Contemporary Islam
General data
Course ID: | WT-RE-IW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Contemporary Islam |
Name in Polish: | Islam współczesny |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Wykład dotyczy zjawisk i procesów zachodzących we współczesnym islamie, rozpoczynając od końca wieku XIX. uwzględnione zostaną procesy przemian religijno-politycznych w krajach muzułmańskich oraz wśród muzułmanów żyjących w diasporze. |
Full description: |
(in Polish) 1. Ekspansja islamu po roku 632 2. Prawo muzułmańskie jako czynnik kształtujący cywilizację islamu 3. Sytuacja społeczno-polityczna w świecie islamu od XVIII wieku 4. Fundamentalizm muzułmański 5. Charakterystyka islamu w: a. Arabii Saudyjskiej b. Maroku c. Turcji d. Iranie e. Polsce 6. Nowoczesne ugrupowania muzułmańskie w świecie 7. Policja religijna |
Bibliography: |
(in Polish) M. Dziekan, Cywilizacja islamu w Azji i Afryce, Warszawa 2007. A. Parzymies (red.), Islam a terroryzm, Warszawa 2003. A. Parzymies (red.), Muzułmanie w Europie, Warszawa 2005. K. Pędziwiatr, K. Górak -Sosnowska (red.), Islam i obywatelskość w Europie, Warszawa 2006. S. Niedziela, Konflikty i napięcia w świecie arabskim, Warszawa 2012. B. Callies de Salies, Kraje Maghrebu. Historia, polityka, społeczeństwo, Warszawa 2012. S. Shaw, E. Shaw, Historia Imperium Osmańskiego i Republiki Tureckiej (1808-1975), t. II, Warszawa 2012. A. Krasnowolska (red.), Historia Iranu, Wrocław 2010. J. Zdanowski, Historia Bliskiego Wschodu w XX wieku, Wrocław 2010. J. Zdanowski, Historia Arabii Wschodniej, Wrocław 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) - student ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój świata islamu; - student ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach, historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych w wymiarze międzykulturowym; - student rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z różnych środowisk i kultur; - student ma świadomość tradycji i dziedzictwa kulturowego świata arabsko-muzułmańskiego; |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawowym kryterium oceniania jest obecność na wykładach, stanowiąca punkt wyjścia do dalszego etapu egzaminowania. Metodą oceny jest przystąpienie do pisemnego testu sprawdzającego wiedzę, zdobytą podczas wykładów i pogłębioną indywidualną lekturą. Nieobecność na więcej niż 20% wykładów jest podstawą do niedopuszczenia do egzaminu. ocena bardzo dobra - student zna całość, złożonego zagadnienia związanego z islamem począwszy od wieku XVIII - praca egzaminacyjna na poziomie 85% ocena dobra - student potrafi wyjaśnić czym jest islam współczesny, umie scharakteryzować odmiany islamu w różnych krajach i regionach geograficznych świata, ale myli pojęcia - praca egzaminacyjna na poziomie 75% ocena dostateczna - student słabo zna podstawowe zagadnienia dotyczące islamu współczesnego, nie potrafi wyjaśnić różnic - praca egzaminacyjna na poziomie 60% ocena niedostateczna - student nie posiada wiedzy na temat islamu współczesnego, nie potrafi wyjaśnić terminologii, zagadnień, nie potrafi przyporządkować osób, nie potrafi scharakteryzować islamu w konkretnych państwach - praca pisemna poniżej 56% |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.