Dogmatic theology - introduction in theology
General data
Course ID: | WT-SLD-TDW |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Dogmatic theology - introduction in theology |
Name in Polish: | Teologia dogmatyczna-wprowadzenie do teologii |
Organizational unit: | Higher Theological Seminary in Łódź |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Teologia jest systematyczną refleksją na Pismem świętym, źródłem Objawienia i nad świadomością wiary dzisiejszego człowieka. Teologia konfrontuje jedno z drugim, starając się iść szlakiem wytyczonym przez całą chrześcijańską Tradycję. Przy czym zastanawia się także nad sobą samą: nad swą naturą, funkcją spełnianą przez siebie w Kościele i w kulturze, nad swoimi metodami postępowania badawczego. Dzisiejsza żywotność teologii, stawianie przez nią wielu kwestii na nowo, wiąże się mocno z Soborem Watykańskim II. Tenże Sobór postulował, by teologowie umieli "wieczne prawdy Objawienia" stosować do zmiennych warunków ludzkiego życia i głosić je w sposób dostępny dla współczesnych ludzi (DFK 16). |
Full description: |
(in Polish) 1. Pojęcie i przedmiot teologii; 2. Dogmatyka w systemie teologii 3. Zadania i metoda dogmatyki; 4. Objawienie jako obiektywna podstawa poznania teologicznego; 5. Wiara jako subiektywna podstawa poznania teologicznego; 6. Refleksja nad wiarą w historii teologii i w Magisterium Kościoła; 7. Instancje Kościoła świadczące o wierze; 7.1. Pismo święte jako teologiczne źródło poznania; 7.2. Tradycja i Urząd Nauczycielski Kościoła; 7.3. Teologia naukowa; 7.4. Zmysł wiary wierzących |
Bibliography: |
(in Polish) W. Beinert, Teologiczna teoria poznania, Wyd. M., Kraków 1998. W. Kasper, Rzeczywistość wiary, Pax, Warszawa 1979; Z. J. Kijas, Wprowadzenie do myślenia teologicznego, Wyd. WAM, Kraków 2005; St. C. Napiórkowski, Jak uprawiać teologię?, Wrocław 1994; A. Zuberbier, Teologia dzisiaj, Katowice 1975. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: TMA-W01: Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej wpisz symbol/symbole efektów kształcenia. TMA_W03: Zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie. Umiejętności: TMA_U10: Umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny. TMA_U14: Potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej. Kompetencje społeczne: TMA_K02: rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny. 2 ECTS Udział w zajęciach – 30 godz., przygotowanie do zajęć – 5 godz., przygotowanie do zaliczenia – 5 godz., przygotowanie prezentacji i referatów – 10 godz., przygotowanie referatów – 10 godz. (w sumie: 60 godz.) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Zaliczenie pisemne (opracowanie tematu) – 25% 2. Umiejętność umieszczenia hasła encyklopedycznego w internecie – 50% 3. Aktywność na zajęciach – 5% 4. Znajomość zadanych lektur – 20% 1)Ek_1: potrafi kompetentnie korzystać z terminologii i zna zagadnienia poruszane w ramach wykładu - na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji - na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia, stanowiące treść wykładu - na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe problemy zawarte w wykładzie z uwzględnieniem przyjętych systematyzacji i kontekstu historycznego - na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę teologicznych dla oceny rożnych współczesnych problemów 2)Ek-2: potrafi prezentować i dyskutować treści zawarte w wykładzie; - na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w najprostszy sposób odnieść się do treści zawartych w wykładzie - na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy zawarte w wykładzie na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę 3)EK-3 na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu zagadnień teologicznych zawartych w wykładzie na sposób rozumienia świata przez człowieka na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy trynitarno-kreatologiczne, często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe na ocenę 4 (db) dostrzega zachodzące procesy społeczne i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy. Egzamin ustny na koniec semestru Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z testu: dst-dst plus - 50-60%, db-db plus - 60-85%, bdb - 85-100% obecności na zajęciach: dst - od 60%, db 60-95%, bdb - 95-100% |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.