Didactics
General data
Course ID: | WT-SGD-DY |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Didactics |
Name in Polish: | Dydaktyka |
Organizational unit: | Higher Theological Seminary in Gdańsk |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Dydaktyka ogólna analizuje naukę o procesie nauczania-uczenia się w sposób ponadprzedmiotowy, formułując na tej podstawie określone zasady i reguły. Przedmiotem jej badań jest proces nauczania-uczenia się, łącznie z czynnikami, które go wywołują, warunkami, w jakich przebiega, a także rezultatami, do których prowadzi. Są to czynności nauczycieli i uczniów w ich wzajemnym związku, jak również treściowe składniki kształcenia oraz społeczno-materialne środowisko, w którym te czynności przebiegają. Dydaktyka (prowadzona według 'Ratio institutionis sacerdotalis pro Polonia' z 1998 roku) jest podporządkowana określonym celom, zawiera adekwatną do nich treść i jest realizowana przy pomocy różnorodnych metod, środków i form organizacyjnych. Opanowanie sztuki nauczania-uczenia się w posłudze kapłańskiej powinno stać się mistrzowską ars artium et scientia scientiarum. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Zagadnienia wstępne (1): rozumienie dydaktyki ogólnej i dydaktyki szczegółowej; korelacje między dydaktyką a katechetyką; składniki przedmiotu badań dydaktyki ogólnej. 2. Etos nauczyciela (1): powołanie pedagoga i wychowawcy, kwalifikacje i warsztat pracy, podnoszenie kwalifikacji i samokształcenie: dar - zadanie - odpowiedzialność. 3. Dydaktyka w perspektywie komunikacji interpersonalnej (2): relacje personalistyczne; antypedagogika; współczesne modele pedagogiki spotkania; pedagogiczne uprzedmiotowienie podmiotu (relacyjność dydaktyczna). 4. Nauczanie w zarysie historycznym (2): J. A. Komeński, H. Pestalozzi, J. F. Herbart, J. Dewey, C. Freinet. 5. Dynamika procesu nauczania-uczenia się (2): główne rewolucje w zakresie metod nauczania: instytucjonalizm, słowo mówione i pisane, druk oraz automatyzacja i komputeryzacja pracy dydaktycznej; współzależności układu zmienna zależna - zmienna niezależna a efektywność kształcenia. 6. Główne zasady nauczania (4): poglądowości, przystępności w nauczaniu, świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie nauczania-uczenia się, systematyczności, trwałości wiedzy uczniów (wykres krzywej zapominania), operatywności wiedzy uczniów, wiązania teorii z praktyką. 7. Pojęcie metod dydaktycznych i ich podstawowa klasyfikacja (2): metody słowne (akroamatyczna, erotematyczna, heureza, naturalne i sztuczne); klasyfikacja metod nauczania: metody oglądowe (oparte na obserwacji), metody oparte na posługiwaniu się słowem, metody oparte na działalności praktycznej uczniów, metody gier dydaktycznych; metody nauczania a główne rodzaje zadań dydaktycznych; kryteria doboru metod nauczania (wykład, referaty, dyskusje, rozwiązywanie problemów, gry symulacyjne). 8. Stosowanie środków dydaktycznych (2): pojęcie i funkcje środków dydaktycznych, podział środków dydaktycznych: środki wzrokowe, słuchowe, wzrokowo-słuchowe; środki dydaktyczne a maszyny dydaktyczne - uwagi metodyczne; środki audiowizualne; środki masowego przekazu i ich wykorzystanie w dydaktyce. 9. Metody badań dydaktycznych (2): pojęcie metody badań dydaktycznych (obserwacja, eksperyment pedagogiczny, wywiad, ankieta, analiza dokumentacji, analiza statystyczna) oraz narzędzi badawczych (kwestionariusz wywiadu, testy psychologiczne, skale postaw, arkusz obserwacji). 10. Organizacja nauczania w szkole (2): pojęcie zasad organizacji i ich główne kryteria doboru. 11. Zasady dydaktyki stosowane wobec uczniów trudnych i opóźnionych w nauce (2): pojęcie dysfunkcyjności, opóźnienia intelektualnego i umysłowego; trudności w katechezie; praca z uczniem trudnym; praca z uczniem uzdolnionym. 12. Specyfika dydaktyki poszczególnych przedmiotów (2): przedmiot, metoda i cel poszczególnych lekcji; metodyka nauczania a efektywność; ewaluacja dydaktyczna. 13. Programowanie wychowawcze i dydaktyczne (2): cele wychowawcze i dydaktyczne, zasady metody dydaktycznej, oceny. 14. Niepowodzenia szkolne (2): przyczyny społeczno-ekonomiczne, przyczyny biopsychiczne, przyczyny dydaktyczne, profilaktyka pedagogiczna, diagnoza pedagogiczna, terapia pedagogiczna. 15. Formy organizacyjne nauczania (2): nauczanie jednostkowe (indywidualne), nauczanie zbiorowe (grupowe); zdolności uczniów; treści nauczania a tempo pracy uczniów; modele dydaktyczne, lekcja i jej struktura oraz zajęcia pozaszkolne. Warunki zaliczenia: znajomość materiału przedstawionego podczas wykładów i treści lektur obowiązkowych (kolokwium) oraz napisanie pracy i jej prezentacja. |
Bibliography: |
(in Polish) Lektury obowiązkowe: Sobór Watykański II, Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim Gravissimum educationis (1965). Statuty III Synodu Gdańskiego. Misja ewangelizacyjna Kościoła Gdańskiego na początku nowego tysiąclecia. Posługa nauczania i wychowania, Gdańsk 2001. Wybrana literatura przedmiotu: Cichosz W., Między nagrodą a karceniem: rola systemów motywacyjnych w edukacji, red. E. Wójcik, 'Gdyński Kwartalnik Oświatowy', 2004, nr 1, s. 64-68. Cichosz W., Dysfunkcyjność społeczna - subkultury młodzieżowe, red. M. Bała, 'Studia Gdańskie', 2004, t. XVII, s. 191-198. Drączkowski F., Poza Kościołem nie ma zbawienia. Ujęcie graficzne, Pelplin 2008. Kraszewski J., Metody katechetyczne w świetle Dyrektorium ogólnego o katechizacji, w: Katecheza Kościoła w świetle Dyrektorium ogólnego o katechizacji, Kraków 1999, s. 155-165. Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1995. Mitek E., Pedagogika dla teologów, Wrocław 2002. Nagórny J., Dziecko wśród mediów. Wychowanie w rodzinie do korzystania ze środków społecznego przekazu, Częstochowa 2004. Okoń W., Słownik pedagogiczny, Warszawa 1992. Wójcik E., Metody aktywizujące w pedagogice grup, Kraków 2000. Żmudziński W., Metodologia uczenia się, Poznań 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student definiuje dydaktykę ogólną i szczegółową oraz opisuje jej składniki. Objaśnia modele nauczania zaprezentowane w trakcie wykładu. Sporządza wykaz różnych metod dydaktycznych i wyjaśnia sposoby ich wykorzystania. Identyfikuje metody dydaktyczne i metody badań dydaktycznych. Tłumaczy główne zasady nauczania. Dostrzega potrzebę samokształcenia i współpracy we wspólnocie. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Wojciech Cichosz | |
Group instructors: | Wojciech Cichosz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Wojciech Cichosz | |
Group instructors: | Wojciech Cichosz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.