Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia parafii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-SLO-SPA
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Socjologia parafii
Jednostka: Wyższe Seminarium Duchowne w Łomży
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki socjologiczne

Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

WIEDZA:

W1: TMA_W04

W2: TMA_W22

W3: TMA_W23


UMIEJĘTNOŚCI:

U1: TMA_U03

U2: TMA_U04


KOMPETENCJE:

K1: TMA_K10

K2: TMA_K11

K3: TMA_K12

Wymagania wstępne:

Ogólna wiedza o życiu społecznym, w tym religijnym. Umiejętnośc obserwacji rzeczywistości społecznej i analizy procesów w niej zachodzących.

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu ma dkonać się poznanie studenta z odmienną od teologicznej - socjologiczna perspektywą spojrzenia na religijność, wspólnotyy religijne, w szczególności na parafię.

Pełny opis:

Kontakt z fenomenem religii w warunkach polskich nawiązuje się zwyczajowo poprzez socjalizację i wychowanie religijne. Dokonują się one przede wszystkim w rodzinie i prafii. Socjalizacja religijna zależna jest przede wszystkim od jakości religijności środowiska lokalnego, nakładania się procesów renersanzu religijności i sekularyzacji, procesów lokalnych podtrzymujących religijność ludową oraz procesów modernizacyjnych współistniejących z procesami globalizacyjnymi. Socjalizacja religijna zmierza z zasady do wprowadzenia nowych członków w grupę religijną (ruch religiujny, parafię) i interioryzacji religijnego systemu wartości.

W toku studiów teologicznyach spotkanie studenta z całkowicie odmienną perspektywą socjologiczną ma uzdolnić studenta do diagnozy społecznej środowiska pracy, jakim jest parafia, diagnozy typu religijności, diagnozy przemian kulturowych, poznania nowych trendów w religijności polskiej oraz dialogu ze zmienaijacą się rzeczywistością społeczną. nowymi trendami. Wykład ma na celu zaprezentowanie zjawiska religii jako zjawiska społecznego oraz sposbów badania religijności. Ma pokazać relacje między religią a innymi wymiarami życia zbiorowego, ma ukazać znaczenie i rolę religii w dzisiejszych przemianach społecznych, wreszcie złożoność organizacji o charakterze religijnym. W efekcie ma też pomóc Studentowi w poruszaniu się po zmiennym świecie społecznym.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA:

W1: TMA_W04 omawia proces rozwoju religijno‐duchowego, jego uwarunkowania i zagrożenia P7S_WG

W2: TMA_W22 podaje przykłady powiązania treści z teologii z innymi dziedzinami nauki, zwłaszcza naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi P7S_WK

W3: TMA_W23 analizuje współczesne problemy w perspektywie kilku dyscyplin naukowych P7S_WK

UMIEJĘTNOŚCI:

U1: TMA_U03 wykazuje podstawowe umiejętności badawcze w zakresie nauk

humanistycznych, społecznych i prawnych P7S_UW; P7S_UO

U2: TMA_U04 prawidłowo interpretuje i wyjaśnia zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między nimi P7S_UW; P7S_UK

KOMPETENCJE:

K1: TMA_K10 wskazuje możliwości włączenia się w działania na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy P7S_KO

K2: TMA_K11 uzasadnia potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów wobec złożonej rzeczywistości P7S_KO

K3: TMA_K12 podaje przykłady zachowań i działań potwierdzających jego świadomość własnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, religijnego, kultury i dziedzictwa chrześcijańskiego. P7S_KR

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny lub pisemny.

Ocena końcowa:

5.0 ≥ 90% pkt.

4,5 ≥ 80%

4,0 ≥ 70%

3,5 ≥ 60%

3,0 ≥ 50%

2,0 < 50%

Aktywność w trakcie zajęć może być nagrodzona extra do 20% całości oceny.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Tułowiecki
Prowadzący grup: Dariusz Tułowiecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu ma dkonać się poznanie studenta z odmienną od teologicznej - socjologiczna perspektywą spojrzenia na religijność, wspólnotyy religijne, w szczególności na parafię.

Pełny opis:

Kontakt z fenomenem religii w warunkach polskich nawiązuje się zwyczajowo poprzez socjalizację i wychowanie religijne. Dokonują się one przede wszystkim w rodzinie i prafii. Socjalizacja religijna zależna jest przede wszystkim od jakości religijności środowiska lokalnego, nakładania się procesów renersanzu religijności i sekularyzacji, procesów lokalnych podtrzymujących religijność ludową oraz procesów modernizacyjnych współistniejących z procesami globalizacyjnymi. Socjalizacja religijna zmierza z zasady do wprowadzenia nowych członków w grupę religijną (ruch religiujny, parafię) i interioryzacji religijnego systemu wartości.

