(in Polish) Metanoia na przykładzie kilku postaci biblijnych
General data
Course ID: | WT-R-METBC |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Metanoia na przykładzie kilku postaci biblijnych |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Powiązane z wykładem o tym samym tytule, niniejsze ćwiczenia będą miały na celu poszukiwanie - wraz z aktywnie zaangażowanymi doktorantami - historii nawrócenia przykładowych postaci ze Starego i Nowego Testamentu. W interpretacji zachowań tych biblijnych bohaterów pomocne będzie zastosowanie narzędzi, jakie daje m. in. metoda narracyjna oraz retoryczna. Pozwoli to uchwycić, na czym polegała ich "metanoia", będąca jednocześnie zachętą skierowaną do czytelników Pisma Świętego, aby nieustannie się nawracać. Zwrócona będzie uwaga na takie zagadnienia, jak: na czym polegał ich grzech (lub niewiara w Boga / Chrystusa)? Co prowadziło do takiej postawy? (itp.) - a także: co stało się przyczyną ich nawrócenia? Na czym polega metanoia w każdym konkretnym przypadku? (itd.) |
Full description: |
(in Polish) Pod czujnym okiem wykładowcy i wraz z jego pomocną dłonią, przeanalizowane będą przez doktorantów wymienione niżej perykopy biblijne, prezentujące nawrócenie człowieka (lub jego brak). Będzie się to dokonywało przy uwzględnieniu kontekstu historycznego danej księgi, jej autora, adresatów, czasu i miejsca jej napisania, struktury treści itp.: 1. Dawid - 2 Sm 11-12; Ps 51; 2. Nawrócona grzesznica - Łk 7,36-50; 3. Syn marnotrawny - Łk 15,11-32; 4. Zacheusz - Łk 19,1-10; 5. Dobry łotr - Łk 23,39-42; 6. Nikodem - J 3; 7; 19; 7. Szymon Piotr - wszystkie Ewangelie. 8. Szaweł/Paweł - Dz 9;22;26; 9. Tomasz - J 11,16; 20,24-29; 21,2; 10. Natanael - J 1,45-51; 11. Samarytanka - J 4; 12. Uzdrowiony niewidomy od urodzenia - J 9; 13. Uczniowie idący do Emaus - Łk 24; 14. Opętany uwolniony pod Gerazą - Mk 5,1-20; 15. Judasz - wszystkie ewangelie. Jeśli wystarczy na to czasu, proponowane są do analizy jeszcze następujące perykopy biblijne: Rdz 37-50; Sdz 13-16; Dn 1-4; 5; 6; Oz; Jl, Am, Mi, So, Ml, Za, Jon (!); Mt 9,9-13; 12,43-45; 18,23-35; 19,19,16-22; 21,28-32; 21,33-45; 22,1-14; 24,45-51; 25,1-13; 25,14-30; 25,31-46; Mk 3,1-6; 5,1-20; 6,1-6; 9,14-29; Łk 1,5-25.57-80; 8,1-3; 16,1-8; 16,19-31; 18,9-14. |
Bibliography: |
(in Polish) Komentarze do poszczególnych ksiąg biblijnych (zwłaszcza Ewangelii), np. 1) HOMERSKI J., Ewangelia według św. Mateusza. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Pismo Święte Nowego Testamentu 1; Poznań – Warszawa 1979). 2) PACIOREK A., Ewangelia według świętego Mateusza. Rozdziały 1-13 / 14-28 (Nowy Komentarz Biblijny Nowy Testament I/1-2; Częstochowa 2005-08). 3) LANGKAMMER H., Ewangelia według św. Marka. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Pismo Święte Nowego Testamentu 2; Poznań – Warszawa 1977). 4) MALINA A., Ewangelia według świętego Marka. Rozdziały 1-8 (Nowy Komentarz Biblijny Nowy Testament II/1; Częstochowa 2013). 5) GRYGLEWICZ F., Ewangelia według św. Łukasza. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Pismo Święte Nowego Testamentu 3; Poznań – Warszawa 1974). 6) MICKIEWICZ F., Ewangelia według świętego Łukasza. Rozdziały 1-11 / 12-24 (Nowy Komentarz Biblijny Nowy Testament III/1-2; Częstochowa 2011-12). 7) STACHOWIAK L., Ewangelia według św. Jana. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Pismo Święte Nowego Testamentu 4; Poznań – Warszawa 1975). 8) MĘDALA S., Ewangelia według świętego Jana. Rozdziały 1-12 / 13-21 (Nowy Komentarz Biblijny Nowy Testament IV/1-2; Częstochowa 2010). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W zakresie wiedzy: EK 1- Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej (TMA_W05). W zakresie umiejętności: EK 2 - Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów (TMA_U02). W zakresie kompetencji społecznych: EK 3: Student posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych (TMA_U04). Opis ECTS: Przygotowanie ćwiczeń: 30 godz. Prezentacja wyników badań podczas zajęć: 30 godz. Razem: 60 godz. = 2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę końcową doktoranci pracują przez cały semestr, prezentując własne odczytanie poszczególnych perykop biblijnych opowiadających o nawróceniu (lub jego braku) przykładowych postaci z Pisma Świętego. Im analiza tekstu biblijnego będzie bardziej dokładna, kreatywna, pomysłowa, itp. - z uwzględnieniem kontekstu historycznego powstania księgi, jej autora, adresatów, struktury literackiej itp. - tym ocena będzie wyższa. 2020/21_L|WT-R-METBC|CW KOD dostępu: at6v8ft |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.