Traditional tribal religions
General data
Course ID: | WT-RE-TRP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Traditional tribal religions |
Name in Polish: | Tradycyjne religie plemienne |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Student podaje różne interpretacje zjawisk religijnych ludów pierwotnych i mitologii Słowian. Prezentuje historie religii prahistorycznych. |
Full description: |
(in Polish) 1. Religie plemienne-definicje. 2. Określenie i cechy charakterystyczne religii. 3. Pochodzenie religii. 4. Struktura religii. 5. Religie prahistoryczne. 6. Doświadczenie australijskie. 7. Świat pierwotny. 8. Umysł symboliczny. 9. Wierzenia religijne i stosunki rodzinne. 10. Mitologia słowiańska. 11. Pogańskie motywy w ceremoniach społecznych dawnych Słowian. 12. Mitologia polska. 13. Religie pogańskie jako czynnik kształtujący więzi społeczne w starożytności. 14. Pogaństwo jako sposób życia dawnych Islandczyków. 15. Religie świata biblijnego. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1.Bogowie i ich ludy. Religie pogańskie a procesy tworzenia się tożsamości kulturowej, etnicznej, plemiennej i narodowej w średniowieczu, red. L.P. Słupecki, Wrocław 2008. 2. A. Bruckner, Mitologia słowiańska i polska, Warszawa 1985. 3. B.R. Degórski, Najstarszy monastycyzm żeński, Dissertationes Paulinorum, t.12, 2003,s.5-59. 4. A. Le Roy, Religia ludów pierwotnych, Warszawa 1912. 5. E. Sakowicz, Religioznawstwo, Lublin 2009, s. 93-103. 6. Zarys dziejów religii, red. J. Keller, W. Kotański, W. Tyloch, Warszawa 1986,s. 31-49. Literatura uzupełniająca: 1. Encyklopedia Gazety Wyborczej, Religie Świata, Kraków 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student, w zakresie wiedzy: EK 1-posiada pogłębioną wiedzę na temat pojęć związanych z tradycyjnymi religiami plemiennymi( RL_W 16) w zakresie umiejętności: posiada dogłębną umiejętność identyfikowania i rozróżniania różnych obrzędów w religiach plemiennych( RL_U08,U13) w zakresie kompetencji społecznych: docenia znaczenie nauk o religiach świata, zna zakres posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę pogłębiania jej przez całe życie ( RL_K09) OPIS ECTS: Aktywny udział w wykładach : 30 godz. Praca własna studenta: 20 godz. Konsultacje z prowadzącym: 10 godz. Razem: 60 godz.=2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) EK nr 1 określany jako, zna pojęcia z zakresu kultu w religiach plemiennych oraz obrzędy religijne związane z przeżywanymi wydarzeniami religijnymi. Na ocenę: Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu obrzędowości religijnej związanych z wydarzeniami religijnymi i społecznymi w religiach plemiennych. Dst (3): zna kluczowe pojęcia z zakresu obrzędowości religijnej i społecznej związanych z religiami plemiennymi, potrafi ogólnie odnieść je do wiedzy z zakresu systemów religijno-filozoficznych religii plemiennych Db (4): poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu obrzędowości religijnej i społecznej związanych z religiami plemiennymi, właściwie odnosi je do całości zagadnień z zakresu religioznawstwa. Bdb (5): precyzyjnie definiuje pojęcia z zakresu obrzędowości religijnej i społecznej związanych z religiami plemiennymi i odnosi je do całości systemów religijno-filozoficznych związanych z wierzeniami religijnymi ludów pierwotnych. EK nr 2 określany jako, potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i oceniać informacje dotyczące tradycyjnych religii plemiennych z wykorzystaniem różnych źródeł religioznawczych . Posiada umiejętności badawcze z zakresu religioznawstwa obejmujące analizę tekstów , syntezę różnych źródeł, idei i poglądów, dobór metod i konstruowania narzędzi badawczych pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów, posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł religioznawczych głównych systemów religijnych ludów pierwotnych dotyczących kultu. Ndst (2): Nie potrafi przygotować propozycji doboru treści w zakresie kultu w religiach plemiennych spełniającej podstawowe kryteria Dst (3): Jest w stanie przygotować prostą propozycję doboru treści w zakresie kultu w religiach plemiennych w odpowiedzi na zadane kryteria Db (4): Przygotowuje pełną propozycję doboru treści w zakresie kultu w religiach plemiennych, adekwatną do zadanych kryteriów Bdb (5): Przygotowana propozycja doboru treści w zakresie kultu w religiach plemiennych, wyróżnia się oryginalnym rozwiązaniem złożonych problemów i bardzo dobrym doborem metod i narzędzi badawczych. EK nr 3 określany jako, interesuje się dokonaniami naukowymi, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie religioznawstwa w kontekście podejmowanego zagadnienia, zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Na ocenę: Ndst (2): Nie odczuwa potrzeby pogłębienia swoich kompetencji w zakresie kultu w religiach plemiennych Dst (3): Analizuje zdobyte kompetencje z zakresu kultu w religiach plemiennych Db (4): Rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie Bdb (5): Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, uważnie śledzi zachodzące zmiany w rozwijającej się myśli z zakresu kultu w tradycyjnych religiach plemiennych , analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:egzaminu: dst-dst plus-50-60%, db-db plus-60-85%,bdb-85-100%, obecności na zajęciach: dst-60%, db-60-95%, bdb-95-100%. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.