Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Dogmatic Theology

General data

Course ID: WT-SLD-TDC1
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Dogmatic Theology
Name in Polish: Teologia dogmatyczna
Organizational unit: Higher Theological Seminary in Łódź
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Learning outcome code/codes:

(in Polish) TMA_W06, TMA_W13, TMA_U01, TMA_U04, TMA_K08,


Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany.

Cele przedmiotu: Systematyzacja podstawowych zagadnień analizowanych w kluczu rozwoju historyczno-dogmatycznego.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1. Biblijne podstawy zagadnienia łaski

2. Rozwój historyczno-dogmatyczny problematyki

3. Spór Augustyna z Pelagiuszem

4. Kontrowersja reformacyjna i Sobór Trydencki

5. Dyskusja poreformacyjna

6. Dialog ekumeniczny i "Wspólna Deklaracja o usprawiedliwieniu" (1999).

Metody oceny:

Kolokwium z materiału określonego w podręczniku (G. Greshake, Wprowadzenie do nauki o łasce, Kraków 2005).

Bibliography: (in Polish)

J. Deujat, Łaska i my. Psychologia łaski Bożej, IW Pax, Warszawa 1967.

G. Grashake, Wprowadzenie do nauki o łasce, przeł. S. Jopek, WAM, Kraków 2005.

R. Guardini, O istocie chrześcijaństwa, Znak, Kraków 2000.

G. Kraus, Nauka o łasce.Zbawienie jako łaska, (Podręcznik Teologii Dogmatycznej), Wyd. M., Kraków 1999.

A. Napiórkowski, Usprawiedliwiedliwienie grzesznika. Czy potępienia doktrynalne z XVI w. zachowują nadfal swoją ważność?, Kraków 1998.

D. Oko, Łaska i wolność. Łaska w Biblii, nauczaniu Kościoła i teologii współczesnej, Kraków 1997.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej. Ma pogłębioną wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych w zakresie teologii oraz ogólną wiedzę o nich w zakresie filozofii. Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. Posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych. Interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1)Ek_1: potrafi kompetentnie korzystać z terminologii i zna zagadnienia poruszane w ramach wykładu

- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji

- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia, stanowiące treść wykładu

- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe problemy zawarte w wykładzie z uwzględnieniem przyjętych systematyzacji i kontekstu historycznego

- na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę teologicznych dla oceny rożnych współczesnych problemów

2)Ek-2: potrafi prezentować i dyskutować treści zawarte w wykładzie;

- na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w najprostszy sposób odnieść się do treści zawartych w wykładzie

- na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy zawarte w wykładzie

na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań

na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę

3)EK-3

na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu zagadnień teologicznych zawartych w wykładzie na sposób rozumienia świata przez człowieka

na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy trynitarno-kreatologiczne, często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe

na ocenę 4 (db) dostrzega zachodzące procesy społeczne i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje

na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy.

Egzamin ustny na koniec semestru

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z

testu: dst-dst plus - 50-60%, db-db plus - 60-85%, bdb - 85-100%

obecności na zajęciach: dst - od 60%, db 60-95%, bdb - 95-100%

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)