Philosophical Anthropology
General data
Course ID: | WT-SLO-AF |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Philosophical Anthropology |
Name in Polish: | Antropologia filozoficzna |
Organizational unit: | Higher Theological Seminary in Łomża |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
OR
4.00
(differs over time)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Full description: |
(in Polish) 1. Filozofia człowieka a antropologie empiryczno-opisowe (antropologiczny redukcjonizm: fizycyzm, biologizm, psychologizm, socjologizm, model logizująco-scjentystyczny). 2. Człowiek istotą cielesną (homo somaticus vivens). Poznawalność ciała. Deformujące ujęcia cielesności (deprecjonowanie, absolutyzacja, alienacja). Funkcje cielesności człowieka (epistemologiczno-pragmatyczna, ontologiczna, moralno-religijna). 3. Ontologiczny status cielesności (monizm materialistyczny lub idealistyczno-spirytualistyczny, dualizm skrajny lub umiarkowany). 4. Człowiek istotą wolną (homo liber). Wolność jako: wolność woli (sens ontologiczny); wewnętrzna autonomia i samodoskonalenie (sens psychologiczno-moralny); aktywność i samorealizacja (sens egzystencjalno-pragmatyczny); prawo człowieka (sens społeczny). 5. Charakterystyka życia emocjonalnego człowieka (ujęcia biologizmu materialistycznego, filozofii arystotelesowsko-tomistycznej, fenomenologii). 6. Znaczenie i rola uczuć (apoteoza atrofii uczuć, hipertrofia uczuciowa, wrażliwość emocjonalna). Koncepcje miłości: hedonistyczno-apersonalna, angeliczno-purytańska, integralno-personalistyczna. 7. Praca - ilustracja paradoksów związanych z bytem człowieka (homo artifex). Różne funkcje pracy (ontologiczno-kreacyjna, epistemologiczna, personalistyczno-moralna, społeczna, religijno-soteriologiczna). Humanizm pracy i jej podmiotowy wymiar. 8. Naturalne ubóstwo człowieka i jego niezależność od środowiska. Percepcja czasu i przestrzeni jako specyficzne cechy istoty ludzkiej. Zdolność człowieka do tworzenia symboli: język (homo loquens) i sztuka. 9. Zjawisko poznania naukowego jako fakt specyficznie ludzki. Człowiek jako istota religijna oraz kierująca się prawem moralnym. Inne zjawiska typowe dla człowieka: śmiech, gra, zabawa. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. M. A. Krąpiec, Ja - człowiek, Lublin 1991. 2. M. A. Krąpiec, Człowiek jako osoba, Lublin 2005. 3. S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 1990. 4. S. Kowalczyk, Człowiek w myśli współczesnej, Warszawa 1990. 5. C. Valverde, Antropologia filozoficzna, Poznań 1998. 6. G. Haeffner, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Kraków 2006. 7. I. Bittner, Filozofia człowieka. Zarys dziejów i przegląd stanowisk, Łódź 2000. 8. Ch. Delsol, Czym jest człowieka? Kurs antropologii dla niewtajemniczonych, Kraków 2011. Literatura uzupełniająca: 1. Ch. Delsol, Esej o człowieku późnej nowoczesności, Kraków 2003. 2. F. Facchini, Przygoda człowieka. Przypadek czy stworzenie?, Kraków 2008. 3. M. Drwięga, Ciało człowieka. Studium z antropologii człowieka, Kraków 2005. 4. G. Marcel, Być i mieć, tłum. D. Eska, Warszawa 2001. 5. J. Tischner, Dramat cielesności, „W Drodze”, 8(1985), s. 63-71. 6. Wolność we współczesnej kulturze, red. Z. Zdybicka i inni, Lublin 1997. 7. A. Siemianowski, Człowiek i prawda, Poznań 1986. 8. W. Tatarkiewicz, O szczęściu, Warszawa 1979. 9. Wypisy z ksiąg filozoficznych. O szczęściu. O nieszczęściu, wybór. T. Gadacz, Kraków 1991. 10. I. Zimiński, Zarys ontologii śmierci. Próba filozoficznego opisu istoty śmierci, „Kwartalnik Filozoficzny” 28 (2000)1, s. 129-158. 11. J. Filek, Filozofia odpowiedzialności XX wieku, Kraków 2003. 12. „Do źródeł miłości”. (Filozoficzne i pedagogiczne problemy miłości), red. K. Kalka, Warszawa 1996. 13. K. Bukowski, Oblicza miłości. Szkice z dziejów miłości w nurcie augustiańskim, Kraków 1994. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK_1 student wie, co jest istotą człowieka i jakie są różne koncepcje człowieka i z jakich powodów pojawiają się te różnice, EK_2 zna różne przejawy osobowej aktywności człowieka, Umiejętności: EK_3 student potrafi czytać i interpretuje teksy filozoficzne, EK_4 słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, Kompetencje: EK_5 jest otwarty na możliwość racjonalnej argumentacji w sprawie istoty człowieka i potrafi argumentować za właściwą koncepcją człowieka, EK_6 w życiu społecznych student angażuje się na rzecz promocji godności człowieka od poczęcia aż do naturalnej śmierci. udział w wykładzie - 30 godzin; samodzielne przygotowanie się do egzaminu - 29 godzin; egzamin - 1 godzina; Łącznie 60 godzin - 2 ECTS. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Łukasz Polkowski | |
Group instructors: | Łukasz Polkowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Łukasz Polkowski | |
Group instructors: | Łukasz Polkowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.