Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Logic

General data

Course ID: WT-SLF-LO1
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Logic
Name in Polish: Logika
Organizational unit: Higher Theological Seminary of the Franciscan in Łódź
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 OR 3.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Short description:

This course is an introduction into the elements of formal logic, semiotics and theory of reasoning. After a brief discussion of the sign, its nature and relationships (to the signified reality to the users and to other signs), and language as a semantic system, the focus moves towrds the general problems of inference. A deductive and reductive type of inference is identified, the former being the proper logical (necessary) sort of inference. Formal logic is identified as the study concerned with fixing the necessary laws of inference. The classical propositional calculus is focused upon next as the theory that fixes the laws of inference between propositions based exclusively and entirely upon the truth values of propositional expressions. Truth functional propositional operators (negation, conjunction, alternative)

Full description: (in Polish)

1. Znak, języka jako system znaków, relacje języka (do świata, do użytkowników, wewnętrzne (syntaktyczne) relacje języka); rodzaje i funkcje języka.

2. Kategorie składniowe (syntaktyczne) języka, rodzaje funktorów i ich indeksacja; nazwy, ich rodzaje; funkcje, relacje między zakresami nazw, definicje i ich rodzaje, pojęcie zdania w sensie logicznym.

3. Pojęcie wynikania logicznego, prawa logicznego, formy zdaniowej; wnioskowanie, dedukcja i redukcja jako podstawowe typy wnioskowania, schematy wnioskowań, reguły wnioskowań, język i metajęzyk.

4. Logika klasyczna, logika zdań i logika nazw, język logiki klasycznej, zmienne i stałe logiczne; pojęcie funkcji prawdziwościowej, funktory prawdziwościowe: negacja, koniunkcja, alternatywa, alternatywa wykluczająca (rozłączna), dysjunkcja, łączna negacja, implikacja, równoważność, charakterystyka prawdziwościowa wymienionych funktorów za pomocą matryc zerojedynkowych; implikacja a okres warunkowy; implikacja a wynikanie logiczne; pojęcie implikacji ścisłej.

5. Założeniowe ujęcie klasycznego rachunku zdań (wg. J. Słupecki, L. Borkowski, Elementy logiki matematycznej i teorii mnogości, Warszawa 1963), pojęcia dowodu założeniowego wprost i nie wprost, reguły konstruowania dowodów założeniowych wprost i nie wprost; dowody zwykłe tez klasycznego rachunku zdań wprost i nie wprost; reguły dołączania nowych wierszy do dowodu: pierwotne i wtórne. Reguły pierwotne: odrywania, dołączania i opuszczania koniunkcji, dołączania i opuszczania alternatywy, dołączania i opuszczania równoważności, dołączania i opuszczania dysjunkcji.

6. Dowody niektórych tez i reguł wtórnych dołączania nowych wierszy do dowodu w klasycznym rachunku zdań ujętym założeniowo; dowody praw: sprzeczności, sylogizmu hipotetycznego, modus ponens, eksportacji-importacji, transpozycji, negowania koniunkcji, negowania alternatywy, mnożenia implikacji stronami. Reguły wtórne dołączania nowych wierszy do dowodu: dołączania i opuszczania podwójnej negacji, reguła modus tollens, reguła dołączania implikacji (na podstawie założenia dodatkowego), reguły odrywania dla równoważności. Nowa reguła budowania dowodów założeniowych: reguła budowania dowodów rozgałęzionych.

7. Omówienie niektórych ujęć aksjomatycznych klasycznego rachunku zdań; aksjomatyka Łukasiewicza; aksjomaty, terminy pierwotne, reguły dowodzenia, opisy dowodów, definicje terminów wtórnych (przez zastąpienie odpowiednich wyrażeń sformułowanych za pomocą terminów pierwotnych); przykładowe dowody niektórych tez klasycznego rachunku zdań w systemie Łukasiwwicza; aksjomatyki Russella-Whiteheada oraz Nicoda-Łukasiewicza. Cechy formalne poprawnie zbudowanych systemów aksjomatycznych: niesprzeczność, rozstrzygalność, niezależność aksjomatyki, problem zupełności systemów aksjomatycznych.

8. Klasyczny rachunek kwantyfikatorów w ujęciu węższym (węższy rachunek predykatów): język, poprawnie zbudowane wyrażenie węższego rachunku predykatów, stałe logiczne, zmienne; kwantyfikatory o ograniczonym zakresie. Sprawdzanie tez węższego rachunku predykatów za pomocą diagramów Venne'a.

9. Założeniowe ujęcie węższego rachunku predykatów, reguły pierwotne tego rachunku: reguły dołączania i opuszczania kwantyfikatorów; dowody wybranych praw węższego rachunku predykatów: negacji kwantyfikatora ogólnego i negacji kwantyfikatora szczegółowego, niektóre prawa rozkładania kwantyfikatorów.

10. Rozszerzenie węższego rachunku predykatów o funktor identyczności; własności identyczności (zwrotność, symetryczność, przechodniość), zastosowanie identyczności w dowodach

11. Tradycyjna (Arystotelesowska) logika nazw; stałe i zmienne charakterystyczne dla tradycyjnego ujęcia logiki; klasyfikacja sądów zakładana w logice tradycyjnej; założenie niepustości; kwadrat logiczny, jego relacje i reguły wnioskowania dedukcyjnego oparte na tych relacjach; prawa logiki nazw w ujęciu tradycyjnym oraz odpowiadające im prawa węższego rachunku predykatów; prawa konwersji i obwersji w ujęciu tradycyjnym oraz w sformułowaniu logiki współczesnej.

