Psychologia rozwojowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-SBL-PR1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa |
Jednostka: | Wyższe Seminarium Duchowne w Białymstoku |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TnMA_W03 - zna wybrane koncepcje antropologiczne oraz ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka i jego uwarunkowań biologicznych, psychiczno-duchowych i społecznych TnMA_W08 - posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej, a także katechetycznej oraz o specyfice funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych TnMA_W10 - posiada wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogiczno-katechetycznej (przedszkola, szkoły ogólnodostępne, szkoły specjalne, oddziały integracyjne) TnMA_U02 - potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i psychologii w powiązaniu z teologią w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, katechetycznych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań TnMA_K06- odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, planuje i wykonuje działania pedagogiczno-katechetyczne |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Podstawowy Cele przedmiotu: Rozpoznawanie i opis prawidłowości ustalonych przez psychologię rozwojową. Aplikowanie wiedzy psychologicznej w oddziaływaniach pedagogicznych i duszpasterskich. Wymagania wstępne: Podstawowe wiadomości w zakresie: Psychologii ogólnej, Psychologii osobowości. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1.Jak skutecznie wspomagać rozwój? 2.Jak rozpoznawać problemy rozwojowe? 3.Ja rozpoznawać potencjał rozwojowy? 4.Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać zagrożenia rozwojowe? 5.Wiek poniemowlęcy. Jak rozpoznać zagrożenia rozwojowe? 6.Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać zagrożenia rozwojowe? 7.Wiek szkolny. Jak rozpoznać zagrożenia rozwojowe? 8.Okres dorastania. Jak rozpoznać zagrożenia rozwojowe? 9.Okres wczesnej dorosłości. Ja rozpoznać zagrożenia rozwojowe? 10.Środkowy okres dorosłości. Ja rozpoznać zagrożenia rozwojowe? 11.Okres późnej dorosłości. Ja rozpoznać zagrożenia rozwojowe? 12.Okres senioralny. Trendy rozwojowe. 13.Psychologia rehabilitacji. 14.Niepełnosprawność. 15.Ograniczenia psychologiczne osób upośledzonych. Metody oceny: - warunki uzyskania zaliczenia:przygotowanie referatu. - forma zaliczenia:kolokwium. |
Literatura: |
1.Brzezińska A.I. (2005), Psychologiczne portrety człowieka. 2.Sternberg J (2000), Wprowadzenie do psychologii 3.Strelau J. (2000), Psychologia. 4.Zimbardo P. (2006), Psychologia i życie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.