Ethics
General data
Course ID: | WT-SLD-ETYK |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Ethics |
Name in Polish: | Etyka |
Organizational unit: | Higher Theological Seminary in Łódź |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Ukazanie specyfiki sfery moralnej i filozoficzne próby jej zrozumienia i objaśnienia. Etyka empirystyczna jako przykład zakwestionowania autonomii sfery moralnej i jej krytyka na przykładzie filozofii transcendentalnej. |
Full description: |
(in Polish) 1. Zagadnienia wstępne: elementy sfery moralnej, przedrozumienie, etymologia. 2. Etyka empirystyczna: hedonizm, utylitaryzm. 3. Filozofia transcendentalna jako alternatywa dla utylitaryzmu. 4. Sumienie: conscientia, synderesis, lex naturalis, autonomia. 5. Norma i etyczność: konieczność norm, ustanawianie norm. 6. Pojęcie cnoty: Platon, Arystoteles, Tomasz z Akwinu, MacIntyre. 7. Relatywizacje sfery moralnej: Marks, Nietzsche, Freud. 8. Elementy etyki analitycznej: intuicjonizm, emotywizm. |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa: MacIntyre A., Krótka historia etyki, Warszawa 1995. Ricken F., Etyka ogólna, Kęty 2001. Styczeń T., Wprowadzenie do etyki, Lublin 1995. Styczeń T.– Merecki J., ABC etyki, Lublin 1996. Szostek A., Pogadanki z etyki, Częstochowa 1993. Uzupełniająca: Andersen S., Wprowadzenie do etyki, Warszawa 2003. Anzenbacher A., Wprowadzenie do etyki, Kraków 2008. Aszyk P., Konflikty moralne a etyka, Kraków 1998. Biesaga T., Zarys metaetyki, Kraków 1996. Brandt R., Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki, Warszawa 1996. Bourke V., Historia etyki, 1994. Filek J., Filozofia jako etyka, Kraków 2001. Gorczyca J., Zarys etyki fundamentalnej, Kraków 2014. MacIntyre A., Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, Warszawa 1996. McInerny R., Zagadnienie etyki chrześcijańskiej, Kęty 2004. Pawlica J., (red.), Etyka. Zarys, Kraków 1992. Podrez E., Historia etyki, Warszawa 1998; Russ J., Współczesna myśl etyczna, Warszawa 2006. Svend A., Wprowadzenie do etyki, Warszawa 2003. Styczeń T., Zarys etyki, Lublin, 1974. Szewczyk W., Kim jest człowiek, Tarnów 1994. Ślipko T., Historia etyki etyki w zarysie, Kraków 2010. Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 1974. Wojtyła K., Elementarz etyczny, Wrocław 2000. Vardy P.– Grosch P., Etyka, Warszawa 1995. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student rozumie na czym polega specyfika sfery moralności; wie czym jest etyka; potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia z zakresu etyki i podać znaczenia właściwych jej terminów. Student uznaje wagę refleksji nad tematami etycznymi we wszystkich dziedzinach życia. Potrafi dostrzegać dylematy moralne w życiu i właściwie je analizować. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin ustny z wykładu: oceniana jest umiejętność poruszania się po problematyce przedstawionej na wykładach i stosowania teorii do praktycznych dylematów moralnych oraz aktywność na wykładach (pytania studenta i odpowiedzi na pytania wykładowcy). Kryteria oceny: ocena dostateczna-50% poprawnych odpowiedzi, ocena dobra-70% poprawnych odpowiedzi, ocena bardzo dobra-90% poprawnych odpowiedzi |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.