Życia małżeńskie i rodzinne w islamie i wybranych religiach Wschodu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-RE-ZM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Życia małżeńskie i rodzinne w islamie i wybranych religiach Wschodu |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | RL_W13, RL_U09, RL_U17 |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy głównych zasad życia małżeńskiego oraz rodzinnego w tradycji muzułmańskiej, a także w wybranych religiach Wschodu, a zatem judaizmie, chrześcijaństwie, buddyzmie i hinduizmie. Religie monoteistyczne posiadają pewne wspólne elementy w zakresie życia rodzinnego, co nie oznacza, że w pozostałych tradycjach religijnych małżeństwo nie jest ważnym elementem życia społecznego. |
Pełny opis: |
1. Podstawowe wiadomości o małżeństwie i rodzinie - definicja socjologiczna, znaczenie społeczne 2. Małżeństwo i rodzina w ujęciu biblijnym Starego i Nowego Testamentu 3. Małżeństwo i rodzina w tradycji chrześcijańskiej: a) katolickiej b) prawosławnej c) protestanckiej 4. Małżeństwo i rodzina w judaizmie 5. Małżeństwo i rodzina w islamie 6. Małżeństwo i rodzina w buddyzmie 7. Małżeństwo i rodzina w hinduizmie |
Literatura: |
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu – wydanie dowolne; Koran – wydanie dowolne; K. Ahmad, Rodzina w islamie, Wrocław 2002. M. Zyzik, Małżeństwo w prawie muzułmańskim, Warszawa 2003. W. Pałubicki, J. Iluk, Małżeństwo w dawnym judaizmie i starożytnym chrześcijaństwie, Gdańsk 1995. W. Pałubicki, Małżeństwo i rodzina w świetle Talmudu, Gdańsk 2002. A. Piwko, Muzułmańskie prawo rodzinne. Sposoby rozwiązania małżeństwa w islamie oraz zasady dziedziczenia majątku – „Nurt SVD” 1 (2013), s. 204-234. A. Piwko, Rozwód w islamie – „Nurt SVD” wydanie specjalne 2013, s. 37-49. A. Piwko, Status mężczyzny w islamie – „Collectanea Theologica” 80 (2010), z. 3, s.184-195. A. Piwko, Mąż i ojciec w islamie – „Collectanea Theologica” 81 (2011) z. 2, s. 153-167. A. Piwko, Buddyjskie postrzeganie małżeństwa i rodziny – „Nurt SVD”, z. 1, 2010, s.175-190. A. Piwko, Małżeństwo w islamie – „Nurt SVD”, z. 2, 2009, s.101-130. A. Piwko, Muzułmańscy rodzice – „Nurt SVD”, z. 1, 2010, s. 157-173. A. Piwko, Dziecko w islamie – „Collectanea Theologica” 79 (2009), z. 4, s. 121-131. A. Piwko, Małżeństwo chrześcijańsko–muzułmańskie, „Nurt SVD”, z.1, 2009, s. 96-104. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
- student ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących życie rodzinne i małżeńskie w religiach świata; - student ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach, historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych w wymiarze międzykulturowym; - student rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z różnych środowisk i kultur; - student ma świadomość tradycji i dziedzictwa kulturowego świata wieloreligijnego, a zwłaszcza tradycji judeochrześcijańskiej, arabsko-muzułmańskiej oraz hinduskiej i buddyjskiej; |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena bardzo dobra - student zna całość, złożonego zagadnienia związanego z życiem rodzinnym i małżeńskim - praca egzaminacyjna na poziomie 85% ocena dobra - student potrafi wyjaśnić czym jest małżeństwo w poszczególnych tradycjach religijnych, umie scharakteryzować odmiany w różnych krajach i regionach geograficznych świata, ale myli pojęcia - praca egzaminacyjna na poziomie 75% ocena dostateczna - student słabo zna podstawowe zagadnienia dotyczące życia rodzinnego, nie potrafi wyjaśnić różnic - praca egzaminacyjna na poziomie 60% ocena niedostateczna - student nie posiada wiedzy na temat małżeństwa i rodziny w wybranych religiach, nie potrafi wyjaśnić terminologii, zagadnień, nie potrafi przyporządkować osób, nie potrafi scharakteryzować życia społecznego w konkretnych państwach - praca pisemna poniżej 56% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.