Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Basics of Buddhism

General data

Course ID: WT-RE-PBD
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Basics of Buddhism
Name in Polish: Podstawy buddyzmu
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem wykładów jest prezentacja podstawowych form buddyjskiej tradycji religijnej w przeszłości i w czasach współczesnych. Słuchacze zaznajamiają się z historią Buddy, buddyjskimi pismami religijnymi, doktryną buddyzmu, życiem wspólnoty buddyjskiej, szkołami buddyjskimi i głównymi tradycjami buddyzmu. Wykłady mają charakter wprowadzenia.

Full description: (in Polish)

Zakres tematów:

Historia Buddy: Budda historyczny, legenda Buddy, natura Buddy

Cztery Szlachetne Prawdy:

Prawda o Cierpieniu (Dukkha),

Prawda o Powstaniu Cierpienia (Samudaya),

Prawda o Zniszczeniu Cierpienia (Magga)

Ośmioraka Ścieżka oraz jej trzy człony

Buddyjskie pisma i szkoły

Wspólnota buddyjska: mnisi, mniszki i wyznawcy świeccy

Buddyjski obraz wszechświata

Buddyjska medytacja

Buddyjska etyka

Buddyzm w Azji

Buddyzm na Zachodzie

Bibliography: (in Polish)

1. Podstawowa:

Bareau A., Buddyzm indyjski, w: Bareau A., Schubring W., Furer-Haimendorf Ch. von, Buddyzm - Dżinizm - Religie ludów pierwotnych, Kęty 2003, s. 3 - 233.

Bruck M. von, Buddhismus. Grundlagen - Geschichte - Praxis, Gutersloh 1998.

Carrithers M., Budda, Warszawa 1999.

Carus P., Nauka Buddy, Wałbrzych 1991.

Dhammapada. Ścieżka mądrości Buddy, przekład Z. Becker, Szczecin 1997.

Fic L., Buddyzm w kulturze Zachodu, Lublin 2016.

Fic L., Zbawienie w buddyzmie, Lublin 2016.

Gethin R., Podstawy buddyzmu, Kraków 2010.

Kania I., Muttavali. Wypisy z ksiąg starobuddyjskich, Warszawa 2007.

Keown D., Buddyzm, Warszawa 1997.

Lowenstein T., Świat Buddy, Warszawa 1996.

Lowenstein T., Buddyzm, Warszawa 1997.

Mejor M., Buddyzm. Zarys historii buddyzmu w Indiach, Warszawa 2001.

Nauka Buddy, tłumaczenie W. Kurpiewski, Kraków 2004.

Oldenberg H., Budda. Życie, nauczanie, wspólnota, Kraków 2002.

2. Uzupełniająca

Buddyzm. Wybór tekstów i opracowanie: J. Sieradzan, W. Jaworski, M. Dziwisz, Kraków 1987.

Buddyzm, pod redakcją J. Drabiny, Kraków 2004.

Gombrich R., Der Therawada - Buddhismus. Vom alten Indien bis zum modernen Sri Lanka, Stuttgart 1997.

Hutter M., Das ewige Rad. Religion und Kultur des Buddhismus, Graz Wien Koln 2001.

Schumann H.W., Handbuch Buddhismus. Die zentralen Lehren. Ursprung und Gegenwart, Kreuzlingen/Munchen 2000.

Zotz V., Historia filozofii buddyjskiej, Kraków 2007.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

1. Na płaszczyźnie wiedzy

rozpoznaje i objaśnia historię Buddy;

objaśnia treść pierwszego kazania Buddy o Czterech Szlachetnych Prawdach:

Prawda o Cierpieniu (Dukkha),

Prawda o Powstawaniu Cierpienia (Samudaya),

Prawda o Zniszczeniu Cierpienia (Nirodha),

Prawda o Drodze Prowadzącej do Zniszczenia Cierpienia (Magga).

2. Na płaszczyźnie umiejętności

analizuje i porównuje doktrynę buddyjską z nauką innych tradycji religijnych;

krytycznie ocenia niektóre współczesne publikacje o buddyzmie.

3. Na płaszczyźnie kompetencji

dyskutuje merytorycznie w obszarze tematyki związanej z buddyzmem;

chętnie podejmuje się opracowania i prezentacji jakiegoś zagadnienia z zakresu buddyzmu.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność na zajęciach i aktywne w nich uczestnictwo. Prezentacja przeczytanej lektury.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)