Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Catholic Social Teaching

General data

Course ID: WT-SLO-KNC
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Catholic Social Teaching
Name in Polish: Katolicka nauka społeczna
Organizational unit: Higher Theological Seminary in Łomża
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 1.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

theology

(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) WIEDZA

W1: TMA_W05

W2: TMA_W06

W3: TMA_W09

W4. TMA_W12

W5: TMA_W22

W6: TMA_W23

W7: TMA_W24


UMIEJĘTNOŚCI

U1: TMA_U01

U2: TMA_U02

U3: TMA_U03

U4: TMA_U04

U5: TMA_U05

U6: TMA_U09

U7: TMA_U13

U8: TMA_U18


KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1: TMA_K04

K2: TMA_K07

K3: TMA_K08

K4: TMA_K03


Preliminary Requirements:

(in Polish) 1. Znajomość reguł życia społecznego, kulturowego, ekonomicznego i gospodarczego.

2. Znajomość źródeł teologii.

3. Wiedza z historii Kościoła.

Short description: (in Polish)

W ramach wykładów student poznaje terminologię z zakresu myśli społecznej Kościoła oraz historycznie rozwijające się nauczanie społeczne Kościoła o wybranych segmentach życia społecznego. Zdobywa umiejętności wpisujace się w opisany przez Sobór Watykański II dialog Kościoła i świata, potrafi dostrzeć problemy społeczne, polityczne i gospodarcze, które można diagnozować i szukać rozwiazań w świetle myśli społecznej Kościoła.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć - wykładów jest przekazanie studentom systematycznej ogólnej wiedzy z zakresu katolickiej nauki społecznej i zapoznanie z jej podstawową terminologią, zasadami oraz oceną zjawisk społecznych, gospodarczych i politycznych. Student poznaje specyfikę katolickiej nauki społecznej jako nauki, jej źródła, metodę, rozróżnia myśl społeczną, doktrynę społeczną, naukę społeczną Kościoła i nauczanie społeczne w Kościele. Student poznaje historyczny aspekt kształtowania się katolickiej nauki społecznej poprzez rozwój nauczania społecznego na różnych etapach dziejów. Student poznaje nauczanie społeczne papieży przed i po Soborze Watykańskim II, najważniejsze dokumenty episkopatów, znaczących duchownych oraz charakterystyczne środowiska katolicyzmu społecznego. W trakcie zajęć student poznaje doktrynę społeczną Kościoła co do najważniejszych zjawisk społecznych, politycznych, ekonomicznych i kulturowych. Student poznaje zasady definujące dialog Kościoła ze światem oraz potrafi interpretować zjawiska społeczne i nauczania Koscioła w kluczu tych zasad.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

T. Borutka, J. Mazur, A. Zwoliński, Katolicka nauka społeczna, Paulinianum, Częstochowa 2004.

T. Borutka, Społeczne nauczanie Kościoła. Teoria i zastosowanie. Podręcznik do katolickiej nauki społecznej, Czywajmy, Kraków 2004.

H. Carrier. Ewangelia i kultury. Od Leona XIII do Jana Pawła II, Polski Instytut Kultury Chrześcijańskiej & Fundacja Jana Pawła II & Pallotinum, Rzym-Warszawa 1990.

A. Dylus, Zmienność i ciągłość. Polskie transformacje ustrojowe w horyzoncie etycznycm, Centrum A. Smitha & ATK, Warszawa 1997.

J. Höffner, Chrześcijańska nauka społeczna, Wydawnictwo Fundacji ATK, Warszawa 1999.

A. Dylus, Globalizacja. Refleksje etyczne, Ossolineum, Warszawa 2005.

J. Mazur, Katolicka nauka społeczna. Podstawowe zagadnienia w zarysie, Inicjatywa Ewangelizacyjna Wejdźmy na Szczyt, Kraków 2016.

P. Kusiak, Globalizacja w refleksji papieża Benedykta XVI, „Przegląd Religioznawczy” 2017, nr 1 (263), s. 121-132.

J. Mazur, Dialog Jana Pawła II z ponowoczesnym światem, "Niepodległość i Pamięć" 2014, nr 21/3-4 (47-48), s. 187-198.

F. Mazurek, Czy możliwy jest "liberalizm katolicki", "Roczniki Nauk Społecznych" 1996, t. XXIV, z. 1, s. 209-246.

P. Mazurkiewicz, Kościół i demokracja, Pax, Warszawa 2001.

S. Pyszka, Globalizacja według katolickiej nauki społecznej, "Rocznik Filozoficzny Ignatianum" 2013, nr 2, s/ 151-177.

T. Płoski, Sprawiedliwość, wojna i pokój w nauczaniu Kościoła katolickiego, "Studia Warmińskie" 2004-2005, nr 41-42, s. 339-364.

Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego, Wskazania dotyczące studiów i nauczania doktryny społecznej Kościoła w ramach formacji kapłańskiej, "L'Osservatore Romano" nr 7/114, z 10/1989, s. 11.

Encyklopedia nauczania społecznego Jana Pawła II, red. Andrzej Zwoliński, Polwen, Radom 2003.

Katolicka nauka społeczna. Podstawowe zagadnienia z życia gospodarczego, red. J. Kupny, S. Fel, Księgarnia Św. Jacka, Katowice 2003.

Pius XII - papież w epoce totalitaryzmów. Historia i poliytka, red. M. Kornat, Arcana&IH PAN, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

K. Bełch, Katolicka Nauka Społeczna, Jedność, Kielce 2007.

A. Dylus, Polityka w perspektywie etycznej i religijnej, UKSW, UKSW, Warszawa 2016.

A. Dylus, Gospodarka w perspektywie etycznej i religijnej, Warszawa 2016.

W. Giertych, Fides et actio, PROMIC, Warszawa 2012.

P. de Laubier, Myśl społeczna Kościoła katolickiego od Leona XIII do Jana Pawła II, Michalineum, Warszawa-Kraków 1988.

J. Mariański, Społeczeństwo i moralność. Studia z katolickiej nauki społecznej i socjologii morlaności, Biblios, Tarnów 2008.

R. Marx, Kapitał. Mowa w obronie człowieka, Homo Dei, Kraków 2009.

J. Majka, Katolicka nauka społeczna, ODiSS, Warszawa 1988.

J. Mazur, Religia i polityka. Dylamaty współczesnosci, Difin, Warszawa 2020.

Cz. Strzeszewski, Katolicka nauka społeczna, KUL, Lublin 2003.

A. Wysocki, Bezinteresowność jako nowa zasada społeczna, "Warszawskie Studia Teologiczne" 2010, nr 2, t. XXIII, s. 283-294.

A. Zwoliński, Katolik i pieniądze, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2007.

Katolicka nauka społeczna. Podstawowe zagadnienia z życia społęcznego i politycznego, red. S. Fel, J. Kupny, Księgarnia Św. Jacka, Katowice, 2007.

Papieska Komisja Iustitia et Pax, Kompendium nauki społecznej Kościoła, Jedność, Kielce 2005.

Polityka społeczna wobec "rzeczy nowych". 25-lecie encykliki Centesimus annus św. Jana Pawła II, red. J. Mazur, UPJPII, Kraków 2016.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA

W1: Student - wykazuje pogłębioną wiedzę z zakresu rozwoju myśli społecznej Kościoła w zakresie jej historycznego rozwoju oraz odnoszenia się do przemian społeczno-kulturowych.

W2: Student - ma wiedzę z zakresu tożsamości katolickiej nauki społecznej, źródeł, metody, interdyscyplinarności oraz zasad interpretacji dokumentów myśli społecznej.

UMIEJĘTNOŚCI

U1: Student dokonuje analizy zjawisk społecznych w kontekście zasad i dokumentów katolickiej nauki społecznej.

U2: Student przedstawia i interpretuje źródła myśli społecznej w zmiennych warunkach społęczno-kulturowych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1: Student dowodzi zainteresowania historycznymi i współczesnymi przemianamki społeczno-kulturowymi, identyfikuje i rozstrzyga dylemety interpretacyjne przemian oraz poszerza swoje kompetencje w celu poszukiwań trafnych odpowiedzi Kościoła na problemy współczesności.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocenie podlega poziom osiagnięcia przedmiotowych celów uczenia na poziomie wiedzy, umiejętności i kompetencji.

Na ocenę końcową skłąda się:

I. Wykłady:

1. Egzamin: ustny lub pisemny.

2. Udział w zajeciach.

3. Aktywność w trakcie zajęć (za aktywnośc ocena może być podniesiona do 20%)

4. W sytuacji okazjonalnych zajęć zdalnych (Moodle) - realizacja zadań cząstkowych.

II. Ćwiczenia:

1. Kolokwium końcowe - ustne lub pisemne.

2. Udział w zajeciach - dopuszczalen jedna nieobecnośc w semestrze, inne nieobecności wymagaja indywidualnego zaliczenia na konsultacjach.