W toku studiów teologicznyach spotkanie studenta z całkowicie odmienną perspektywą socjologiczną ma uzdolnić studenta do diagnozy społecznej środowiska pracy, jakim jest parafia, diagnozy typu religijności, diagnozy przemian kulturowych, poznania nowych trendów w religijności polskiej oraz dialogu ze zmienaijacą się rzeczywistością społeczną. nowymi trendami. Wykład ma na celu zaprezentowanie zjawiska religii jako zjawiska społecznego oraz sposbów badania religijności. Ma pokazać relacje między religią a innymi wymiarami życia zbiorowego, ma ukazać znaczenie i rolę religii w dzisiejszych przemianach społecznych, wreszcie złożoność organizacji o charakterze religijnym. W efekcie ma też pomóc Studentowi w poruszaniu się po zmiennym świecie społecznym.

Literatura:

B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003.

J. H. Turner, Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Poznań 1998.

P. Sztompka, Socjologia. Wykłady o społeczeństwie, Kraków 2021.

W. Piwowarski, Socjologia religii, Lublin 2000.

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004.

D. Tułowiecki, Bez Boga, Kościoła i zasad?, Kraków 2012.

Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmis, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.

K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2000.

D. Tułowiecki, Obraz Boga jako Siły Wyższej wspomagającej terapię zaburzeń odżywania. Studium socjologiczne, "Studia nad Rodziną" 2018, t. 22, nr 4(47), s. 155-184.

A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość. „ja” w społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2001.

M. Adamczyk, Konteksty sekularyzacji, „Studia Teologiczne. Białystok – Drohiczyn – Łomża” 2005, nr 25, s. 237-256.

R. Stark, Secularization, R.l.P, "Sociology of Religion" 1999, Vol. 60, No. 3, pp. 249-273.

R. Stark, L. R. Iannaccon, A Supply-Side Reinterpretation

of the "Secularization" of Europe, "Journal for the Scientific Study of Religion" 1994, Vol. 33, No. 3, pp. 230-252.

J. Mariański, Religie w społeczeństwie ponowoczesnym, Warszawa 2010.

W.a Ślęzak-Tazbir, kupując sens życia. Konsumpcja jako nowa „religia” w zsekularyzowanym świecie, w: Sekularyzacja jako wyzwanie dla religii i Kościoła. Mity czy rzeczywistość, red. Józef Baniak, Poznań 2006, s. 249-261.

M. B. McGuire, Religia w kontekście społecznym, Kraków 2012.

M. Grabowska, Bóg a sprawa polska. Poza granicami teorii sekularyzacji.

Religia wobec wyzwań współczesnosci z perspektywy nauk społecznych, red. I. Borowik, S. Grotowska, P, Stawiński, Warszawa 2018.

R. Cipriani, P. Prufer, Socjologia religii. Ujęcie systematyczno-historyczne, Toruń 2021.

J. Mariański, Katolicyzm polski. Ciągłość i zmiana. Studium socjologiczne, Kraków 2011.

D.Tułowiecki, Wycie Boga jako reakcja na zdradę Kościoła – słownik emocjonalny przekazu Piotra Natanka o współczesnym Kościele Bogu, „Studia Teologiczne. Białystok – Drohiczyn – Łomża: 2018, nr 36, s. 379-403.

R. Tyrała, Bez Boga na co dzień. Socjologia ateizmu i niewiary, Kraków 2014.

J. Mariański, Udział katolików świeckich w życiu parafii. Załozenia i rzeczywistość, Płock 2008.

S. Mandes, W poszukiwaniu nowego programu badawczego socjologii religii, Warszawa 2016.

J. Mariański, Nowa religijność czy duchowość - mit czy rzeczywistość? Studium socjologiczne, Warszawa 2019.

H. Czachowski, Cuda, wizjonerzy i pielgrzymi, Warszawa 2003.

J. Majka, Socjologia parafii, Lublin 1971.

E. Firlit, Parafia rzymskokatolicka w Polsce w okresie transformacji. Studium socjologiczne, Warszawa 1998.

Postawy społeczno-religijne diecezjan łomżyńskich, red. Witold Zdaniewicz, Sławomir H. Zaręba, Łomża 2005.

Literatura uzupełniajaca:

P. Beyer, Religia i globalizacja, Kraków 2005.

J. Casanova, Religie publiczne w nowoczesnym świecie, Kraków 2005.

K. Dobbelaere, Sekularyzacja. Trzy pooziomy analizy, Kraków 2008.

G. Kehrer, Wprowadzenie do socjologii religii, Kraków 2006.

P. L. Berger, Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii, Kraków 2005.

S. Grotowska, Religijność subiektywna. Studium socjologiczne na podstawie wywaidów narracyjncyh, Kraków 1999.

J. Mariański, Megatrendy religijne w społeczeństwach ponowoczesnych, Studium socjologiczne, Toruń 2016.

J. Mariański, Tozsamości religijne w społeczeństwie polskim. Studium socjologiczne, Toruń 2017.

J. Mariański, Scenariusz przemian religijności i Kościoła katolickiego w społeczeństwie polskim. Studium diagnostyczno-pastoralne, Lublin 2021.

K. Koseła, Polak i katolik. Splątana tozsamość, Warszawa 2003.

Wokół tożsamości: teorie, wymiary, ekspresje, red. I. Borowik, K. Leszczyńska, Kraków 2007.

P. Berger, Pytania o wiarę. Sceptyczna zachęta do chrześcijaństwa, Warszawa 2007.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Tułowiecki
Prowadzący grup: Dariusz Tułowiecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)