Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Ethics

General data

Course ID: WT-SLD-ETYK
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Ethics
Name in Polish: Etyka
Organizational unit: Higher Theological Seminary in Łódź
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Ukazanie specyfiki sfery moralnej i filozoficzne próby jej zrozumienia i objaśnienia. Etyka empirystyczna jako przykład zakwestionowania autonomii sfery moralnej i jej krytyka na przykładzie filozofii transcendentalnej.

Full description: (in Polish)

1. Zagadnienia wstępne: elementy sfery moralnej, przedrozumienie, etymologia.

2. Etyka empirystyczna: hedonizm, utylitaryzm.

3. Filozofia transcendentalna jako alternatywa dla utylitaryzmu.

4. Sumienie: conscientia, synderesis, lex naturalis, autonomia.

5. Norma i etyczność: konieczność norm, ustanawianie norm.

6. Pojęcie cnoty: Platon, Arystoteles, Tomasz z Akwinu, MacIntyre.

7. Relatywizacje sfery moralnej: Marks, Nietzsche, Freud.

8. Elementy etyki analitycznej: intuicjonizm, emotywizm.

Bibliography: (in Polish)

Podstawowa:

MacIntyre A., Krótka historia etyki, Warszawa 1995.

Ricken F., Etyka ogólna, Kęty 2001.

Styczeń T., Wprowadzenie do etyki, Lublin 1995.

Styczeń T.– Merecki J., ABC etyki, Lublin 1996.

Szostek A., Pogadanki z etyki, Częstochowa 1993.

Uzupełniająca:

Andersen S., Wprowadzenie do etyki, Warszawa 2003.

Anzenbacher A., Wprowadzenie do etyki, Kraków 2008.

Aszyk P., Konflikty moralne a etyka, Kraków 1998.

Biesaga T., Zarys metaetyki, Kraków 1996.

Brandt R., Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki, Warszawa 1996.

Bourke V., Historia etyki, 1994.

Filek J., Filozofia jako etyka, Kraków 2001.

Gorczyca J., Zarys etyki fundamentalnej, Kraków 2014.

MacIntyre A., Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, Warszawa 1996.

McInerny R., Zagadnienie etyki chrześcijańskiej, Kęty 2004.

Pawlica J., (red.), Etyka. Zarys, Kraków 1992.

Podrez E., Historia etyki, Warszawa 1998;

Russ J., Współczesna myśl etyczna, Warszawa 2006.

Svend A., Wprowadzenie do etyki, Warszawa 2003.

Styczeń T., Zarys etyki, Lublin, 1974.

Szewczyk W., Kim jest człowiek, Tarnów 1994.

Ślipko T., Historia etyki etyki w zarysie, Kraków 2010.

Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 1974.

Wojtyła K., Elementarz etyczny, Wrocław 2000.

Vardy P.– Grosch P., Etyka, Warszawa 1995.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student rozumie na czym polega specyfika sfery moralności; wie czym jest etyka; potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia z zakresu etyki i podać znaczenia właściwych jej terminów. Student uznaje wagę refleksji nad tematami etycznymi we wszystkich dziedzinach życia. Potrafi dostrzegać dylematy moralne w życiu i właściwie je analizować.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin ustny z wykładu: oceniana jest umiejętność poruszania się po problematyce przedstawionej na wykładach i stosowania teorii do praktycznych dylematów moralnych oraz aktywność na wykładach (pytania studenta i odpowiedzi na pytania wykładowcy).

Kryteria oceny: ocena dostateczna-50% poprawnych odpowiedzi, ocena dobra-70% poprawnych odpowiedzi, ocena bardzo dobra-90% poprawnych odpowiedzi

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)