Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Philosophical Anthropology

General data

Course ID: WT-SLD-AF
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Philosophical Anthropology
Name in Polish: Antropologia filozoficzna
Organizational unit: Higher Theological Seminary in Łódź
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu: Wykład kursoryczny, podstawowy

Cele przedmiotu: Celem nauczania przedmiotu jest przyswojenie przez słuchaczy podstawowej wiedzy filozoficznej o człowieku oraz sposobach uprawiania refleksji filozoficzno-antropologicznej, nabycie umiejętności problematyzowania jestestwa ludzkiego jako przedmiotu namysłu filozoficznego. Celem pierwszej częśći wykładu będzie charakterystyka epistemologiczno-metodologiczna tej dyscypliny filozoficznej, zmierzajaca do ukazania różnych sposobów filozofowania nt. człowieka oraz do wyboru najbardziej doniosłego podejścia. W drugiej częśći wykładu problemem będzie podstawowe doświadczenie egzystencjalne człowieka jako źródła wiedzy nt. wyjątkowości czlowieka. W części trzeciej, z szerokim wykorzystaniem historycznych odpowiedzi przedyskutowanych w świetle doświadczenia podstawowego, zostanie zarysowana metafizyka człowieka i metafizyka osoby.

Wymagania wstępne: znajomość filozofii bytu, teorii poznania, ogólnej metodologii nauk.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1.W poszukiwaniu znaczenia nazwy "osoba", Nazwa "osoba" jako kategoria antropologiczna.

2.Chrześcijański kontekst formułowania się teorii osoby: antropologiczny wymiar doświadczenia chrześcijańskiego

3.Biblijne rozumienie człowieka jako osoby – hebrajskie a greckie postrzeganie człowieka

4.Analiza podstawowych określeń antropologicznych języka hebrajskiego

5.Objawienie judeo-chrześcijańskie jako wyzwanie dla filozofii

6.Patrystyczne poszukiwania: teologiczny kontekst teorii osoby

7.Chrystologia oparta na schemacie Logos-sarx. Św. Ireneusz i Tretulian.

8.Chrystologia Orygenesa

9.Rozróżnienie natury i osoby. Ojcowie Kapadoccy.

10.Dogmat trynitarny i dogmat chrystologiczny: osoba jako kategoria dywersyfikacyjna i unifikacyjna.

11.Definicje osoby: Boecjańska definicja osoby

12.Definicje osoby: Ryszarda od św. Wiktora definicja osoby

13.Definicje osoby: Bonawenturiańska i Tomaszowa definicja osoby.

14.Określenie osoby w nawiązaniu do integralnie rozumianej tradycji

15.Godność jako indywidualny sposób istnienia w naturze rozumnej ontyczną podstawą osoby

Metody oceny:

Metody oceny: Kolokwium pisemne z lektury tekstów R. Spaemanna i Ch. Taylora. Egzamin z tresci wykładu.

Bibliography: (in Polish)

1.Cz. Bartnik, Personalizm, Lublin: Oficyna Wyd. „Czas” 1995.

2.W. Kasper, Jezus Chrystus, Warszawa: PAX 1983.

3.M. A. Krąpiec, Ja – Człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Lublin: RW KUL 1991.

4.H. Pietras, Początki teologii Kościoła, Kraków: WAM 2000.

5.R. Spaemann, Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Warszawa: Oficyna Naukowa 2001.

6.Ch. Schönborn, Bóg zesłał Syna Swego. Chrystologia, Poznań: Pallotinum 2002.

7.Ch. Taylor, Żródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, Warszawa: PWN 2001.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)