Biblical History and Geography
General data
Course ID: | WT-SLO-HGB |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Biblical History and Geography |
Name in Polish: | Historia i geografia biblijna |
Organizational unit: | Higher Theological Seminary in Łomża |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
Type and level of the course: Elementary level. Obligatory course for the students of the first year of studies in Seminary in Lomza. Objectives of the course: Gain familiarity with the Biblical History with special attention on the history of Israel and the primitive Church. Furnish the students with basic knowledge of the development of the saving activity of God throughout the Biblical story of the People of God of the Old and the New Testament. Prerequisites: General knowledge of the contents of the Bible (Old and New Testament). Basic knowledge about the formation and the structure of the Holy Scripture. |
Full description: |
Course contents: Description of the Holy Land (Palestine): geographical names, geological and climatical situation. Biblical animals and vegetation. Culture and religion of the ancient peoples of the Middle East. Archeological discoveries in Holy Land (Qumran). Chronology of the People of Israel. Main figures: Abraham (Father of the Nation), Moses (Exodus from land of Egypt), Salomon and David (the biggest Kings). History of the Northern and Southern Kingdoms. Messianic announcements. Hellenistic period and maccabeean wars. Historical data about Jesus: His life and times. History of the original Christian community (Apostolic Church). Evaluation methods: oral exam at the and of the second semester (Summer examination period). |
Bibliography: |
M. Bednarz, Historia zbawienia, Tarnów 1994. S. Gądecki, Wstęp do ksiąg historycznych Starego Testamentu, Gniezno 1992 R. Krawczyk, Historia starożytnego Izraela. Wybrane zagadnienia, Siedlce 2008. J. Kudasiewicz, Wstęp do historii zbawienia, Lublin 1974. S. Mędala, Instytucje biblijne (Materiały pomocnicze do wykładów dla studentów ATK), Warszawa 1996. H. Muszyński - S. Mędala, Archeologia w zarysie, Pelplin 1984. Papieska Komisja Biblijna, Interpretacja Pisma świętego w Kościele. Przemówienie Ojca świętego Jana Pawła II oraz Dokument Papieskiej Komisji Biblijnej (tłum. K. Romaniuk: Ľ interpretation de la Bible dans ľ église), Poznań 1994. R. Pietkiewicz, Jam jest Jahwe twój Bóg...Historia zbawienia Starego Testamentu (Aby lepiej słyszeć Pana - t. III, red. H. Lempa), Wrocław 1988. G. Roux, Mezopotamia (tłum. B. Kowalska – J. Kozłowska), Warszawa 1998. F. Rienecker – G. Maier, Leksykon biblijny, Warszawa 2001. K. Romaniuk, Krótki zarys historii zbawienia, Warszawa 1987 C. Schedl, Historia Starego Testamentu (tłum. S. Stańczyk), I – V, Tuchów 1995. L. Stachowiak (red.), Wstęp do Starego Testamentu, Poznań 1990, s. 53-233. L. Stefaniak (red.), Archeologia Palestyny, Poznań - Warszawa - Lublin, 1969. J. Warzecha, Dawny Izrael. Od Abrahama do Salomona, 1, Warszawa 1995. J. Warzecha, Historia dawnego Izraela, Warszawa 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: Student… 1. Prezentuje ogólny opis Ziemi Świętej, wymienia nazwy, położenie, granice i geologiczne ukształtowanie. 2. Rozpoznaje krainy geograficzne i ich charakterystykę, klimat, hydrografię, florę i faunę Ziemi Świętej. 3. Identyfikuje mieszkańców Palestyny, ich kulturę i religię. 4. Prezentuje archeologię Palestyny w zarysie. 5. Wyjaśnia biblijny opis "początków" - Rdz 1-11. 6. Ilustruje powołanie Mojżesza, wyjście z Egiptu, proroctwo Natana. 7. Odtwarza historię królestwa północnego i południowego. 8. Charakteryzuje epokę helleńską i wojny machabejskie; rządy Heroda Wielkiego; władzę rzymskich prokuratorów. 9. Objaśnia ideę zbawienia w księgach dydaktycznych. UMIEJĘTNOŚĆI: Student… 1. Weryfikuje i ocenia najważniejsze odkrycia archeologiczne XX-ego wieku. 2. Porządkuje etapy historii zbawienia. 3. Poddaje krytyce chronologię wydarzeń zbawczych Starego i Nowego Testamentu. 4. Porównuje przymierze na Synaju a Nowe Przymierze. Przymierze z Dawidem. 5. Weryfikuje aspekt historyczny proroków i ich znaczenie w Izraelu. 6. Analizuje historyczność, wybór i obietnica, jaka została dana ojcu Narodu Wybranego – Abrahamowi. 7. Rozpoznaje zapowiedzi mesjańskie i ich wypełnienie. KOMPETENCJE: Student… 1. Prowadzi dyskusję na temat znaczenia badań archeologicznych dla studiów nad Starym i Nowym Testamentem. 2. Wyraża opinię na temat tła historyczno-religijnego czasów Chrystusowych. 3. Wyraża swoją opinię na temat Świątyni Salomona i jej duchowego odniesienia w Nowym Testamencie. 4. Ma świadomość istnienia i rzetelności danych historycznych o Jezusie. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.