Dogmatic Theology
General data
Course ID: | WT-SLD-TDC1 |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Dogmatic Theology |
Name in Polish: | Teologia dogmatyczna |
Organizational unit: | Higher Theological Seminary in Łódź |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) TMA_W06, TMA_W13, TMA_U01, TMA_U04, TMA_K08, |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany. Cele przedmiotu: Systematyzacja podstawowych zagadnień analizowanych w kluczu rozwoju historyczno-dogmatycznego. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Biblijne podstawy zagadnienia łaski 2. Rozwój historyczno-dogmatyczny problematyki 3. Spór Augustyna z Pelagiuszem 4. Kontrowersja reformacyjna i Sobór Trydencki 5. Dyskusja poreformacyjna 6. Dialog ekumeniczny i "Wspólna Deklaracja o usprawiedliwieniu" (1999). Metody oceny: Kolokwium z materiału określonego w podręczniku (G. Greshake, Wprowadzenie do nauki o łasce, Kraków 2005). |
Bibliography: |
(in Polish) J. Deujat, Łaska i my. Psychologia łaski Bożej, IW Pax, Warszawa 1967. G. Grashake, Wprowadzenie do nauki o łasce, przeł. S. Jopek, WAM, Kraków 2005. R. Guardini, O istocie chrześcijaństwa, Znak, Kraków 2000. G. Kraus, Nauka o łasce.Zbawienie jako łaska, (Podręcznik Teologii Dogmatycznej), Wyd. M., Kraków 1999. A. Napiórkowski, Usprawiedliwiedliwienie grzesznika. Czy potępienia doktrynalne z XVI w. zachowują nadfal swoją ważność?, Kraków 1998. D. Oko, Łaska i wolność. Łaska w Biblii, nauczaniu Kościoła i teologii współczesnej, Kraków 1997. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej. Ma pogłębioną wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych w zakresie teologii oraz ogólną wiedzę o nich w zakresie filozofii. Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. Posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych. Interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1)Ek_1: potrafi kompetentnie korzystać z terminologii i zna zagadnienia poruszane w ramach wykładu - na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji - na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia, stanowiące treść wykładu - na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe problemy zawarte w wykładzie z uwzględnieniem przyjętych systematyzacji i kontekstu historycznego - na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę teologicznych dla oceny rożnych współczesnych problemów 2)Ek-2: potrafi prezentować i dyskutować treści zawarte w wykładzie; - na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w najprostszy sposób odnieść się do treści zawartych w wykładzie - na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy zawarte w wykładzie na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę 3)EK-3 na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu zagadnień teologicznych zawartych w wykładzie na sposób rozumienia świata przez człowieka na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy trynitarno-kreatologiczne, często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe na ocenę 4 (db) dostrzega zachodzące procesy społeczne i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy. Egzamin ustny na koniec semestru Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z testu: dst-dst plus - 50-60%, db-db plus - 60-85%, bdb - 85-100% obecności na zajęciach: dst - od 60%, db 60-95%, bdb - 95-100% |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.