Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika i dydaktyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-SLO-PD
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika i dydaktyka
Jednostka: Wyższe Seminarium Duchowne w Łomży
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:

Podstawowy

Cele przedmiotu:

Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z zakresu pedagogiki ogólnej nt. wychowania i kształcenia człowieka, z wyodrębnieniem kategorii sytuacji wychowawczej. Uzyskanie przez studentów przekonania o ważności procesów edukacyjnych z perspektywy rozwoju osobowego człowieka oraz przebiegu jego dziejów. Zaznajomienie studentów z zagadnieniami współczesnego wychowania w duchu soborowej Deklaracji o wychowaniu chrześcijańskim Gravissimum educationis, która postuluje zapewnienie wszystkim ludziom prawa do naturalnego rozwoju osobowości, a ochrzczonym prawa do wychowania chrześcijańskiego

Wymagania wstępne:

Nie stawia się wstępnych wymagań merytorycznych/przedmiotowych. Konieczne jest żywe zainteresowanie przedmiotem, obecność na zajęciach, aktywne uczestniczenie

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

Podstawowe terminy: pedagogika, wychowanie, historia wychowania, ideał wychowawczy, nauczanie, uczenie się, kształcenie, wykształcenie, samokształcenie; podstawowe założenia pedagogiki chrześcijańskiej (teologia wychowania i jego biblijne podstawy; korelacja pojęciowa: nauka, religia, światopogląd, ideologia

Zarys historii pedagogiki

Nauczanie w zarysie historycznym

Nurty w pedagogice XX wieku

Wychowanie i samowychowanie w poszczególnych etapach rozwoju człowieka: pojęcie, kryteria i zasady samowychowania; ideał wychowania chrześcijańskiego

Uwarunkowania skutecznego nauczania-uczenia się

Metodologia procesu wychowawczego: cele, wartości i normy w wychowaniu; aspekty i wymiary procesu wychowania

Wychowanie w poszczególnych okresach rozwojowych.

Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej

Wybrane zagadnienia z pedagogiki rodzinnej

Metody oceny:

egzamin

Literatura:

Pius XI , Encyklika O chrześcijańskim wychowaniu młodzieży Divini illius magistri

Sobór Watykański II, Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim Gravissimum educationis

Bereźnicki F., Podstawy dydaktyki, Kraków 2007.

Kot S., Historia wychowania, t. I i II, Warszawa 1995.

Kwieciński Z., B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2005.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2004.

Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1995.

Mitek E., Pedagogika dla teologów, Wrocław 2002.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Kotowski
Prowadzący grup: Jarosław Kotowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Kotowski
Prowadzący grup: Jarosław Kotowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Kotowski
Prowadzący grup: Jarosław Kotowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Kotowski
Prowadzący grup: Jarosław Kotowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)