Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Dogmatic theology - introduction in theology

General data

Course ID: WT-SLD-TDW
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Dogmatic theology - introduction in theology
Name in Polish: Teologia dogmatyczna-wprowadzenie do teologii
Organizational unit: Higher Theological Seminary in Łódź
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Teologia jest systematyczną refleksją na Pismem świętym, źródłem Objawienia i nad świadomością wiary dzisiejszego człowieka. Teologia konfrontuje jedno z drugim, starając się iść szlakiem wytyczonym przez całą chrześcijańską Tradycję. Przy czym zastanawia się także nad sobą samą: nad swą naturą, funkcją spełnianą przez siebie w Kościele i w kulturze, nad swoimi metodami postępowania badawczego. Dzisiejsza żywotność teologii, stawianie przez nią wielu kwestii na nowo, wiąże się mocno z Soborem Watykańskim II. Tenże Sobór postulował, by teologowie umieli "wieczne prawdy Objawienia" stosować do zmiennych warunków ludzkiego życia i głosić je w sposób dostępny dla współczesnych ludzi (DFK 16).

Full description: (in Polish)

1. Pojęcie i przedmiot teologii; 2. Dogmatyka w systemie teologii

3. Zadania i metoda dogmatyki; 4. Objawienie jako obiektywna podstawa poznania teologicznego; 5. Wiara jako subiektywna podstawa poznania teologicznego; 6. Refleksja nad wiarą w historii teologii i w Magisterium Kościoła; 7. Instancje Kościoła świadczące o wierze; 7.1. Pismo święte jako teologiczne źródło poznania; 7.2. Tradycja i Urząd Nauczycielski Kościoła; 7.3. Teologia naukowa; 7.4. Zmysł wiary wierzących

Bibliography: (in Polish)

W. Beinert, Teologiczna teoria poznania, Wyd. M., Kraków 1998.

W. Kasper, Rzeczywistość wiary, Pax, Warszawa 1979; Z. J. Kijas, Wprowadzenie do myślenia teologicznego, Wyd. WAM, Kraków 2005; St. C. Napiórkowski, Jak uprawiać teologię?, Wrocław 1994; A. Zuberbier, Teologia dzisiaj, Katowice 1975.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza: TMA-W01: Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia. TMA_W03: Zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie. Umiejętności: TMA_U10: Umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny. TMA_U14: Potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej. Kompetencje społeczne: TMA_K02: rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny.

2 ECTS

Udział w zajęciach – 30 godz.,

przygotowanie do zajęć – 5 godz.,

przygotowanie do zaliczenia – 5 godz.,

przygotowanie prezentacji i referatów – 10 godz.,

przygotowanie referatów – 10 godz.

(w sumie: 60 godz.)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Zaliczenie pisemne (opracowanie tematu) – 25%

2. Umiejętność umieszczenia hasła encyklopedycznego w internecie – 50%

3. Aktywność na zajęciach – 5%

4. Znajomość zadanych lektur – 20%

1)Ek_1: potrafi kompetentnie korzystać z terminologii i zna zagadnienia poruszane w ramach wykładu

- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji

- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia, stanowiące treść wykładu

- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe problemy zawarte w wykładzie z uwzględnieniem przyjętych systematyzacji i kontekstu historycznego

- na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę teologicznych dla oceny rożnych współczesnych problemów

2)Ek-2: potrafi prezentować i dyskutować treści zawarte w wykładzie;

- na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w najprostszy sposób odnieść się do treści zawartych w wykładzie

- na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy zawarte w wykładzie

na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań

na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę

3)EK-3

na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu zagadnień teologicznych zawartych w wykładzie na sposób rozumienia świata przez człowieka

na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy trynitarno-kreatologiczne, często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe

na ocenę 4 (db) dostrzega zachodzące procesy społeczne i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje

na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy.

Egzamin ustny na koniec semestru

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z

testu: dst-dst plus - 50-60%, db-db plus - 60-85%, bdb - 85-100%

obecności na zajęciach: dst - od 60%, db 60-95%, bdb - 95-100%

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)