Homiletyka-formalna i szczegółowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-SOP-HFC |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Homiletyka-formalna i szczegółowa |
Jednostka: | Wyższe Seminarium Duchowne Księży Pallotynów |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0.00
LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki teologiczne |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W06 TMA_W18 TMA_U05 TMA_U12 TMA_K07 |
Wymagania wstępne: | Ogólna wiedza z zakresu Pisma Świętego, homiletyki materialnej, liturgiki, teologii dogmatycznej oraz kultury żywego słowa. |
Skrócony opis: |
Student w czasie ćwiczeń poznaje chrystocentryczny, historiozbawczy, eklezjalny i eschatyczny wymiar przepowiadania, a przede wszystkim doskonali sztukę pisania i wygłaszania homilii do współczesnego odbiorcy. |
Pełny opis: |
Celem ćwiczeń, mających charakter warsztatów homiletycznych, jest pogłębienie u studentów kompetencji kaznodziejskiej: sztuki żywego słowa w wygłaszaniu homilii, umiejętności odczytywania kerygmatu w określonej perykopie Ewangelii oraz pisania komentarzy do niej językiem współczesnym komunikatywnym i następnie wygłaszania ich. |
Literatura: |
H.J. Sobeczko, Metody interpretacji tekstów liturgicznych, w: Ratio et revelatio. Z refleksji filozoficzno-teologicznych. Księga pamiątkowa dedykowana Księdzu Profesorowi Józefowi Herbutowi z okazji 65. rocznicy urodzin, red. J. Cichoń, Opole 1998. L. Szewczyk, Funkcje homilii i jej rola w liturgii, w: Liturgia w podstawowych formach wyrazu, red. A. Żądło, Katowice 2011. S. Dyk, Co głosić, aby uwierzyli? Studium homiletyczne lekcjonarza mszalnego, Lublin 2013. D. Brzeziński, Sakramentalność słowa Bożego w świetle Adhortacji Apostolskiej Benedykta XVI „Verbum Domini”, „Liturgia Sacra” 17(2011) n. 1, s. 15-23. A. Schwarz, Jak pracować nad kazaniem, Warszawa 1993. M. Kotlarczyk, Sztuka żywego słowa, Lublin 2010. B. Ciecierska-Zajdel, Trening głosu. Praktyczny kurs dobrego mówienia (wydanie I poprawione), Warszawa 2020. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W06 - student prezentuje pogłębioną wiedzę na temat religii monoteistycznych i ich instytucji religijnych i kulturalnych. W18 - student wskazuje możliwości kształtowania życia osobistego, społecznego i zawodowego w świetle nauki Kościoła. U05 - student dokonuje krytycznej analizy wskazanych treści z zakresu teologii praktycznej. U12 - student proponuje innowacyjne sposoby rozwiązywania zadań wynikających z posłannictwa Kościoła. K07 - student korzysta z dostępnych narzędzi i środków, by prezentować nauczanie Kościoła nt. odpowiedzialności społecznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dla efektów TMA_W06, TMA_W18, TMA_U05, TMA_U12, TMA_K07: Na ocenę bardzo dobrą: - student prezentuje wszystkie najważniejsze zagadnienia z obszaru religii monoteistycznych i ich instytucji religijnych i kulturalnych. - student określa wszystkie najważniejsze możliwości kształtowania życia osobistego, społecznego i zawodowego w świetle nauki Kościoła. - student dokonuje krytycznej analizy najważniejszych wskazanych treści z zakresu teologii praktycznej. - student proponuje innowacyjne sposoby rozwiązywania zadań wynikających z wszystkich form posłannictwa Kościoła. - student korzysta z wszystkich dostępnych narzędzi i środków, by prezentować nauczanie Kościoła nt. odpowiedzialności społecznej. Na ocenę dobrą: - student prezentuje większość najważniejszych zagadnień z obszaru religii monoteistycznych i ich instytucji religijnych i kulturalnych. - student określa większość najważniejszych możliwości kształtowania życia osobistego, społecznego i zawodowego w świetle nauki Kościoła. - student dokonuje krytycznej analizy większości wskazanych treści z zakresu teologii praktycznej. - student proponuje innowacyjne sposoby rozwiązywania zadań wynikających z większości form posłannictwa Kościoła. - student korzysta z większości dostępnych narzędzi i środków, by prezentować nauczanie Kościoła nt. odpowiedzialności społecznej. Na ocenę dostateczną: - student prezentuje niektóre najważniejsze zagadnienia z obszaru religii monoteistycznych i ich instytucji religijnych i kulturalnych. - student określa niektóre najważniejsze możliwości kształtowania życia osobistego, społecznego i zawodowego w świetle nauki Kościoła. - student dokonuje krytycznej analizy niektórych wskazanych treści z zakresu teologii praktycznej. - student proponuje innowacyjne sposoby rozwiązywania zadań wynikających z niektórych form posłannictwa Kościoła. - student korzysta z niektórych dostępnych narzędzi i środków, by prezentować nauczanie Kościoła nt. odpowiedzialności społecznej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Marcyński | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Marcyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Marcyński | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Marcyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.