Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Rozeznawanie duchowe

General data

Course ID: WT-R-ROD
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Rozeznawanie duchowe
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu:

1. Usystematyzowanie wiedzy na temat istoty rozeznawania duchowego.

2. Poznawanie reguł rozeznawania duchowego oraz ich odniesienia do rozwoju życia duchowego.

3. Zdobywanie umiejętności rozpoznawania poszczególnych reguł rozeznawania duchowego oraz zastosowania tej wiedzy do określenia dynamiki rozwoju świętości chrześcijanina.

Full description: (in Polish)

1. Istota rozeznawania duchów.

2. Reguły rozeznawania według św. Ignacego Loyoli.

3. Reguła pierwsza – odejście od Boga.

4. Reguła druga – powrót do Boga.

5. Reguła trzecia – pocieszenie duchowe.

6. Reguła czwarta – strapienie duchowe.

7. Reguła piąta – czas wierności.

8. Reguła szósta – czas inicjatywy.

9. Reguła siódma – czas oporu.

10. Reguła ósma – czas cierpliwości.

11. Reguła dziewiąta – dopust strapienia duchowego.

12. Reguła dziesiąta – odnajdywanie równowagi.

13. Reguła jedenasta – postawa stanowczości.

14. Reguła dwunasta – przełamywanie milczenia.

15. Reguła trzynasta – wzmacnianie słabych punktów.

Bibliography: (in Polish)

1. K. Dyrek, Między psychiczną równowagą a duchową dojrzałością. Rozeznawanie duchów, Kraków 2019 r.

2. T. Gallagher, Rozeznawanie duchów, Kraków 2016 r.

3. W. Królikowski, Rozeznawanie duchowe, Kraków 2020 r.

4. A. Pinga, Kierownictwo duchowe. Zasady i praktyka, Poznań 2019 r.

5. M. Thibodeaux, Rozeznawanie duchowe. Sztuka świadomego życia, Kraków 2018 r.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Na płaszczyźnie wiedzy:

Student wie czym są reguły rozeznawania duchowego; wymienia podstawowe założenia właściwego czytania słowa Bożego; zna dynamikę rozwoju życia duchowego uwzględniającą dojrzałe posługiwanie się kryteriami rozeznawania duchowego.

Na płaszczyźnie umiejętności:

Student umie określić czym charakteryzują się poszczególne reguły rozeznawania duchowego; potrafi scharakteryzować jak poszczególne reguły odnoszą się do dynamiki życia duchowego; potrafi omówić różne sposoby pomocne w głębszym wnikaniu w istotę rozeznawania duchowego.

Na płaszczyźnie kompetencji:

Student może kompetentnie określić kondycję duchową chrześcijanina na podstawie zastosowania reguł rozeznawania; jest w stanie pomóc osobom znajdującym się niemal na wszystkich szczeblach rozwoju duchowego w rozeznaniu ich aktualnej sytuacji duchowej; potrafi kompetentnie posługiwać się narzędziami pomocnymi w rozeznawaniu duchowym.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Bardzo dobry (5): student posiada umiejętność łączenia zdobytej wiedzy z praktyką życia chrześcijańskiego; swobodnie korzystając z posiadanych wiadomości potrafi wejść w debatę interdyscyplinarną, której tematyka łączy się z zagadnieniami rozeznawania duchowego; biegle posługuje się pojęciami związanymi z regułami rozeznawania duchów; posiada poszerzoną wiedzę na temat reguł rozeznawania; prawidłowo wymienia i charakteryzuje poszczególne reguły opracowane przez św. Ignacego Loyolę.

Dobry (4): student potrafi precyzyjnie określić terminy odnoszące się do zagadnienia reguł rozeznawania oraz scharakteryzować je; poprawnie definiuje zastosowanie każdej z reguł do życia duchowego; postrzega zagadnienie reguł rozeznawania jako istotny środek dynamizujący drogę duchową chrześcijanina; potrafi posługiwać się zdobytą wiedzą w pracy z tekstami twórców duchowych zajmujących się problematyką reguł rozeznawania duchowego.

Dostateczny (3): student posiada wystarczającą wiedzę z zakresu rozumienia problematyki reguł rozeznawania duchowego; zna podstawowe pojęcia odnoszące się do praktykowania reguł rozeznawania; potrafi podać ogólne przykłady jak właściwie aplikować reguły rozeznawania do konkretnych sytuacji rozwoju życia duchowego.

Niedostateczny (2): student nie wie czym są reguły rozeznawania duchowego; nie potrafi określić podstawowych założeń właściwego stosowania reguł rozeznawania jako kryterium rozwoju duchowości; ma trudności z określeniem roli reguł rozeznawania w życiu duchowym; nie potrafi wskazać różnicy pomiędzy najbardziej podstawowymi regułami, jak np. pocieszenie i strapienie.

Metody weryfikacji efektów kształcenia:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie założonych celów kształcenia.

O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:

- zaliczenia: dst-dst plus 50-60%, db - db plus 60-85%, bdb 85-100%

- obecności na zajęciach: dst- od 65%; db- 65-95%, bdb - 95-100%

Metody dydaktyczne:

Wykład lub wykład z prezentacją multimedialną; praca w grupach połączona z analizą tekstów biblijnych oraz tekstów z literatury teologiczno-duchowej, będących fundamentem praktykowania reguł rozeznawania duchowego; praca osobista studenta związana z wyłożonym materiałem oraz zagadnieniami uzupełniającymi w postaci zadanej lektury, filmów formacyjnych lub opracowań z zakresu reguł rozeznawania.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)