Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dialog międzyreligijny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-RE-DM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dialog międzyreligijny
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

TMA_W08

RL_U03

RL_U10

RL_K02

RL_K09

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zarówno przekazanie podstawowych wiadomości o dialogu międzyreligijnym oraz przygotowanie do podjęcia i kontynuowania dzieła dialogu . Wykład ma ukształtować w słuchaczu postawę dowartościowania własnej religii oraz otwartości wobec wyznawców innych religii.

Pełny opis:

1. Podstawowe pojęcia i literatura

2. Potrzeba dialogu – racje antropologiczne i socjologiczne

3. Potrzeba dialogu – racje teologiczne

4. Biblijne podstawy dialogu

5. Dialog w tradycji patrystycznej i współczesnej

6. Dialog jako wartość sama w sobie

7. Dialog a przepowiadanie Ewangelii

8. Cechy dialogu

9. Tematy dialogu

10. Przeszkody dialogu

11. Formy dialogu

12. Owoce dialogu

13. Dialog chrześcijaństwa z judaizmem

14. Dialog chrześcijaństwa z islamem

15. Dialog chrześcijaństwa z religiami tradycyjnymi

Literatura:

Budzik S., Kijas Z., Uniwersalizm chrześcijaństwa a pluralizm religii, Tarnów 2000.

Dialog i przepowiadanie. Dokument Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego oraz Kongregacji Ewangelizacji Ludów, NURT SVD (1993) nr 3, s. 75-106.

Kamykowski Ł., Pojęcie dialogu w Kościele katolickim. Wnioski z doświadczeń Kościoła w XX wieku, Kraków 2003.

Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje. Tekst polski. Nowe tłumaczenie, Poznań 2002.

Urban J., Dialog międzyreligijny w posoborowych dokumentach Kościoła, Opole 1999.

Zimoń H. (red.), Dialog międzyreligijny, Lublin 2004.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

EK 1 (por. TMA_W08) zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i i międzyreligijnego

EK 2 (por. RL_U03) słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji

EK 3 (por. RL_U10) posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów

EK 4 (por. RL_K02) jest otwarty na nowe idee i gotowy do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów

EK 5 (por. RL_K09) ma świadomość znaczenia pluralizmu religijnego dla światowego dziedzictwa kulturowego i społecznego

Udział w wykładach: 30 godz., praca własna studenta: 30 godz., przygotowanie do egzaminu: 15 godz. - w sumie 75 godz. (3 punkty ETCS) dla jednego semestru

Metody i kryteria oceniania:

EK 1, EK 2 - 2 nie zna głównych zasad działalności dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego, 3 - zna główne zasady działalności katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, 4 - zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego oraz rozumie konieczność dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego, 5 - porusza się bardzo dobrze w zagadnieniu działalności ewangelizacyjnej, zna specyfikę Kościoła katolickiego w aspekcie jego działalności katechetycznej i charytatywnej, umie wskazać konieczność dialogu międzyreligijnego w kontekście współczesności

EK 3, EK4 - 2 nie jest wstanie posługiwać się zdobyta wiedzą dotyczącą poglądów prezentowanych autorów i tworzyć na ich podstawie własnych opinii, 3 - jest w stanie przy wykorzystaniu poglądów innych autorów merytorycznie argumentować zmianę swoich poglądów dotyczących świata zewnętrznego i nowych idei, 4 - przyswaja sobie nowe idee, potrafi merytorycznie argumentować i dobrze prezentować poglądy poznawanych autorów, 5 - bardzo dobrze argumentuje i uzasadnia zmiany dokonujące się w otaczającym świecie i potrafi wskazywać autorów tych idei

EK 5 - 2 nie ma świadomości pluralizmu religijnego, 3 - ma świadomość pluralizmu religijnego oraz potrafi wskazać jego znaczenie dla dziedzictwa kulturowego i społecznego, 4 - dobrze opisuje pluralizm religijny na świecie i potrafi wskazać jego znaczenie dla życia kulturalnego i społecznego, 5 - bardzo dobrze wskazuje potrzebę istnienia dialogicznego różnych religii w aspekcie kultury i życia społecznego

Ocena końcowa: zależna od realizacji efektów kształcenia EK1 - 20%, EK2 - 20%, EK3 - 20%, EK4 - 20%, EK5 - 20%.

Metoda zaliczenia egzamin ustny

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)