Anthropology of religion
General data
Course ID: | WT-RE-ANR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Anthropology of religion |
Name in Polish: | Antropologia religii |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Od chwili powstania etnologii religii trwają dyskusje nad jej metodologiczną pozycją. Problematyczne jest jej określenie i dzieje (autorzy), przynależność do grupy nauk religioznawczych lub etnologicznych, właściwy przedmiot badania, cel oraz sposób podejścia. Tradycyjnie etnologia interesowała się społeczeństwami i kulturami (religiami) ludów nie mających pisma. Współczesna etnologia religii bada również religijność społeczeństw bardziej złożonych, wykorzystując dane socjologiczne. |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów 1. Podstawowe pojęcia i literatura 2. Ogólna charakterystyka społeczności tradycyjnych. 3. System prawny i struktura społeczna społeczności tradycyjnych. 4. Cechy charakterystyczne myślenia tradycyjnego. 5. Próby charakterystyki religii tradycyjnych. 6. Najważniejsze szkoły i tendencje interpretacyjne religii tradycyjnych. 7. Totemizm i szamanizm. 8. Charakterystyka religii ludów pasterskich. 9. Charakterystyka religii ludów rolniczych. 10. Znaczenie rytuałów. 11. Obrzędy przejścia. 12. Przemiany w religiach tradycyjnych. 13. Nowe ruchy religijne w społecznościach tradycyjnych. 14. Ruchy afrochrześcijańskie. 15. Religie tradycyjne a polityka. |
Bibliography: |
(in Polish) Bowie Fiona, Antropologia religii. Wprowadzenie, Kraków 2008. Swolkień Jolanta, Trzciński Łukasz, Wprowadzenie do etnologii religii, cz. 1, Kraków 1987. Szyjewski Andrzej, Etnologia religii, Kraków 2001. Eller Jack David, Antropologia kulturowa, Kraków 2012. Sulima Roch, Antropologia codzienności, Kraków 2000. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Wykład informacyjny, konwersatoryjny 2. Prezentacja multimedialna (pokaz) 3. Dyskusja Egzamin ustny, esej Efekty w obszarze wiedzy są osiągane przez wykład informacyjny, konwersatoryjny oraz pokaz, a weryfikowane za pomocą kolokwium. Efekty w obszarze umiejętności są osiągane przez analizę tekstów, a weryfikowane za pomocą pisemnego referatu. Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą metod poszukujących, a weryfikowane przez ocenę ciągłą. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.