Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia Kościoła-Starożytność

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-SLO-HKS
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia Kościoła-Starożytność
Jednostka: Wyższe Seminarium Duchowne w Łomży
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki teologiczne

Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw nauk historycznych w dziedzinie historii.

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: Podstawowy

Cele przedmiotu: Zapoznanie się studentów teologii z historią Kościoła katolickiego począwszy od działalności Jezusa Chrystusa i powstania Kościoła do wczesnego średniowiecza.

Treści merytoryczne: Przedstawienie i wyjaśnienie procesu tworzenia się Kościoła katolickiego w poszczególnych podokresach starożytności chrześcijańskiej w kluczu teologiczno-historycznym.

Wymagania wstępne: Znajomość podstaw nauk historycznych w dziedzinie historii.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie dokonanie analizy historii starożytnej Kościoła katolickiego. Przedstawienie początków Kościoła, głównych wydarzeń (m.in. powstanie i rozwój Kościoła, rozwój teologii i błędne doktryny, okres prześladowań, sobory, życie monastyczne) i procesów ma ma celu umożliwienie zrozumienia historii Kościoła katolickiego w Starożytności. Wykład kończy się analizą misyjnej działalności Kościoła pośród plemion germańskich oraz przedstawieniem genezy islamu i jego relacjami z chrześcijaństwem.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Banaszak M. Historia Kościoła, t. I, Warszawa 1986.

2. Kumor B. Historia Kościoła, t. I Lublin 2003.

3. Historia Kościoła, (pod. Red. J. Rogier, R. Aubert, M.D.Knowles) t. I, Warszawa 1985.

Literatura pomocnicza

1. Schatz K. Sobory Powszechne. Punkty zwrotne w historii Kościoła, Kraków 2002.

2. Rops-Daniel Henri, Życie codzienne w Palestynie w czasach Chrystusa, Warszawa 2001.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza: student uzupełnia wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie historii Kościoła, którą rozwija i twórczo stosuje w działalności profesjonalnej. Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym. Definiuje przedmiot Historii Kościoła jako naukę oraz metodologię nauk historycznych i teologicznych, rozróżnia i analizuje źródła oraz literaturę przedmiotu, dobiera podstawowe tematy zagadnienia analizowane w trakcie poszczególnych semestrów, identyfikuje poszczególne epoki, rozróżnia terminy i pojęcia, wylicza i podsumowuje cechy charakterystyczne danej epoki.

Umiejętności: student wdraża umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych. Tworzy syntezę idei i poglądów. Dobiera metody i posługuje się narzędziami badawczymi, organizuje prezentację wyników, pozwalających na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów.

Dobiera, analizuje i porównuje źródła historyczne, ustala fakty, poddaje je krytyce, na podstawie faktów wyprowadza wnioski, poznaje genezę, przebieg i skutki wydarzeń, tworzy podsumowanie.

Kompetencje: student dyskutuje na temat poznanej wiedzy, zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, jest zdolny do możliwie szerokiego i obiektywnego poznania rzeczywistości, wyraża swoje opinie i oceny, akceptuje wolność w wyrażaniu opinii.

Punty ECTS: udział w wykładzie - 30 h, analiza źródeł - 5 h, czas na napisanie referatu/pracy - 5 h, przygotowanie do egzaminu - 10 h. w sumie 50 h. Liczba ECTS 50 h - 2 punkty.

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów kształcenia. Na zakończenie cyklu kształcenia odbywa się egzamin ustny z całości materiału. Wcześniej studenci otrzymają całościowy zestaw tez egzaminacyjnych. Na egzaminie otrzymają wybrany zestaw tez do ustnego przeanalizowania (max. 10 min).

Na ocenę 2 (ndst) - nie posiadł wiedzy, umiejętności ani kompetencji zawartych w EK w wymaganym minimalnym zakresie 65%.

Na ocenę 3 (dst) / 3,5 (dst+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i

kompetencje założone w EK w przedziale 66% - 80%.

Na ocenę 4 (db) / 4,5 (db+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i

kompetencje założone w EK w przedziale 81% - 90%.

Na ocenę 5 (bdb) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje założone w EK w przedziale 91%-100%.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Józef Łupiński
Prowadzący grup: Józef Łupiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Banaszak M. Historia Kościoła, t. I, Warszawa 1986.

2. Kumor B. Historia Kościoła, t. I Lublin 2003.

3. Historia Kościoła, (pod. Red. J. Rogier, R. Aubert, M.D.Knowles) t. I, Warszawa 1985.

Literatura pomocnicza

1. Schatz K. Sobory Powszechne. Punkty zwrotne w historii Kościoła, Kraków 2002.

2. Rops-Daniel Henri, Życie codzienne w Palestynie w czasach Chrystusa, Warszawa 2001.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Józef Łupiński
Prowadzący grup: Józef Łupiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Józef Łupiński
Prowadzący grup: Józef Łupiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)