Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Old Testament

General data

Course ID: WT-SLO-STCW
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Old Testament
Name in Polish: Stary Testament
Organizational unit: Higher Theological Seminary in Łomża
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu: Obowiązkowe ćwiczenia z Ksiąg dydaktycznych dla studentów IV roku WSD w Łomży w ramach jednolitych studiów magisterskich.

Cele przedmiotu:

Poznanie sposobów naukowej, filologiczno-teologicznej analizy tekstów biblijnych, przy jednoczesnym uwzględnieniu zasad z zakresu krytyki tekstu, metodologii i hermeneutyki biblijnej.

Wymagania wstępne:

Ogólna znajomość treści i teologii Ksiąg dydaktycznych.

Metody nauczania:

Dyskusja przygotowanych wcześniej (studium własne) uczestników ćwiczeń nad wybranym tekstem, opracowanym pisemnie i zreferowanym w formie komunikatu przez jednego ze studentów. Wykładowca wyjaśnia problemy z zakresu krytyki tekstu, dokonuje ewentualnej korekty przekładu analizowanego fragmentu z ksiąg historycznych i podsumowuje dyskusję z przeprowadzonych ćwiczeń.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

Podczas ćwiczeń pogłębia się znajomość poznanych w trakcie wykładów kursorycznych, istotnych wątków teologicznych ksiąg dydaktycznych - głównie idei Boga Stwórcy, Zbawcy i Opiekuna. Wymaga to umiejętności posługiwania się tekstem oryginalnym przy podstawowej znajomości języka hebrajskiego, aramejskiego i greckiego. W trakcie ćwiczeń oprócz tekstu masoreckiego wykorzystywane są starożytne i nowożytne przekłady Biblii. Chodzi tu o takie tłumaczenia jak: Septuaginta, Wulgata, przekład Biblii Jerozolimskiej, Biblii Tysiąclecia, tzw. Biblii Poznańskiej itp.

Metody oceny:

Podstawą oceny – zaliczenia z oceną - jest opracowany komunikat (krótki referat) oraz udział w dyskusji.

Bibliography: (in Polish)

K. Bardski, Metodologia ćwiczeń na tekście biblijnym, Zeszyty Naukowe Stowarzyszenia Biblistów Polskich, r. 6, nr. 6, Warszawa 2009, s. 369-376.

Mądrość starotestamentalnego Izraela (opr. S. Potocki, J. Warzecha, T. Brzegowy, B. Poniży – Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych), 6, Warszawa 1999.

Pieśni Izraela (opr. A. Strus , J. Warzecha , J. Frankowski – Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych), 7, Warszawa 1988.

S. Potocki, Rady Mądrości, Lublin 1993.

J. S. Synowiec, Mędrcy Izraela, Pisma i nauka, Kraków 1997.

Papieska Komisja Biblijna, Interpretacja Pisma świętego w Kościele. Przemówienie Ojca świętego Jana Pawła II oraz Dokument Papieskiej Komisji Biblijnej (tłum. K. Romaniuk: Ľ interpretation de la Bible dans ľ église), Poznań 1994.

A. Tronina, Teologia Psalmów. Wprowadzenie do lektury Psałterza, Lublin 1995.

H. Muszyński - S. Mędala, Archeologia w zarysie, Pelplin 1984.

A. Tronina, Bóg przybywa ze Synaju, Staroizraelskie formuły teofanijne a początki religii Izraela, Lublin 1989.

E. Zawiszewski, Instytucje biblijne, Pelplin 1995.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours more information
Coordinators: Tomasz Borkowski
Group instructors: Tomasz Borkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours more information
Coordinators: Tomasz Borkowski
Group instructors: Tomasz Borkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours more information
Coordinators: Tomasz Borkowski
Group instructors: Tomasz Borkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)