Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Nauczanie religii wobec zadań szkoły

General data

Course ID: WT-R-NRSZ
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Nauczanie religii wobec zadań szkoły
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Full description: (in Polish)

Problemy współczesnej filozofii wychowania

1. Postmodernizm: ogólne założenia, kontekst historyczny, społeczne przejawy

2. Ruch New Age, rozwój sekt, edukacja wielokulturowa. Postmodernistyczne postulaty edukacyjne. Krytyczna analiza założeń postmodernizmu

Dyskusja nad problemami szkolnego nauczania religii

3. Krytyka powrotu nauczania religii do szkoły

4. Nauczanie religii w kontekście potrzeb szkoły i praw człowieka

5. Wartość szkolnego nauczania religii dla Kościoła. Oczekiwania wychowanków wobec lekcji religii

Możliwości ewangelizacji w szkolnym nauczaniu religii,

6. Pojęcie nowej ewangelizacji. Wyzwania stojące przed nową ewangelizacją i katechezą

7. Nowa ewangelizacja jako odpowiedź Kościoła na współczesne problemy

8. Założenia zreformowanych dokumentów programowych katechezy polskiej. Realizacja zadań ka-techezy w dokumentach programowych katechezy Kościoła w Polsce

Apologia wiary jako zadanie nauczania religii

9. Wyjaśnienie podstawowych pojęć. Konteksty apologii

10. Apologia wiary jako obrona

11. Apologia wiary jako uzasadnienie

Ku edukacji integralnej

12. Moralny charakter wychowania, wielopodmiotowość, etos wychowawczy, autorytet, dialog.

Bibliography: (in Polish)

E. J. Korherr, Nauczanie religii w szkole służbą człowiekowi, w: W służbie człowiekowi, red. Z. Marek, Kra-ków 1991;

R. Legutko, Esej o duszy polskiej, Kraków 2008;

M. Łobocki, Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004;

R. Murawski, Istotne funkcje katechezy, „Horyzonty Wiary” 1996, nr 3;

A. Potocki, Wychowanie religijne w polskich przemianach, Warszawa 2007;

B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2003;

P. Tomasik, Nauczanie religii w publicznym liceum ogólnokształcącym wobec założeń programowych pol-skiej szkoły, Warszawa 1998;

P. Tomasik, Katecheza Kościoła w Polsce wobec wyzwań nowej ewangelizacji, „Verbum Vitae” 2012, nr 21, s. 273-296.

P. Tomasik, Apologia wiary jak zadanie nauczania religii, „Studia Katechetyczne” 2014, s. 11-40.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)