusz - Łk 19,1-10;

5. Dobry łotr - Łk 23,39-42;

6. Nikodem - J 3; 7; 19;

7. Szymon Piotr - wszystkie Ewangelie.

8. Szaweł/Paweł - Dz 9;22;26;

9. Tomasz - J 11,16; 20,24-29; 21,2;

10. Natanael - J 1,45-51;

11. Samarytanka - J 4;

12. Uzdrowiony niewidomy od urodzenia - J 9;

13. Uczniowie idący do Emaus - Łk 24;

14. Opętany uwolniony pod Gerazą - Mk 5,1-20;

15. Judasz - wszystkie ewangelie.

Jeśli wystarczy na to czasu, proponowane są do analizy jeszcze następujące perykopy biblijne:

Rdz 37-50; Sdz 13-16; Dn 1-4; 5; 6; Oz; Jl, Am, Mi, So, Ml, Za, Jon (!); Mt 9,9-13; 12,43-45; 18,23-35; 19,19,16-22; 21,28-32; 21,33-45; 22,1-14; 24,45-51; 25,1-13; 25,14-30; 25,31-46; Mk 3,1-6; 5,1-20; 6,1-6; 9,14-29; Łk 1,5-25.57-80; 8,1-3; 16,1-8; 16,19-31; 18,9-14.

Bibliography: (in Polish)

Komentarze do poszczególnych ksiąg biblijnych (zwłaszcza Ewangelii), np.

1) HOMERSKI J., Ewangelia według św. Mateusza. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Pismo Święte Nowego Testamentu 1; Poznań – Warszawa 1979).

2) PACIOREK A., Ewangelia według świętego Mateusza. Rozdziały 1-13 / 14-28 (Nowy Komentarz Biblijny Nowy Testament I/1-2; Częstochowa 2005-08).

3) LANGKAMMER H., Ewangelia według św. Marka. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Pismo Święte Nowego Testamentu 2; Poznań – Warszawa 1977).

4) MALINA A., Ewangelia według świętego Marka. Rozdziały 1-8 (Nowy Komentarz Biblijny Nowy Testament II/1; Częstochowa 2013).

5) GRYGLEWICZ F., Ewangelia według św. Łukasza. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Pismo Święte Nowego Testamentu 3; Poznań – Warszawa 1974).

6) MICKIEWICZ F., Ewangelia według świętego Łukasza. Rozdziały 1-11 / 12-24 (Nowy Komentarz Biblijny Nowy Testament III/1-2; Częstochowa 2011-12).

7) STACHOWIAK L., Ewangelia według św. Jana. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Pismo Święte Nowego Testamentu 4; Poznań – Warszawa 1975).

8) MĘDALA S., Ewangelia według świętego Jana. Rozdziały 1-12 / 13-21 (Nowy Komentarz Biblijny Nowy Testament IV/1-2; Częstochowa 2010).

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

W zakresie wiedzy:

EK 1- Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej (TMA_W05).

W zakresie umiejętności:

EK 2 - Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów (TMA_U02).

W zakresie kompetencji społecznych:

EK 3: Student posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych (TMA_U04).

Opis ECTS:

Przygotowanie ćwiczeń: 30 godz.

Prezentacja wyników badań podczas zajęć: 30 godz.

Razem: 60 godz. = 2 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę końcową doktoranci pracują przez cały semestr, prezentując własne odczytanie poszczególnych perykop biblijnych opowiadających o nawróceniu (lub jego braku) przykładowych postaci z Pisma Świętego.

Im analiza tekstu biblijnego będzie bardziej dokładna, kreatywna, pomysłowa, itp. - z uwzględnieniem kontekstu historycznego powstania księgi, jej autora, adresatów, struktury literackiej itp. - tym ocena będzie wyższa.

2020/21_L|WT-R-METBC|CW

KOD dostępu: at6v8ft

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)