Protestantism
General data
Course ID: | WT-RE-PRO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Protestantism |
Name in Polish: | Protestantyzm |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
Level of the course: it is a basic course for the students of the first year of Studies of Religion. Other interested students are welcomed. Objective of this course is to make acquainted students with the specificity of Protestant Churches in historical, doctrinal and spiritual perspectives. Prerequisites: General knowledge about Christianity. |
Full description: |
Topics are divided into four main fields: I. History of Protestantism: Pre-Reformation. M.Luther and beginnings of the Reformation. Confessio Augustana and Peace in Augsburg. U.Zwingli and Reformation in Switzerland. J.Calvin and formation of the Reformed tradition. Reformation in England. Missionary activities and spread of Protestantism through the world. Further divisions within Protestantism. II. General characteristic (doctrines, order, cult, ethics) of the main Protestant traditions: Lutherans, Reformed, Anglican Communion, Baptists, Methodism, Adventists, Independent Churches. III. Protestant Churches in Poland: Lutherans, Reformed, Methodists, Baptists. IV. Protestant Churches in Ecumenical movement: First ecumenical initiatives, World Council of Churches, Polish Ecumenical Council. Assessment: Written test at the end of the term. Actual and active presence during the classes will be taken in consideration for evaluation. |
Bibliography: |
Coursebooks: Trandy H. i Patalon M. (red.), W drodze za Chrystusem. Kościoły chrześcijańskie w Polsce mówią o sobie, WAM, Kraków 2009. Hryniewicz W. (red.), Ku chrześcijaństwu jutra. Wprowadzenie do ekumenizmu, TN KUL, Lublin 1997. Janowski P., "Protestantyzm" w: Jan Paweł II Encyklopedia dialogu i ekumenizmu, red. E. Sakowicz, Polwen, Radom 2006, s.389-421. Further readings: Barth K., Dogmatyka w zarysie, Warszawa 1994. Karski K., Protestanci i ekumenizm. Wkład spadkobierców Reformacji w dzieło jedności, Warszawa 2001. Sadko L. (red.), Wyznania wiary protestantyzmu, UJ, Kraków 1995. Szarek J., Księgi Wyznaniowe Kościoła Luterańskiego, wyd. Augustana, Bielsko Biała 1999. Uglorz M., Od samoświadomości do świadectwa wiary. Wprowadzenie do dogmatyki ewangelickiej, Warszawa 1995. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: Student... 1. Zna historię Reformacji: Wymienia jej prekursorów i zna ich poglądy. Objaśnia przyczyny historyczno-społeczne oraz teologiczne Reformacji. Opisuje konsekwencje Reformacji dla chrześcijańskiej Europy. 2. Wylicza kluczowe postacie Reformacji w poszczególnych krajach. Zna zbieżności i rozbieżności w ich poglądach. 3. Opisuje ukształtowanie się różnych nurtów protestantyzmu oraz łączy je z konkretnymi postaciami i faktami historycznymi. Rozróżnia pomiędzy nurtami historycznego protestantyzmu. 4. Charakteryzuje historyczną drogę protestantyzmów od XVI w. po dzień dzisiejszy. 5. Opisuje życie liturgiczne Kościołów protestanckich. Tłumaczy cechy architektury oraz opisuje wnętrze świątyni i jej charakterystyczne cechy. Wyjaśnia rolę śpiewu i muzyki w liturgii protestanckiej. 5. Charakteryzuje duchowość protestantyzmu. 5. Opisuje stan aktualny świata protestanckiego. Wyjaśnia stosunek Kościołów protestanckich do ekumenizmu i problemów współczesności. UMIEJĘTNOŚCI: Student... 1. Analizuje uwarunkowania historyczne Reformacji. 2. Porządkuje przyczyny społeczno-polityczne powstania protestantyzmu według ich doniosłości. 3. Analizuje w sposób krytyczny główne założenia teologiczne protestantyzmu. 4. Klasyfikuje przyczyny podziałów pomiędzy różnymi nurtami protestantyzmu wczesnego i późniejszego. 5. Odróżnia świątynię, liturgię i sztukę protestancką od tej charakterystycznej dla innych wyznań chrześcijańskich. 6. Analizuje aktualną sytuację różnych Kościołów protestanckich w takich aspektach jak: teologia, duchowość, kultura, etyka, stosunek do współczesności i do ruchu ekumenicznego. KOMPETENCJE: Student... 1. Ma świadomość, że Kościoły protestanckie stanowią integralną część świata chrześcijańskiego od XVI wieku do teraz. 2. Docenia wkład Kościołów protestanckich w budowę cywilizacji chrześcijańskiej. 3. Zachowuje zdrowy krytycyzm w ocenie rozłamów w łonie Kościoła na Zachodzie i nie wypowiada się pochopnie co do osób i zdarzeń. 4. Nie ma uprzedzeń religijnych. Nie będąc członkiem Kościołów tradycji protestanckiej, jest otwarty na relacje i współpracę z wiernymi tych Kościołów. Będąc ich członkiem, jest otwarty na wchodzenie w relację i współpracę z przedstawicielami innych Kościołów i religii. 5. Rozumie pozytywną rolę religii chrześcijańskiej w świecie, w tym protestantyzmu. Jest wrażliwy na wartość religii w życiu poszczególnych osób i społeczności. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.