Psychologia religii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-SLO-PRE |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia religii |
Jednostka: | Wyższe Seminarium Duchowne w Łomży |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Typ i poziom przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy dla stydentów II roku WSD w Łomży. Jednolite studia magisterskie. Cele przedmiotu: Przekaz podstawowych wiadomości z psychologii religii. Wymagania wstępne: Znajomość podstawowych pojęć i nauk relogiologicznych, wyjaśnienie genezy i natury religii, znajomość doświadczenia religijnego. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Nauki religiologiczne i ich kompetencje: a) Filozoficzne, teologiczne i humanistyczne nauki o religii, zakres religioznawstwa, pojęcie religii w znaczeniu podmiotowym i przedmiotowym. b) Psychologia religii, nazwa, historia przedmiotu, c) Religia w ujęciu psychologicznym. 2. Metody określania istoty religii: a) Metoda historyczno-religijna, b) Metoda psychologiczno-religijna, c) Metoda lingwistyczna. 3. Pochodzenie i natura religii w ujęciu różnych kierunków psychologicznych: a) Fenomenologiczno-introspekcyjna, Antyredukcjonistyczna interpretacja religgi, b) Teorie ewolucyjne: fetyszyzm, manizm, magizm, animizm, c) Psychologiczno-alienacyjna interpretacja genezy religii, d) Religia w ujęciu socjologizmu, e) Behawiorystyczna interpretacja genezy religii, f) Psycho-analityczne teorie-religii - poglądy Sigmunta Freuda i Carla Junga, g) Historyczno-kulturowa szkoła Winhelma Schmidt'a. 4. Główne przejawy życia religijnego: a) modlitwa, b) ofiara. 5. Fenomenologia indywidualnego przeżycia religijnego: a) Psychologiczne uwarunkowania, b) Struktura religii: udział intelektu, woli, uczucia. 6. Typologia charakterologiczna: typy religijne wg typologii charakteru R. Le Senn'a - G. Heymans'a. 7. Poszczególne etapy rozwoju religijnego: a) Okres religijności dziecięcej, młodzieńczej i dojrzałej. Metody nauczania: 1. Wykład, 2. Powtórzenie, 3. Dyskusja. Zajęcia odbywają się w wymiarze dwóch godzin tygodniowo w semestrze zimowym i letnim. W ciągu roku: 30 godz. Metody oceny: Egzamin ustny na koniec każdego semestru. Egzamin trwa ok. 15. min. |
Literatura: |
1. CHLEWIŃSKI Z., "Rola religii w funkcjonowaniu człowieka" w: Tenże (red.), Psychologia religii, Lublin TN KUL, 1982, st.61-76. 2. CHLEWIŃSKI Z., Dojrzałość, osobowość, sumienie, religijność, Poznań 1991. 3. GRABOWSKI L., Wielki Nieznany, zarys religioznawstwa, Płock 1983. 4. GROM B., Psychologia religii, Kraków, WAM 2009. 5. GŁAZ S., Podstawowe zagadnienia psychologii religii, Kraków, WAM 2006. 6. KUCZKOWSKI S., Psychologia religii, Kraków 1991. 7. RUSECKI M., Traktat o religii, Kraków, Verbinum 2007. 8., WULFF D., Psychologia religii, Warszawa WSiP 1999. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Szymołon | |
Prowadzący grup: | Jerzy Szymołon | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.