Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teologia fundamentalna-Eklezjologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-SLO-TFE
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teologia fundamentalna-Eklezjologia
Jednostka: Wyższe Seminarium Duchowne w Łomży
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: Podstawowy

Cele przedmiotu: wykazanie wiarygodności Kościoła Chrystusowego

Wymaganie wstępne: ogólna znajomość teologii i filozofii

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Modele uzasadniania wiarygodności Kościoła i znaki jego autentyczności (przegląd modeli uzasadniania wiarygodności Kościoła; znaki Kościoła Chrystusowego w ujęciu współczesnej teologii)

2. Chrystusowe korzenie Kościoła (problematyka Chrystusowej genezy Kościoła w świetle wypowiedzi Magisterium; ujęcie teologicznofundamentalne; pogłębienie historyczne)

3. Dwunastu – fundament struktury Kościoła i sukcesji apostolskiej (apostolat – kolegium biskupów – podstawowy element struktury Kościoła; ustanowienie Dwunastu; posłannictwo Dwunastu; Chrystusowa geneza i pierwotny rozwój sukcesji apostolskiej)

4. Prymat jako fundament struktury Kościoła i sukcesji Piotrowej (rozumienie prymatu papieskiego; miejsce św. Piotra w świetle przekazów Nowego Testamentu; posłannictwo św. Piotra; określenie i podstawy sukcesji apostolskiej; racje prymatu rzymskiego; najwcześniejsze świadectwa sukcesji rzymskiej i odnoszenia prymatu do Rzymu; samoświadomość prymacjalna Kościoła rzymskiego)

5. Odpowiedzialność Kościoła za prawdę. Nieomylność Kościoła i jego Urzędu Nauczycielskiego (wolność Kościoła od błędu, definicje Urzędu Nauczycielskiego i nieomylności; odpowiedzialność kolegium biskupów za strzeżenie depozytu Objawienia oraz nieomylność tego kolegium; odpowiedzialność i nieomylność papieża)

6. Kościół i świat religii dzisiaj (Kościół jako inicjator dialogu międzyreligijnego w skali globalnej, zasady dialogu, teologia religii; wobec judaizmu; wobec islamu; wobec hinduizmu; wobec buddyzmu)

Literatura:

Literatura:

Dzidek T., Kamykowski Ł., Kubiś A., Napiórkowski A., red., Teologia fundamentalna, t. 1-5, Kraków 1997 – 2006.

Kamykowski Ł., Dlaczego Chrystus? Dlaczego Kościół? 11 wykładów z teologii fundamentalnej, Kraków 1992.

Kulisz J., W kręgu zagadnień i problemów teologii fundamentalnej, Warszawa 1994.

Pikus T., Zagadnienia z teologii fundamentalnej, Warszawa 2001.

Seweryniak H., Świadectwo i sens. Teologia fundamentalna, Płock 2001.

Seweryniak, Apologia pokolenia JP II, Płock 2006.

Seweryniak, Teologia fundamentalna, t.I-II, Warszawa 2010.

Waldenfels H., O Bogu, Jezusie Chrystusie i Kościele – dzisiaj. Teologia fundamentalna w kontekście czasów obecnych, Katowice 1993.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

w zakresie wiedzy:

EK 1 - ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadząca do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii fundamentalnej i innych dyscyplin teologicznych (TMA_W07)

w zakresie umiejętności:

EK 2 - potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej

w zakresie kompetencji społecznych:

EK 3 - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów

Opis ECTS

Aktywny udział w wykładach: 30 godz.

Praca własna studenta: 20 godz.

Razem: 50 godz. = 3 ETCS

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny trwający 15 minut dotyczący wszystkich wykładów.

EK 1

Ndst (2): student nie zna podstawowych pojęć teologicznych;

Dst (3): student zna tylko niektóre z podstawowych pojęć teologicznych;

Db (4); student zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną teologiczną, ale nie wyraża jej w sposób precyzyjny

BDB (5): student precyzyjnie prezentuje specyfikę przedmiotową i metodologiczną teologii.

EK 2

Ndst (2): nieumiejętność interpretowania źródeł teologicznych

Dst (3): pobieżna umiejętność interpretowania źródeł teologii

Db (4): student potrafi interpretować źródła teologiczne, ale nie w sposób pełny i krytyczny

Bdb (5): student w sposób pełny i pogłębiony interpretuje źródła teologiczne i na tej podstawie formułuje krytyczne sądy.

EK 3

Ndst (2): naiwne podejście do rzeczywistości

Dst (3): ogólnie i nieprecyzyjne podejście do złożoności rzeczywistości

Db (4): student ma świadomość złożoności rzeczywistości, ale odczuwa w pełni potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do napotkanych problemów

Bdb (5): student ma pełną świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie w sposób pogłębiony potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie założonych efektów kształcenia według następujących przedziałów procentowych zaprezentowanej wiedzy: dst - dst plus - 50-60%; db - db plus - 61-85%; bdb - 86-100%.

Metody dydaktyczne: wykład z elementami dyskusji

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Artemiuk
Prowadzący grup: Przemysław Artemiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Artemiuk
Prowadzący grup: Przemysław Artemiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Artemiuk
Prowadzący grup: Przemysław Artemiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)