12. Sylogistyka Arystotelesowska jako rachunek logiczny; definicja sylogizmu (w węższym sensie), figury i tryby sylogistyczne; omówienie walentnych trybów figury pierwszej, wybrane dowody (wprost i nie wprost) trybów pozostałych figur do trybów figury pierwszej.

13. Elementy algebry zbiorów; pojęcie zbioru, zbiór uniwersalny, zbiór pusty, terminy pierwotne algebry zbiorów, działania na zbiorach, prawa algebry zbiorów, elementy rachunku relacji; związki algebry zbiorów i logiki nazw.

14. Teoria rozumowań (wnioskowań); rozumowania dedukcyjne i redukcyjne (probabilistyczne), schematy i reguły wnioskowań probabilistycznych, indukcja niezupełna jako szczególny rodzaj redukcji; wnioskowanie z analogii jako połączenie wnioskowania indukcyjnego i dedukcyjnego.

15. Logiczna analiza wypowiedzi w języku potocznym, przykłady; wypowiedzi zdaniowe niepełne, wnioskowania entymematyczne, podstawowe błędy logiczne (ignoratio elenchi, petitio principii, non sequitur, quaternio terminorum, błędne koło w dowodzeniu) popełniane w rozumowaniach

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Tadeusz Kwiatkowski, Logika ogólna, Lublin 1995

2. Ludwik Borkowski, Elementy logiki formalnej, Warszawa 1976

3. Ludwik Borkowski, Wprowadzenie do logiki i teorii mnogości, Lublin 1991

Literatura uzupełniająca

1. Zygmunt Ziembiński, Logika pragmatyczna, Warszawa 2013

2. Jerzy Słupecki, Ludwik Borkowski, Elementy logiki matematycznej i teorii mnogości, Warszawa 1963.

3. Kazimierz Ajdukiewicz, Logika pragmatyczna, Warszawa 1965

4. Tadeusz Czeżowski, Logika dla studiujących nauki filozoficzne, Toruń 1946

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

W zakresie wiedzy:

EK 1; Student zna i posługuje się ze zrozumieniem terminologią klasycznych teorii: logiki zdań, logiki nazw (kwantyfikatorów), teorii rozumowań, semiotyki, algebry zbiorów, zna definicje podstawowych pojęć dotyczących myślenia, uzasadniania i komunikowania (takich jak: język, wnioskowanie, dedukcja, wynikanie logiczne, sprzeczność itp.) oraz wybranych pojęć dotyczących logicznej teorii wnioskowań (jak: rachunek logiczny, dowód, implikacja, koniunkcja, negacja itp.)

W zakresie umiejętności:

EK 2; Student umie posługiwać się poznana aparaturą pojęciową w rozumowaniu, w szczególności potrafi on przeprowadzać dowody wybranych (stosunkowo) prostych tez klasycznych rachunków logicznych oraz analizy wypowiedzi sformułowanych w języku potocznym lub w języku innych typów dyskursu (innych nauk) niż dyskurs należący do nauki logiki.

W zakresie kompetencji społecznych:

EK 3; Student uświadamia sobie wagę kultury logicznej w życiu społecznym, widzi potrzebę krytycyzmu w odniesieniu do wypowiedzi stanowiących rdzeń komunikacji społecznej oraz niezastąpioną rolę analizy logicznej w przeprowadzaniu krytyki takich wypowiedzi.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

EK 1 (student zna i rozumie terminologię klasycznej logiki, semiotyki i teorii rozumowań)

Ndst (2): student nie zna odpowiedniej terminologii w wymaganym zakresie

Dst (3): student posiada jedynie ogólną i bez pełnego zrozumienia znajomość wymaganych terminów i pojęć

Db (4): student posiada dostatecznie rozległą znajomość wymaganych terminów oraz zasadniczo poprawnie potrafi je zdefiniować

Bdb (5): student biegle posługuje się poznanym językiem logiki i semiotyki w swoich wypowiedziach dotyczących różnych spraw, niekoniecznie blisko związanych z kontekstem logiki jako dyscypliny.

EK 2 (student umie zastosować uzyskana wiedzę w dowodzeniu, rozumowaniu oraz analizie wypowiedzi)

Ndst (2): student nie potrafi przeprowadzic nawet prostego dowodu logicznego ani prostej analizy logicznej wypowiedzi

Dst (3): student umie zastosować poznaną metodę dowodzenia jedynie do najprostszych zadań

Db (4): student zasadniczo poprawnie analizuje i dowodzi w odniesieniu do zadań średniego stopnia złożoności

Bdb (5): student swobodnie i biegle przeprowadza dowody i analizy nawet w odniesieniu do problemów niestandardowych i zadań o wysokim stopniu złożoności

EK 3 (student rozumie potrzebę stosowania logiki w życiu społecznym)

Ndst (2): studentowi obce jest zrozumienie wagi kryteriów logicznych w analizie i ocenie wypowiedzi, decyzji i postaw spotykanych w życiu społecznym (jak również osobistym)

Dst (3): student bardzo ogólnie i abstrakcyjnie odnosi poznaną wiedze logiczną do spraw życia, nie odczuwa potrzeby kultury logicznej w życiu społecznym i osobistym

Db (4): student zasadniczo dostrzega wagę kultury logicznej w życiu społeczeństwa i osób, rozumie konieczność unikania niekonsekwencji oraz sprzeczności w działaniu i wypowiadaniu się.

Bdb (5): student widzi w logice kluczową pomoc w rozumieniu i ocenie faktów (wypowiedzi, teorii, decyzji, postaw) tworzących życie społeczeństwa oraz osób.

Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin ustny

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Adam Kwaśniak
Group instructors: Adam Kwaśniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 20 hours more information
Coordinators: Adam Kwaśniak
Group instructors: Adam Kwaśniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)