Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Orthodoxy

General data

Course ID: WT-RE-PRA
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Orthodoxy
Name in Polish: Prawosławie
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description:

Level of the course: Basic, for the students of the first year of Studies of Religion.

Objectives of the course is to make acquainted students with the specificity of Orthodox Churches - especially of the Byzantine and Slavic traditions - from the historical, doctrinal, liturgical and spiritual point of view. Will be presented the main characteristics of the Orthodox Church in comparison with other Christian traditions, especially Catholic and Protestant.

Prerequisites: General knowledge about Christianity.

Full description:

Topics are divided into six main fields:

I. Introductory matters: General notion of Orthodoxy. One Church, many traditions. Diversity and unity of Orthodoxy.

II. Overview of the history of Orthodox Church: Apostolic period. Eastern Patriarchates and the Pentachry of the Church during five first ages. Shaping of the Byzantine tradition. Eastern schism (1054) and its consequences. Shaping of the Slavic Orthodoxy. Appearance of the national Orthodox Churches. History of the Polish Autocephalous Orthodox Church.

III. Main characteristics of the Orthodox faith in comparison with the Catholic and Protestant doctrines in the fields of Soteriology, Ecclesiology, Mariology and Eschatology.

IV. Orthodox liturgy and spirituality: Divine Liturgy, Liturgical year, Sacraments, Icon.

V. Consequences of faith: Orthodox morality and social engagement.

VI. Orthodox Church in Ecumenical movement. John Paul II and the Orthodox Church.

Assessment: Written test at the end of the term. Actual and active presence during the classes will be taken in consideration for evaluation.

Bibliography:

Coursebooks:

Mińko A., "Kościół prawosławny" w: Trandy H. i Patalon M. (red.), W drodze za Chrystusem. Kościoły chrześcijańskie w Polsce mówią o sobie, WAM, Kraków 2009, s.199-228.

Przybył E., Prawosławie, Kraków 2006.

Tofiluk J., "Kościół prawosławny" w: Hryniewicz W. (red.), Ku chrześcijaństwu jutra. Wprowadzenie do ekumenizmu, TN KUL, Lublin 1997, s.104-114.

Ware K., Kościół prawosławny, Białystok 2002.

Further readings:

Bóg żywy. Katechizm Kościoła Prawosławnego. WAM, Kraków 2001.

Bułgakow, Prawosławie. Zarys nauki Kościoła prawosławnego, Białystok 1992.

Evdokimov P., Prawosławie, Pax, Warszawa 2003.

Evdokimov P., Liturgie Kościoła prawosławnego, Kraków 2003.

Evdokimov P., Sztuka ikony, Warszawa 2003.

Felmy, Współczesna teologia prawosławna, Białystok 2005.

Filokalia. Teksty o modlitwie serca, opracowanie J. Naumowicz, Biblioteka Ojców Kościoła nr 18, Wydawnictwo M, Kraków 2002.

Jan Paweł II, Slavorum apostoli. Encyklika w tysiącsetną rocznicę dzieła ewangelizacji świętych Cyryla i Metodego (2. czerwca 1985).

Jan Paweł II, Ut unum sint. Encyklika o działalności ekumenicznej (25. maja 1995).

Kałużny T., "Prawosławie" w: Sakowicz E. (red.), Jan Paweł II. Encyklopedia dialogu i ekumenizmu, POLWEN, Radom 2006, s. 365-388.

Kijas Z., Odpowiedzi na 101 pytań o ekumenizm, WAM, Kraków 2004.

Klinger J., O istocie prawosławia, PAX, Warszawa 1983.

Leśniewski K. 9red.), Prawosławie. Światło ze Wschodu, Lublin 2009.

Meyendorff J., Teologia bizantyjska, Warszawa 1984.

Mień A., Sakrament, słowo, obrzęd. Prawosławna służba Boża, Łuków 1992.

Mironowicz A., Kościół prawosławny w Polsce, Białystok 2006.

Schmemann A., Droga prawosławia w historii, Białystok 2001.

Valdman T., "Prawosławie" w: Witczyk H., Encyklopedia chrześcijaństwa, Jedność, Kielce 2000.

During the last class students will be provided with a lecturer's script of the course.

Suggested web pages:

http://www.orthodox.pl - oficjalna strona Kościoła prawosławnego w Polsce

http://www.przegladprawoslawny.pl - czasopismo Przegląd prawosławny.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA: Student...

1. Objaśnia ukształtowanie się chrześcijańskiej tradycji wschodniej. Wymienia podstawowe fakty z historii Kościoła prawosławnego i potrafi umiejscowić je w czasie. Wylicza postacie, które wpłynęły znacząco na jego rozwój oraz łączy je z konkretnymi okresami i faktami historycznymi. Wyjaśnia przyczyny, warunki i skutki rozejścia się Kościołów Wschodu i Zachodu. Rozróżnia pomiędzy różnymi nurtami historycznego prawosławia. Opisuje historię Kościoła prawosławnego w Polsce i potrafi scharakteryzować jego obecne życie.

2. Charakteryzuje wiarę prawosławną, potrafi wyliczyć i wyjaśnić jej zasadnicze cechy.

3. Opisuje życie liturgiczne Kościoła prawosławnego. Tłumaczy cechy architektury oraz opisuje wnętrze cerkwi i jej symbolikę. Wyjaśnia rolę ikony oraz śpiewu w liturgii prawosławnej.

4. Charakteryzuje duchowość prawosławia. Objaśnia hezychazm. Zna treść Modlitwy Jezusowej.

5. Opisuje stan aktualny prawosławia w różnych częściach świata. Wyjaśnia stosunek Kościoła prawosławnego do ekumenizmu i problemów współczesności.

UMIEJĘTNOŚCI: Student...

1. Analizuje historyczne uwarunkowania Kościoła na Wschodzie w pierwszych wiekach chrześcijaństwa. Porządkuje przyczyny rozejścia się Tradycji Wschodniej i Zachodniej i porównuje sytuację Kościoła w obu obszarach kulturowych.

2. Klasyfikuje przyczyny podziału Wschodu z Zachodem i poddaje je krytycznej ocenie. Porównuje prawosławie z chrześcijaństwem zachodnim i ukazuje istniejące między nimi różnice doktryny, liturgii, dyscypliny i duchowości.

3. Odróżnia świątynię, liturgię, sztukę i muzykę sakralną prawosławną od innych.

4. Wylicza i analizuje główne cechy relacji prawosławia do współczesności oraz do innych Kościołów i religii niechrześcijańskich.

KOMPETENCJE: Student...

1. Ma świadomość, że prawosławie stanowi integralną część Kościoła od jego zarania i docenia jego wkład w budowę cywilizacji chrześcijańskiej.

2. Zachowuje krytycyzm w ocenie rozłamu pomiędzy chrześcijańskim Wschodem i Zachodem i nie wypowiada się pochopnie co do osób i zdarzeń.

3. Nie ma uprzedzeń religijnych. Nie będąc członkiem Kościoła prawosławnego, jest otwarty na relacje i współpracę z wiernymi tego Kościoła. Będąc jego członkiem, jest otwarty na wchodzenie w relację i współpracę z przedstawicielami innych Kościołów i religii.

4. Rozumie pozytywną rolę religii chrześcijańskiej w świecie, w tym prawosławia. Jest wrażliwy na wartość religii w życiu poszczególnych osób i społeczności.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)