3. Aktywnośc w trakcie zajęć (za aktywność ocena może byc obniżona/podwyzszona do 20%)

4. W sytuacji okazjonalnych zajęć online (Moodle) - realizacja zadań cząstkowych.

5. W sytuacji kolokwiów cząskowych (tzw. wejściówek) - zaliczenie lub zaliczenie na drodze poprawki (na konsultacjach)

W sytuacji egzaminu / kolokwium pisemnego w formie testu - ocena:

5.0 ≥ 90% pkt.

4,5 ≥ 80%

4,0 ≥ 70%

3,5 ≥ 60%

3,0 ≥ 50%

2,0 < 50%

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: Dariusz Tułowiecki
Group instructors: Dariusz Tułowiecki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 1/2 ECTS - godziny kontaktowe

1/2 ECTS - przygotowanie do egzaminu / kolokwium końcowego


SUMA: po 1 ECTS - dla każdej z grup

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

W ramach wykładów student poznaje nauczanie społeczne Kościoła w wybranych segmentach życia społecznego. Zdobywa umiejętności wpisujace się w opisany przez Sobór Watykański II dialog Kościoła i świata, potrafi dostrzeć problemy społeczne, polityczne i gospodarcze, które można diagnozować i szukać rozwiazań w swietle myśli społecznej Kościoła.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć - wykładów jest przekazanie studentom systematycznej ogólnej wiedzy z zakresu katolickiej nauki społecznej i zapoznanie z jej podstawową terminologią, zasadami oraz oceną zjawisk społecznych, gospodarczych i politycznych. Student poznaje specyfikę katolickiej nauki społecznej jako nauki, jej źródła, metodę, rozróżnia myśl społeczną, doktrynę społeczną, naukę społeczną Kościoła i nauczanie społeczne w Kościele. Student poznaje historyczny aspekt kształtowania się katolickiej nauki społecznej poprzez rozwój nauczania społecznego na różnych etapach dziejów. Student poznaje nauczanie społeczne papieży przed i po Soborze Watykańskim II, najważniejsze dokumenty episkopatów, znaczących duchownych oraz charakterystyczne środowiska katolicyzmu społecznego. W trakcie zajęć student poznaje doktrynę społeczną Kościoła co do najważniejszych zjawisk społecznych, politycznych, ekonomicznych i kulturowych. Student poznaje zasady definujące dialog Kościoła ze światem oraz potrafi interpretować zjawiska społeczne i nauczania Koscioła w kluczu tych zasad.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

T. Borutka, J. Mazur, A. Zwoliński, Katolicka nauka społeczna, Paulinianum, Częstochowa 2004.

T. Borutka, Społeczne nauczanie Kościoła. Teoria i zastosowanie. Podręcznik do katolickiej nauki społecznej, Czywajmy, Kraków 2004.

H. Carrier. Ewangelia i kultury. Od Leona XIII do Jana Pawła II, Polski Instytut Kultury Chrześcijańskiej & Fundacja Jana Pawła II & Pallotinum, Rzym-Warszawa 1990.

A. Dylus, Zmienność i ciągłość. Polskie transformacje ustrojowe w horyzoncie etycznycm, Centrum A. Smitha & ATK, Warszawa 1997.

J. Höffner, Chrześcijańska nauka społeczna, Wydawnictwo Fundacji ATK, Warszawa 1999.

A. Dylus, Globalizacja. Refleksje etyczne, Ossolineum, Warszawa 2005.

J. Mazur, Katolicka nauka społeczna. Podstawowe zagadnienia w zarysie, Inicjatywa Ewangelizacyjna Wejdźmy na Szczyt, Kraków 2016.

P. Kusiak, Globalizacja w refleksji papieża Benedykta XVI, „Przegląd Religioznawczy” 2017, nr 1 (263), s. 121-132.

J. Mazur, Dialog Jana Pawła II z ponowoczesnym światem, "Niepodległość i Pamięć" 2014, nr 21/3-4 (47-48), s. 187-198.

F. Mazurek, Czy możliwy jest "liberalizm katolicki", "Roczniki Nauk Społecznych" 1996, t. XXIV, z. 1, s. 209-246.

P. Mazurkiewicz, Kościół i demokracja, Pax, Warszawa 2001.

S. Pyszka, Globalizacja według katolickiej nauki społecznej, "Rocznik Filozoficzny Ignatianum" 2013, nr 2, s/ 151-177.

T. Płoski, Sprawiedliwość, wojna i pokój w nauczaniu Kościoła katolickiego, "Studia Warmińskie" 2004-2005, nr 41-42, s. 339-364.

Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego, Wskazania dotyczące studiów i nauczania doktryny społecznej Kościoła w ramach formacji kapłańskiej, "L'Osservatore Romano" nr 7/114, z 10/1989, s. 11.

Encyklopedia nauczania społecznego Jana Pawła II, red. Andrzej Zwoliński, Polwen, Radom 2003.

Katolicka nauka społeczna. Podstawowe zagadnienia z życia gospodarczego, red. J. Kupny, S. Fel, Księgarnia Św. Jacka, Katowice 2003.

Pius XII - papież w epoce totalitaryzmów. Historia i poliytka, red. M. Kornat, Arcana&IH PAN, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

K. Bełch, Katolicka Nauka Społeczna, Jedność, Kielce 2007.

A. Dylus, Polityka w perspektywie etycznej i religijnej, UKSW, UKSW, Warszawa 2016.

A. Dylus, Gospodarka w perspektywie etycznej i religijnej, Warszawa 2016.

W. Giertych, Fides et actio, PROMIC, Warszawa 2012.

P. de Laubier, Myśl społeczna Kościoła katolickiego od Leona XIII do Jana Pawła II, Michalineum, Warszawa-Kraków 1988.

J. Mariański, Społeczeństwo i moralność. Studia z katolickiej nauki społecznej i socjologii morlaności, Biblios, Tarnów 2008.

R. Marx, Kapitał. Mowa w obronie człowieka, Homo Dei, Kraków 2009.

J. Majka, Katolicka nauka społeczna, ODiSS, Warszawa 1988.

J. Mazur, Religia i polityka. Dylamaty współczesnosci, Difin, Warszawa 2020.

Cz. Strzeszewski, Katolicka nauka społeczna, KUL, Lublin 2003.

A. Wysocki, Bezinteresowność jako nowa zasada społeczna, "Warszawskie Studia Teologiczne" 2010, nr 2, t. XXIII, s. 283-294.

A. Zwoliński, Katolik i pieniądze, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2007.

Katolicka nauka społeczna. Podstawowe zagadnienia z życia społęcznego i politycznego, red. S. Fel, J. Kupny, Księgarnia Św. Jacka, Katowice, 2007.

Papieska Komisja Iustitia et Pax, Kompendium nauki społecznej Kościoła, Jedność, Kielce 2005.

Polityka społeczna wobec "rzeczy nowych". 25-lecie encykliki Centesimus annus św. Jana Pawła II, red. J. Mazur, UPJPII, Kraków 2016.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: Dariusz Tułowiecki
Group instructors: Dariusz Tułowiecki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 15 godz. - godziny kontaktowe

15 godz. - przygotowanie do egzaminu (wykłady)

lub

15 godz. - przygotowanie do zajęć i kolokwium końcowego (ćwiczenia)


SUMA: po 1 ECTS - dla każdej z grup

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

W ramach wykładów student poznaje terminologię z zakresu myśli społecznej Kościoła oraz historycznie rozwijające się nauczanie społeczne Kościoła o wybranych segmentach życia społecznego. Zdobywa umiejętności wpisujace się w opisany przez Sobór Watykański II dialog Kościoła i świata, potrafi dostrzeć problemy społeczne, polityczne i gospodarcze, które można krytycznie diagnozować i szukać rozwiazań w świetle myśli społecznej Kościoła.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: Dariusz Tułowiecki
Group instructors: Dariusz Tułowiecki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 15 godz. - godziny kontaktowe

15 godz. - przygotowanie do egzaminu (wykłady)

lub

15 godz. - przygotowanie do zajęć i kolokwium końcowego (ćwiczenia)


SUMA: po 1 ECTS - dla każdej z grup

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

W ramach wykładów student poznaje terminologię z zakresu myśli społecznej Kościoła oraz historycznie rozwijające się nauczanie społeczne Kościoła o wybranych segmentach życia społecznego. Zdobywa umiejętności wpisujace się w opisany przez Sobór Watykański II dialog Kościoła i świata, potrafi dostrzeć problemy społeczne, polityczne i gospodarcze, które można krytycznie diagnozować i szukać rozwiazań w świetle myśli społecznej Kościoła.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)