(in Polish) Nauczanie religii wobec zadań szkoły
General data
Course ID: | WT-R-NRSZ |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Nauczanie religii wobec zadań szkoły |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Full description: |
(in Polish) Problemy współczesnej filozofii wychowania 1. Postmodernizm: ogólne założenia, kontekst historyczny, społeczne przejawy 2. Ruch New Age, rozwój sekt, edukacja wielokulturowa. Postmodernistyczne postulaty edukacyjne. Krytyczna analiza założeń postmodernizmu Dyskusja nad problemami szkolnego nauczania religii 3. Krytyka powrotu nauczania religii do szkoły 4. Nauczanie religii w kontekście potrzeb szkoły i praw człowieka 5. Wartość szkolnego nauczania religii dla Kościoła. Oczekiwania wychowanków wobec lekcji religii Możliwości ewangelizacji w szkolnym nauczaniu religii, 6. Pojęcie nowej ewangelizacji. Wyzwania stojące przed nową ewangelizacją i katechezą 7. Nowa ewangelizacja jako odpowiedź Kościoła na współczesne problemy 8. Założenia zreformowanych dokumentów programowych katechezy polskiej. Realizacja zadań ka-techezy w dokumentach programowych katechezy Kościoła w Polsce Apologia wiary jako zadanie nauczania religii 9. Wyjaśnienie podstawowych pojęć. Konteksty apologii 10. Apologia wiary jako obrona 11. Apologia wiary jako uzasadnienie Ku edukacji integralnej 12. Moralny charakter wychowania, wielopodmiotowość, etos wychowawczy, autorytet, dialog. |
Bibliography: |
(in Polish) E. J. Korherr, Nauczanie religii w szkole służbą człowiekowi, w: W służbie człowiekowi, red. Z. Marek, Kra-ków 1991; R. Legutko, Esej o duszy polskiej, Kraków 2008; M. Łobocki, Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004; R. Murawski, Istotne funkcje katechezy, „Horyzonty Wiary” 1996, nr 3; A. Potocki, Wychowanie religijne w polskich przemianach, Warszawa 2007; B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2003; P. Tomasik, Nauczanie religii w publicznym liceum ogólnokształcącym wobec założeń programowych pol-skiej szkoły, Warszawa 1998; P. Tomasik, Katecheza Kościoła w Polsce wobec wyzwań nowej ewangelizacji, „Verbum Vitae” 2012, nr 21, s. 273-296. P. Tomasik, Apologia wiary jak zadanie nauczania religii, „Studia Katechetyczne” 2014, s. 11-40. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.