Historia Kościoła-Współczesność
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-SLO-HKW |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Kościoła-Współczesność |
Jednostka: | Wyższe Seminarium Duchowne w Łomży |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:Podstawowy Celem wykładów jest zapoznanie się studentów teologii z historią Kościoła katolickiego we współczesności. |
Pełny opis: |
Wykład stanowi analizę historii Kościoła katolickiego we współczesności, począwszy od rewolucji francuskiej. W trakcie wykładu przedstawia się główne wydarzenia tego okresu (m.in. rewolucja we Francji i jej konsekwencje, okres Restauracji, liberalizm, sobory i papieże tego okresu, Kościół w okresie I i II wojny światowej oraz doktryny, które wpływały na dzieje Kościoła katolickiego. Znaczącą cześć wykładu skupia się na analizie historii Kościoła katolickiego w Polsce. |
Literatura: |
Banaszak M. Historia Kościoła, t. III*-IV, Warszawa 1991-1992. Kumor B. Historia Kościoła, t. VI-VIII, Lublin 2001. Historia Kościoła, (pod. red. J. Rogier, R. Aubert, M.D.Knowles) t. IV-V, Warszawa 1987. Literatura pomocnicza: Historia Kościoła w Polsce, (pod red) B. Kumor, Z. Obertyński), t. II, cz.1/2, Poznań – Warszawa 1979. Schatz K. Sobory Powszechne. Punkty zwrotne w historii Kościoła, Kraków 2002. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student posiada pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym. Definiuje przedmiot Historii Kościoła jako naukę oraz metodologię nauk historycznych i teologicznych, poznaje i analizuje źródła oraz literaturę przedmiotu, wymienia podstawowe tematy zagadnienia analizowane w trakcie poszczególnych semestrów, charakteryzuje poszczególne epoki, objaśnia terminy i pojęcia, tłumaczy i podsumowuje cechy charakterystyczne danej epoki. Umiejętności: posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów. Dobiera, analizuje i porównuje źródła historyczne, ustala fakty, poddaje je krytyce, na podstawie faktów wyprowadza wnioski, poznaje genezę, przebieg i skutki wydarzeń, tworzy podsumowanie. Kompetencje: student dyskutuje na temat poznanej wiedzy, dąży do możliwie szerokiego i obiektywnego poznania kontekstu rzeczywistości, wyraża swoje opinie i oceny, troszczy się o swoją indywidualność i wolność w wyrażaniu opinii. Punty ECTS: udział w wykładzie - 30 h, analiza źródeł - 5 h, czas na napisanie referatu/pracy - 5 h, przygotowanie do egzaminu - 10 h. w sumie 50 h. Liczba ECTS 50 h - 2 punkty. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia mają formę wykładu. Stosowany jest wykład informacyjny, konwersatoryjny, z wykorzystaniem opowiadań i opisów. Tekst programowy jest uzupełniony wykorzystaniem map do poszczególnych tematów oraz prezentacji multimedialnych. Będzie także inicjowana dyskusja poprzez stawianie studentom pytań problemowych, wykorzystanie giełdy pomysłów, a także inicjowanie dyskusji. W ciągu semestru studenci kilkakrotnie będą mieli okazję do samodzielnego analizowania źródeł historycznych i recenzowania podręczników wykorzystywanych na wykładach. Weryfikacja efektów kształcenia. Na zakończenie cyklu kształcenia odbywa się egzamin ustny z całości materiału. Wcześniej studenci otrzymają całościowy zestaw tez egzaminacyjnych. Na egzaminie otrzymają wybrany zestaw tez do ustnego przeanalizowania (max. 10 min). Na ocenę 2 (ndst) - nie posiadł wiedzy, umiejętności ani kompetencji zawartych w EK w wymaganym minimalnym zakresie 65%. Na ocenę 3 (dst) / 3,5 (dst+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje założone w EK w przedziale 66% - 80%. Na ocenę 4 (db) / 4,5 (db+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje założone w EK w przedziale 81% - 90%. Na ocenę 5 (bdb) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje założone w EK w przedziale 91%-100%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józef Łupiński | |
Prowadzący grup: | Józef Łupiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józef Łupiński | |
Prowadzący grup: | Józef Łupiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józef Łupiński | |
Prowadzący grup: | Józef Łupiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.